Gå til innhold

Naar begynte dere aa la de smaa spise selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Anna er snart 13 mnd gammel og har spist broedmat selv i flere maaneder. Men middag og groet... Hun har nettopp begynt i barnehagen, hvor ei jente paa samme alder spiste selv.Da tenkte jeg at fy meg som ikke har latt Anna spise selv hjemme. Tja, er det paa tide aa begynne? Hva med dere andre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

helt fra min begynte aa spise ordentlig mat har han selv hatt en skje/gaffel i haanden og proevd aa spise selv. Han spiste skiver og saanne ting alene fra han var ganske liten, mens youghurt og mer flytende ting maa han fremdeles ha litt hjelp med for han snur alltid skjeen opp ned foer han putter den i munnen. Han er naa 16mnd,men begynte vel med skiver og saanne ting da han varr rundt 10mnd.

For min var det forresten lettest aa spise med gaffel for da kan han stikke den ned i maten og poteter og guleroetter feks henger da fast i stedet for skjeen som han som sagt snur opp ned..

Saa du kan jo begynne med aa dele en skive i 4 eller noe saant og la henne spise selv. Eller dele druer i to og sette en skaal med det foran henne.. Det gaar nok bra.

Skrevet

Broed har hun spist selv siden hun var 9 mnd gammel. Jeg mente mest "flytende" mat, som kanskje ikke er like lett for henne aa faa tak i :-)

Skrevet

heisan;)jenta mi er snart 14 mnd og jeg har akkurat begynt å la henne spise middag selv..og hun er kjempeflink å spise med skje..selfølgelig hjelper hun litt til md fingrene når hun ikke får til med sjeen..syns det går kjempefint jeg,en fin tid å begynne på:) men yoghurt hjelper jeg til med enda;)

Skrevet

Jenta vår er like gammel som din SusieQ og hun spiser heller ikke selv ennå. Hun spiser alt "tørt" selv, som brød, frukt, potetbiter etc, men ikke med skje nei. Har prøvd et par ganger men vi kommer liksom aldri på det eller orker ikke sølet.. men da får de jo lært det i barnehagen da, he he.

Skrevet

Min gutt er ett par uker eldre en din jente, og han spiser yoghurt, middag og grøt selv. Det var (og er tildels ennå) mye gris, men det er da ingen sak å vaske hverken han eller kjøkken etterpå :-). Han begynte veldig tidlig med brød, og har spist vanlig mat ganske lenge nå. Han begynte å spise helt selv i juni.

Yoghurten går ned på høykant med skje selvsagt, og middag spises best med gaffel. Fingrene hjelper til der bestikket ikke strekker til.

Skrevet

Gutten vår nærmer seg 15 mnd og kan ikke spise med skje selv.

Han øver seg hver dag, da, og det går bedre og bedre, men vi må hjelpe til slik at han blir mett :)

Skrevet

Når det gjaldt å spise grøt og middag, ville hun plutselig 14 mnd. gammel begynne og spise selv.

Da gikk skjea rett i munnen på henne slik den skulle. Var tydeligvis klar for å spise selv da.

Skrevet

Snuppa mi er ca. like gammel som din og hun tar tak i skjea og putter den inn i munnen selv. Jeg må hjelpe henne å fylle på, ellers tar hun bare hele grøtbollen og snur den opp ned eller kaster den.. Herlig med grøt over alt.. Men hun er tydelig veldig interessert i å spise selv nå.

Så jeg tror jeg hadde begynt å gi henne skjea selv og sett om hun var interessert. Hvis ikke du er veldig glad i å vaske da..hehe. (Det er nemlig ikke jeg..)

Skrevet

Begynte rundt 13 mnd... mest fordi de spiser selv i barnehagen - så da kunne han gjøre det hjemme også. Er 16 mnd nå og kjempe flink til å spise selv :-) Men i starten elsket han det - nå hender det han ikke gidder og helst vil bli matet.. he,he

Skrevet

Leah har begynt å ta skjea fra meg for å prøve selv, hun får prøve å spise sviskemos selv..det er ikke så veeeldig flytende, så det sitter litt igjen på skjea når den treffer munnen..gjerne oppned ja:) Hun er 12,5 mnd..

Skrevet

Middag har de fått prøve seg på selv siden de var 8-9 mnd gamle, men babygrøt gav vi siden det er så klissete. De spiser jo mye med hendene den første tiden før de får det skikkelig til med skje/gaffel.

Skrevet

Fra han klarte holde skjea selv:) Har fått en del hjelp og da, så han får i seg maten. Ja det blir en del gris...men vi har både klut og vann:) Ser fort i bhg hvilke barn som har fått grise hjemme og sånn sett lære. Hatt mange måltider som har endt opp i dusjen..hehe. Spiste meste greit da han var rundt 1 og startet i bhg. Selvfølgelig ble det noe youghurt og sånn i håret.

La henne kose seg og grise, så tar det ikke lang tid før hun har dreisen:)

Skrevet

Største spiste middag selv fra 14 mnd... Mini spiste middag selv fra 15 mnd...

Bare prøv, de har godt av å få prøve seg litt de også...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...