Anonym bruker Skrevet 15. august 2008 #1 Skrevet 15. august 2008 Viser til et annet innlegg, og alle dere som driver på å si at BB kan da ikke være så ille etc - se hva spesialistene sier: Ute Imhof, spesialist i barnefysioterapi, arbeider ved den private Barneklinikken i Oslo og har 20 års erfaring fra Akershus Universitetssykehus. Hun understreker at det er viktig å variere aktivitet og posisjon. - Å bære ungen hele dagen i samme stilling fører til at barnet går glipp av nødvendig treningstid på bakken, noe som kan være uheldig for den motoriske utviklinga. Hun er spesielt kritisk til den tradisjonelle BabyBjörnen. - Jeg fraråder BabyBjörn på det sterkeste. Alle som har hengt i en klatresele vet hvor ubehagelig det er for bekken, hofter og rygg. For barn yngre enn tre måneder kan det være direkte skadelig. Imhof anbefaler ergonomisk riktig bæretøy som slynger og mei tai, men maner til sunn fornuft. http://www.dagbladet.no/tekstarkiv/artikkel.php?id=5001080069660&tag=item&words=b%E6ring
Anonym bruker Skrevet 15. august 2008 #2 Skrevet 15. august 2008 Meningen med babybjørn er vel ikke at barnet skal henge der hele tiden!!! som foreldre må man bruke hodet. Så det er da ingen ting som er farlig med babybjørn om man bruker den riktig... Tåpelig innleg hehe
Anonym bruker Skrevet 15. august 2008 #3 Skrevet 15. august 2008 Det er vel det dummeste jeg har hørt.. i alle fall i forhold til slynger.. Barn i Afrika og asia henger jo på ryggen til mor til de er nærmere 3 år.. ofte hele dagen når de arbeider.. Er selvfølgelig ute av selen når de skal ha mat og på kveldstid. Er ALLE skadet der nede da?? Svikter litt i logikken dette..Og når hun nevner voksne som henger i en klatresele..blir det jo helt bak mål.
Solskinnsjenta Skrevet 15. august 2008 #4 Skrevet 15. august 2008 Jeg har stor respekt for Imhof, men det finnes (dessverre) ikke forskning som tilsier at baby björn- og lignende seler med smalt bekkenparti - er direkte skadelig. Produsentene selv anbefaler begrenset tidsbruk, så de har gardert seg der. Personlig liker jeg mye bedre både sjal og meitai. Synes faktisk det ser direkte ubehagelig ut for babyen og henge der og dingle med beina! Men så lenge det ikke finnes forskning som underbygger det, er det feil å si at bb er farlig!
Stina <3 Skrevet 15. august 2008 #5 Skrevet 15. august 2008 Er vel ingen som går med babyen i baby bjørn hele tiden? Evt da er det foreldrene det er noe gale med og ikke baby bjørn Noen minutter i ny og ne har nok babyen ikke vondt av
Solskinnsjenta Skrevet 15. august 2008 #6 Skrevet 15. august 2008 Forskjellen på et barn som sitter på morens rygg i en kanga (afrikansk bæresjal) og en 2 mnd gammel baby som henger i en bb, er hoftestilling. Det å sitte bredbeint på ryggen eller magen til en av foreldrene er gunstig for hoftene, og kan hjelpe ved blant annet hoftedysplasi og forebygge bekkenplager senere i livet. Bekkenplager er et nærmest ukjent fenomen i land der det er vanlig å bære barna i sjal eller slynge. Det er stooor forskjell på en baby björn-sele og et riktig knyttet sjal!
Anonym bruker Skrevet 15. august 2008 #7 Skrevet 15. august 2008 Vi bruker BB på flyplassen når vi er ute og reiser, noe som er kanskje 3-4 ganger i året. Tviler sterkt på at den lille tar noen skade av det. Og disse knyttegreiene kan jeg jo bare drømme om å få mannen til å bruke. Enig i at det sikkert ikke er helt bra å henge i selen dagen lang, men hvem gjør vel det??
Anonym bruker Skrevet 15. august 2008 #8 Skrevet 15. august 2008 har baby bjørn,men nesten ikke brukt den.tunge babyer til det.vondt i skuldre og bein.og når babyen er veldig liten,så kan beina være trukket opp så han ikke har selen bare mellom beina.tungt for ryggen det ja.breiere det er mellom beina på selen jo bedre er det jo for babyen har æ hørt.støtte mot knærne mest mulig.har jeg hørt ihvertfall.men det er jo ikke godt og sitte for lenge oppi sånn fordet da.
Anonym bruker Skrevet 15. august 2008 #9 Skrevet 15. august 2008 Nå finnes det jo lang andre ting å bære i enn akkurat sjal, det finnes jo seler som ser mye finere ut enn BB, som også menn vil bruke. At de ikke vil bruke sjal er jo greit, men en Beco eller Ergo er jo en mye bedre innvistering enn en BB, da en kan bruke de på ryggen også, og til barnet er mye eldre enn det de kan sitte i en BB. Også som en bonus så får en riktig siottestilling, slik at en faktisk kan bruke den MYE lenger en en BB.
Anonym bruker Skrevet 15. august 2008 #10 Skrevet 15. august 2008 Ehhh.. Du kan jo lese igjennom innegget ditt en gang til da. Spesielt den linjen hvor det står: "- Å bære ungen hele dagen i samme stilling fører til at barnet går glipp av nødvendig treningstid på bakken, noe som kan være uheldig for den motoriske utviklinga" Du behøver faktisk ikke være fysio for å forstå at du ikke skal bære ungen i samme stilling hele dagen! Det er lov å bruke hodet litt, selv om det har vært sommer.
