Ønskebaby Skrevet 15. august 2008 #1 Skrevet 15. august 2008 Hei jenter! Noen her inne i moden alder som kan fortelle litt om deres erfaring med IVF? Er selv 40 år og litt usikker med tanke på å starte en slik prosess siden det sies at sjangsen for å lykkes er liten....
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 15. august 2008 #2 Skrevet 15. august 2008 Hei! Det kommer litt an på om du eller din mann har et fertilitetsproblem eller ei. Jeg kjenner kvinner over 40 som har gjennomgått IVF og fortsatt er barnløse, kvinner som får barn av seg selv helt opp mot 50-års alder og kvinner som er over 40 og blir gravid ved IVF. Selv fikk jeg mitt 3. barn som 42-åring og etter første ivf-runde, men jeg hadde to barn født ved naturmetoden fra før av, så da er det nok enklere. Ved den privatklinikken jeg går til er suksessraten for de over 40 år 16%. Det betyr at 84% i denne aldersgruppen ikke blir gravide, men det er ofte de som har strevd i årevise og fortsatt er ufrivillig barnløse. Det er jo 16 av 100 kvinner over 40 år som blir gravide vha IVF, men umulig å si på forhånd hvem som er blant dem. IVF-legen pleier ikke å sette i gang behandling på pasienter de mener er forbi den fertile alder, evt der manen ikke har noe levedyktig sperm. Slike par kan imidlertid få hjelp av donorer, men det vet andre her inne mye mer om enn jeg. Håper svaret var til litt hjelp;) mvh
Molla-67 Skrevet 15. august 2008 #3 Skrevet 15. august 2008 Jeg fikk min gullgutt som nå er 18 måneder bare noen dager før 40-års dagen min. Hadde ikke barn fra før, men lyktes på første forsøk. Heldige meg !!!!!!!!!!!!!!! Har i ettertid hatt ett fryseforsøk + ny IVF runde, men mistet begge ved MA i 10 uke. Tøffe greier, men satser på nytt fryseforsøk omkring 1. september.... har 2 fryseforsøk igjen og hvis de går i dass er det mulig jeg legger inn årene... men den tid den sorg... tiden går uansett i fra meg da jeg er 41 1/2 år for å være nøyaktig så her i huset er det TIKK TAKK... og er nok ikke den enkleste å være i hus med selv om jeg ikke kan skylde på hormoner og medisiner nå... Vil bare si at må hive deg rundt og sette i gang så fort som overhodet mulig for du har ingen tid å miste. Lykkes du ikke vet du i hvertfall at du har prøvd og savnet vil kanskje være lettere å bære. Første gangen jeg mistet gikk jeg rett i kjelleren... trodde ikke det var mulig å ha det så jævlig, men det falt meg ikke inn at jeg ikke skulle prøve på nytt. Sorgen var uten tvil lettere å bære i og med at jeg har en å kose med, og andre gangen var jeg vel litt mer forberedt. Og i september er det bare å spa opp alt jeg har av pågangsmot og positive tanker... LYKKE TIL og husk at den som intet våger intet vinner!!!
Maisen65 Skrevet 15. august 2008 #4 Skrevet 15. august 2008 Hei, vi fikk gulljenta vår da jeg var 43 år. Har også to barn med "naturmetoden" fra et tidligere forhold. Valgte å gå for IVF etter to aborter da jeg var 41. Hadde også en abort mellom de to IVF-forsøkene jeg trengte for å bli gravid med lillesnuppa som har blitt 3 mnd nå. Prognosen var ikke særlig god, da overgangsalder så smått hadde begynt å melde seg - hadde forhøyet FSH verdi. Klinikken ga meg en sjans på opptil 10 % med å lykkes. Ved hjelp av akupunktur fikk jeg FSH verdien til å gå ganke mye ned. Lykke til !!
Ønskebaby Skrevet 15. august 2008 Forfatter #5 Skrevet 15. august 2008 Tusen takk for flotte svar jenter! Hos oss er det egentlig ingen som det er noe direkte galt med foruten at jeg har trange eggledere. Fikk beskjed om å prøve selv i 4-6 mnd etter kontrastrøntgen og har i denne perioden tatt Pergo i to sykluser. Hvis vi ikke oppnådde graviditet, så skulle det vurderes IVF, så nå er vi i tenkeboksen. Får starte opp når det passer oss. Jeg har ingen hormonelle plager, hverken med eggløsning el begynnende overgangsalder. Er nå i et nytt forhold, og min samboer er barneløs. Jeg har to barn fra før, har vært gravid fire ganger, så jeg har opplevd både å bære frem og miste. Er noen år siden siste gang nå og må innrømme at jeg ble litt stresset av alderen min da vi begynte å prøve denne gangen for ca et år siden. Har mange i nær familie som har fått barn i godt voksen alder, men siden mine eggledere tydligvis er mer tett enn kanskje først antatt, synes jeg vi skal takke ja til litt assistanse i form av IVF. Har liksom ikke tid til å vente å se at naturen ordner selv. Egglederne blir jo ikke mer åpne, men min lege mente jeg skulle kunne bli gravid på egen hånd, men sa jo også at hensynet til min alder indikerte IVF hvis ikke jeg ble gravid på egen hånd innen rimelig tid. Sånn er vår historie.... Fortsatt god helg og kos dere med de søte små som er kommet og lykke til med de som er ønsket og planlagt!
Gjest Skrevet 16. august 2008 #6 Skrevet 16. august 2008 Hei Vi er 35 (begge er friske) og har lykkes på første IVF - venter ei jente om 7 uker ) så det er bare å sette igang - lykke til klem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå