Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to små. En på 2 år og 3mdr, og en på 7 mdr og vi vurderer å skaffe oss au pair når jeg skal begnne å jobbe igjen. Eldstemann har plass i barnehagen, men ikke minste.

Hva synes dere om det å ha au pair? Vil gjerne høre både positive og negative kommentarer.

Fortsetter under...

Skrevet

Vi får au pair til vår lille i midten av oktober. Valgte bort barnehage for jeg føler han er for liten til fulle dager siden vi begger jobber fulltid. Vi får en fra filippinene som har erfaring med barn i den aldersgruppen og er her for å jobbe, ikke for å "feste". Søsteren min har også au pair er utrolig fornøyd. Det tetter igjen alle hullene i tidsklemma og gjør familielivet enklere man slipper husarbeid, stress med henting og bringing og har barnevakt lettere tilgjengelig. Ulempen er selvsagt at man har en person boende hos seg.

Jeg syens egentlig det er rart at ikke flere velger det når det finnes kontantstøtte! Men man bør være nøye med utvelgelsen og sjekke referanser. Gjerne velge en som har jobbet i et annet skandinavisk land og har gode referanser. Vi brukte greataupair.com

Skrevet

Takk for svar. Vi kan få en fra filippinene som pt er i danmark. Jeg tror det kan komme til å fungere kjempefint. Men er litt usikker på hva andre rundt oss vil tenke...

Skrevet

å ha en au pair boende hjemme hos deg kan være veldig både og..

får du rette personen så viø det være en befrielse man ikke kan tenke seg til...

bare ta deg god tid før du bestemmer deg for om du vil ha og eventuelt hvem. hvis du kjenner noen andre som har au pair så kanskje de kan fortelle deg om deres erfaring??og kanskje au pairen har noen hun vil anbefale??

ellers så må jeg også bare anbefale noen fra filipinene..de er kjent for å være de flinkeste og gjør alt for å gjøre deg fornøyd...

:)

lykke til!!

hilsen ei som håper å kunne få gleden av å selv få au pair etter hvert...

Skrevet

dette har vi også tenkt på, men jeg er så reservert iforhold til de skrekkhistoriene som har kommet opp i media.

er det mulig å skrive en slags kontrakt med de? har dere koblet opp kamera òg slikt?

har de prøvetid?

Skrevet

Hei! Jeg har en kollega som har hatt en au-pair fra Romania. hun har vært strålende fornøyd. Jeg var ganske misunnelig på henne når hun fortalte fra deres hverdag med au-pair:-) Jeg har alltid drømt om au-pair, men vi har dessverre ikke hatt plass. Kanskje vi får det om et par år, når huset er blitt større.

Jeg vil virkelig anbefale deg å få en au-pair. Men du må selvsagt sjekke godt på forhånd, evt bruke byråer (feks "Atlants")

Annonse

Skrevet

bare for å gjøre det klart for dere som tror en au pair skal gjøre ALT husarbeid for dere; det står vanligvis IKKE i kontrakten! det er vanlig å hjelpe til, f.eks. med rydding av hus, henge opp vask/ta inn, støvsuge, hjelpe til med matlaging og da selvfølgelig hovedoppgaven å passe på barn.. de skal heller ikke arbeide mer enn 30 timer i uka, blir det mer enn det blir man ansett som en "nanny", og skal ha høyere lønn. man skal ha fri 2 dager i uka. vanlig å betale dem MINST 4000 kr i måneden pluss kost og losji. skal man være barnevakt på kvelden i tillegg avtales dette på forhånd hvor mange timer/dager i uka. man må også betale for norskkurs for au pairen.

au pairer er IKKE hushjelper, de er der for å passa barna og gjøre lettere husarbeid.

også et lite tips: kjekt om det er andre au pairer dere vet om i nærheten( kanskje ikke like lett i Norge siden det ikke er så vanlig med au pairer her,,).. det kan være forferdelig ensomt i et ukjent land der man ikke kjenner noen. man har behov for å gjøre noe annet enn å være i huset når man endelig har fri!

sjekk forøvrig: www.udi.no og søk etter ai pair

hilsen en som har jobbet som au pair i Irland, og blitt utnyttet med tanke på arbeidstider og lønn...

Skrevet

koblet opp kamera??? hvem kunne finne på noe sånn? det tror jeg forøvrig ikke er lov....