Anonym bruker Skrevet 15. august 2008 #11 Skrevet 15. august 2008 Det er da ikke samme stilling som er problemet, det er stillingen i Baby Björn som er problemet. Og å bære barnet sitt i sele hele dagen, hvem faen er det som gjør det da?? Barnet sitter i en veldig dårlig stilling. Hva med "fraråder Baby Björn på det sterkeste" kan misforstås da?? Det er lov å bruke hode hver eneste årstid!!
Anonym bruker Skrevet 15. august 2008 #12 Skrevet 15. august 2008 For meg så ser babybjørn rett og slett smertefull ut for barnet. Derfor sier min sunne fornuft som mamma at det skal jeg ikke bruke. Det å henge etter hoftene når man er så liten sier seg vel selv, at det ikke er bra... Men det er min mening. Andre synes sikkert det ser kjempegodt ut å henge der å dingle. Jeg fikk faktisk litt vondt inni meg da jeg så en helt nyfødt henge etter hoftene i en babybjørn...
Anonym bruker Skrevet 15. august 2008 #13 Skrevet 15. august 2008 Også når det finnes så mange andre fantastiske formsydde seler der ute, jeg kan ikke fatte at folk bruker penger på dette.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2008 #14 Skrevet 16. august 2008 denne diskusjonen har vært oppe en million ganger. blir ikke folk lei av å skulle rakke ned på bb brukere snart? Jeg har ergo, mai tai, ring slynge og bb. og vet du bb er det eneste jeg kan bruke mer en 10 min av gangen. Av to grunner...... 1. jeg har ryggproblemer og de andre selene/sjalene får jeg vondt i ryggen av veldig fort. 2. Jenta mi trives kun i bb, ho hylskriker etter et par min i de andre selene. Sånn er det hos oss, hvordan andre opplever ting er jo individuelt. Jeg har prøvd disse andre selene/sjalene fordi man hører hele tiden her inne hvor ille bb er. snakk om masse bortkasta penger.
!!!! Skrevet 16. august 2008 #15 Skrevet 16. august 2008 Jeg liker BB. Enkel å bruke. Barnet skal jo ikke bo i selen sin.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2008 #16 Skrevet 16. august 2008 Vi ha vært på sykehuset på ul og andre undersøkelser med hoftene til min datter. Og legen på sykehuset sat at det beste var å bære i BB ikke i sånn sjal..
Anonym bruker Skrevet 16. august 2008 #17 Skrevet 16. august 2008 Det tror jeg ikke noe på 12:25. Greit du er tilhenger av dette, men du får meg ikke til å tro at en utdannet lege anbefaler dette..... Men det var en morsom vri på det hele. Hvis du er på bb-selen. Og ser på hvordan barnet blir hengende etter hoftene, synes du det ser behagelig ut? Ville du selv ha sittet i en? Greit at du bruker det, men du trenger ikke forsvare bruken med nebb og klør.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2008 #18 Skrevet 16. august 2008 Ha! Det der er så typisk i denne debatten, da er det alltid en eller annen som kommer og sier at den og den fagpersonene anbefalte BB. I min tidligere jobb delte jeg kantine med kommunefysio her, og jeg husker at en dame jeg jobbet med spurte dem angående dette. Og det var ingen av de som kunne anbefale en BB av 9 fysioterapeuter, men selvsagt - her inne treffer visst folk på både leger og annet som sier BB er rent fantastisk. Tror jeg ikke noe på nei!
Anonym bruker Skrevet 16. august 2008 #19 Skrevet 16. august 2008 Baby Bjørn er ikke farlig. Hvis man tenker med de få hjernecellene man har, så forstår man at tyngdekraften er forskjellig fra en lite baby til en voksen mann. Bruk den med måte og det er slettes ikke farlig.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2008 #20 Skrevet 16. august 2008 At tyngdekraften er forskjellig fra baby til voksen????? HHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!!!! Jaggu! Du sov godt i naturfagstimene på skolen eller? Blir jo samme sak som å spørre hva som veier mest av 1 kg bly og 1 kg hønsefjær... Tyngdekraften er den samme. Det er kroppsmassen som trekkes ned. Det gjelder ikke mindre for barn enn voksne... Du kan snakke om å bruke de hjernecellene du har du... Kanskje børste støvet av de før du åpner kjeften? Nei, det var dagens latter. Og du som sier det er anbefalt av en lege, kan jeg få nummeret dit? Du har faktisk lov å legge ut nummeret hans her.. Nysgjerrig der gitt. Jeg er selv sykepleier og jobber tett med leger. Dette har blitt diskutert gang på gang og ingen leger eller sykepleiere anbefaler dette.
børdi Skrevet 16. august 2008 #21 Skrevet 16. august 2008 hehehe... VAr jo bare et tidsspørsmål før denne måtte komme... Hvem i alle dager bærer ungen i baby bjørn hele dagen??
Anonym bruker Skrevet 16. august 2008 #22 Skrevet 16. august 2008 En tyngere kropp blir belastet mer av tyngdekraften ja!! Ta og tenk litt før du svarer da.Jævla brøhue. Faen så dum i hodet. Jeg er også sykepleier og vi har ofte diskuteret dette. Ingen av mine kolegaer som mener BB er farlig ved normal bruk. Dette er bare pisspreik!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå