Gå til innhold

6 mnd - Spiser biter med mat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det flere som har 6 mndinger som ikke er begeistret for grøt og mos, men gaper høyt når de får ordentlig middagsmat i biter?

Snuppa her liker ikke middagsglassene fra nestle, og grøt går kanskje ned hvis hun er sulten nok. Men hun elsker når hun får middagen til mamma og pappa. Så hun sitter med store øyne og gaper febrilsk når vi nærmer oss med gaffelen. Sitter og smatter og tygger og koser seg. Trodde ikke det var normalt jeg, men. Ikke noe bedre enn det. slippe og lage egen mat til henne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen med 6 mndinger som er på ikveld?

Skrevet

har en 6mnd, men her er det bare mos.. har ikke prøvd med større biter heller. tror egentlig hun har nok med å få mosen gjennom systemet. men så lenge din liker det og går det sikkert fint vil jeg tro!

Skrevet

Hepp! Jeg er her:-)

Vi har ikke prøvd så mye sånn mat enda vi, har bare fått grøt og fruktmos i en mnd tid... Men jeg ga ham noen små biter med skive i går, og det gikk fint! Smattet og koste seg. Blir vel å prøve litt mer middag o.l. snart.

I går spydde han forresten, dakar liten... Hadde most potet og gulrot, med litt av kokevannet og olje. Brakk seg til de grader, og plutselig spydde han masse:-( Mye som skal tilvennes ja!

Skrevet

Hun har ikke reagert på noe hun har fått hittil, og virker ikke som hun blir plaget av det. Har ikke like ofte avføring som før, men hun elsker jo sviskemos, så når det først kommer så virker det som om alt kommer på en gang.

Hvor viktig er den grøten egentlig? Er det bar pga jernet at de skal ha grøt?

Skrevet

har du hørt om Baby Led Weaning?

http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/schema/engels.html

det har vi drevet med. jr har aldri spist noe særlig til grøt ol. før nå faktisk. vi begynnte da han var 5 1/2 mnd gammel med å gi han kokt gulerot i skiver, avokado, banan ol.

så ble det glutenfritt brød med tahini, banan, tartex ol. det fikk han vel når han var 6 mnd..

Skrevet

barnet får mye jern igjennom grovt brød, så det trenger man ikke å bekymre seg for viss man tenker på hva man gir. også grønne grønnsaker inneholder mye jern. brokkoli er en slager her.

Skrevet

Har faktisk lest endel om Baby Led Weaning. Og syns det hørtes smart ut. Så jeg prøvde det en dag, med bananbiter... Ikke så lurt. De var litt for "sleipe" til at hun klarte og plukke de opp. hehe... Men hun har alltid likt mat i biter fremfor most, så da tenkte jeg vi skulle prøve. Får lese meg opp på innhold i forskjellig matvarer, og gi litt variert.

Skrevet

sunniva- her liker ikke jr smaken av olje. vi har byttet ut olje med soft spesial. uten melk og soya. ser at vi nå kan bruke mye større mengde av det enn av olje. kanskje det er noe å prøve?:)

Skrevet

Maria:

Klarer jr din og spise selv ennå? Eller er det for tidlig og forvente at de kan plukke maten selv?

Skrevet

det er nettopp det BLW handler om. at barnet spiser selv. (glemte vel å nevne den lille detaljen;)) og som sagt, det har han gjort siden han var 5 1/2 mnd gammel. det er ikke fortidlig å forvente det. jeg er av den oppfattning at barnet selv viser når det er klar for mat, og da også viol prøve å spise selv.

selvfølgelig havner det mye på gulvet, men man ser forbedring for hver dag:)

jeg la ved en link i en post lengre opp, der står det mer utfyllende. også om hvilke sorter mat barnet kan få ved forskjellig alder.

bitene bør være så store at barnet kan ha den i neven. nå når jr er 10 mnd plukker han opp puffet ris, en og en.

jeg har en oppfattning av at mange foreldre undervurderer barnet sitt.. jr har også bæsjet på siden han var 5 1/2 mnd. alt handler om å lese signelene barnet gir og handle deretter.

lykke til:)

Skrevet

Hun har holdt mat selv og puttet i munn, men ikke klart og plukke opp enda. Tenkte kanskje hun måtte få pinsettgrepet før hun klarte det, men. Vi får prøve igjen. Det virker som hun tar ting fort, så skulle ikke forundre meg at hun klarer dette og etter noen ganger.

Skrevet

det blir nok lettere viss man lar de holde på. ikke stressem ed å mate de, men heller la de finne ut av det selv.:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...