Skrevet

Huff da, har hørt flere slike historier. Ser ut som folk ofte blander sammen au pair og nanny som du sier. Har forstått det slik at en aupair egentlig skal behandles omtrent som et familiemedlem. Hun skal hjelpe til med vanlig husarbeid ol. Hun er ikke en tjenestepike, så man skal ikke forvente seg at hun skal ta det meste av husarbeid smat passe barna hele dagen når foreldrene er på jobb. Vet at det er mange som gjør det (spesielt de fra filipinene). Men det synes jeg er å utnytte dem, de kommer fra vanskelige forhold og kommer hit for å få det bedre og tjene litt penger (de skal jo ha "lommepenger" i tilleg til kost og losji, de har vel også krav på å få dekt litt språkopplæring også tror jeg.) Nei, vil man ha en "nanny" så får man betale dem som det og ikke utnytte en au pair. Finnes faktisk en del regler som regulerer et au pair forhold.

Har også tenkt på der med å ha au pair. Men har funnet ut at for oss er det evt bedre å få "hushjelp" ,betale nabojenta eller en student til å komme å vaske og gjøre div husarbeid noen timer i uka. Er ikke så mye som skal til før det merkes, ikke er det så fryktelig dyrt heller. Når det kommer til barnepass kan ban da også ha en dagmamma. Og med dagmamma + vaskehjelp burde egentlig ikke bli så dyrt som en au pair.. Om man ikke har både 2 og 3 barn som skal ha dagmamma da...

Skrevet

Vi har to barn og den minste har nylig begynt i barnehagen, etter et meget skuffende barnepass av en filipinsk au pair i over 3 måneder:-( Jeg er så glad at barna mine endelig er i gode hender, så fornøyde over å være i barnehagen:-)

Jeg leser innlegg der folk påpeker hvor viktig det er å ikke utnytte au pairer (noe de fleste tror alle vertsfamilier gjør), vi har erfart det totalt motsatte! Vi behandlet au pairen som familiemedlem, ga henne masse frihet, fulgte regler om maks. 30 t/u arbeid, betalte 4000 kr/mnd (+500 for busskort), og norskkurs på mange tusener. Det eneste vi forventet var å passe minstemann noen timer 4 dager i uka. Ingen husarbeid, eller andre gjøremål. Eldstemann ble levert/hentet i barnehagen av oss.

Til tross utnyttet au pairen oss på alle måter!!

Jeg kan skrive i det uendelige om våre dårlige erfaringer med au pair men vil ikke skremme deg på noen måte. Eneste rådet jeg kan gi deg er at vær NØYE med utvelgelsen og følg godt med au pairens oppførsel i forhold til dine barn! Etter min mening er ikke alle filipinske au pairer dugelige som barnepassere. De fleste av dem kommer til Norge i en helt annen hensikt (å tjene masse penger, feste, skaffe norske kjærester etc.). Men mange klarer allikevel å holde fokuset på barn og fungere i vertsfamilie til tross men noen klarer det ikke.

Vi har nå kommet frem til at barn har det BEST i barnehagen, der de blir ivaretatt av kompetente mennesker. Vi har diskutert mye om dette med au pair det siste året. Fra å ha skyhøye forventninger til å skaffe au pair til en slik skuffelse. Vi tenkte også det samme som dere, at fordi vi jobber fulltid så blir det lange dager i barnehagen, derfor er det bedre med au pair. Men har barnet det nødvendigvis bedre av å være sammen med en voksen person (som verken snakker et forståelig språk for barnet) i hel dag?

Etter min personlig mening burde man unngå å bruke au pair til heldagspass, spesielt for barn som uansett er så små til å si i fra hvordan de egentlig har det hjemme mens mamma og pappa er på jobb.

Du vet ikke hvor mye jeg angrer på at jeg ikke hadde gjort opp denne meningen selv, før jeg bestemte meg for å skaffe au pair. Men igjen jeg vil ikke skremme deg, det er tross alt deres valg, men vær nøye med valget!

Ønsker deg uansett lykke til!

Skrevet

"Jeg syens egentlig det er rart at ikke flere velger det når det finnes kontantstøtte!"

Jeg synes det er feil at dette økonomiske argumentet skal avgjøre hva som er det beste for et barn! Å velge bort barnehage fordi man kan slippe unna billigere med au pair ved å bruke kontantstøtte til å betale hennes lønn, hvem tjener dette: foreldre eller barna?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...