Mor til engelen Lucas *4pp* Skrevet 15. august 2008 #1 Del Skrevet 15. august 2008 Jeg mistet den lille sønnen min i uke 31 i forrige svangerskap. Nå er vi gravide på nyt, testa positiv på 10 mnd`s dagen til sønnen min igår. Er 5 uker på vei nå. Med sønnen min var jeg på første legekontrol i uke 8. Når bør jeg dra på første legekontrol nå? Har så mange spørsmål om hvordan helsevesenet vil følge meg opp denne gang. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138460584-n%C3%A5r-b%C3%B8r-jeg-dra-til-1-legekontrol/
Aprilskatten min. Skrevet 15. august 2008 #2 Del Skrevet 15. august 2008 Har du snakket med noen om oppfølging på forhånd? Hvis ikke så tar du kontakt med fastlegen din. Det bør du gjøre med en gang. Han henviser deg evt videre. Du skal ha en skikkelig oppfølging denne gang, mye for din egen del. Svangerskap etter dødfødsel er meget tøft, og jevne kontroller med ultralyder kan hjelpe å dempe angsten litt. Har du fått noe svar på hvorfor Lucas døde? Er det noe du må ta hensyn til i forbindelse med det? Kan jo fortelle hvordan jeg hadde det. Jeg mistet min sønn i uke 38. Jeg fikk blodpropp som førte til at morkaken løsnet. Gjennomgikk diverse tester etterpå som viste at jeg hadde økt risiko for blodpropp. Begynte på blodtynnende når jeg testet positivt. Hadde oppølging på sykehus. Hver tredje uke hadde jeg kontroll med ul hos lege, etterhvert hver andre før jeg ble satt i gang ca 4 uker før termin. Allerede før jeg ble gravid hadde legen en plan på hvordan ting skulle foregå, noe som var betryggende. Det er vanlig at svangerskap etter dødfødsel blir betegnet som risikosvangerskap, og en skal ha oppfølging deretter. Det er en tøff tid du har foran deg, og tankene og følelsene er mange! Ikke sitt med alt for deg selv, det kan være tøft å takle alt alene. Ta kontakt med lege fortest mulig å få en plan. Gratulerer så mye, denne gang skal det gå bra!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138460584-n%C3%A5r-b%C3%B8r-jeg-dra-til-1-legekontrol/#findComment-138461093
Mor til engelen Lucas *4pp* Skrevet 15. august 2008 Forfatter #3 Del Skrevet 15. august 2008 Tusen takk for svar:) Det ble aldri funnet noen grunn til at Lucas døde, det eneste dem går ut fra er at "kanskje" navlestrengen kan ha kvalt ham (han ble født med strengen flere ganger rundt halsen og benet). Dem kalte det "navlestrenskomplikasjon". Jeg spurte litt til på 6-ukerskontrollen etter dødfødselen om hvordan et nytt svangerskap ville bli fulgt opp. Da sa dem flere kontroller og UL, mer med sykehuset enn hos fastlegen/jordmor. Jeg har bestilt tid hos fastlegen min nå, har på onsdag neste uke, så får sambo og jeg ta det derfra og håpe det går bra denne gang. Men å herre gud, det blir 8 laaange mnd! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138460584-n%C3%A5r-b%C3%B8r-jeg-dra-til-1-legekontrol/#findComment-138462142
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå