Anonym bruker Skrevet 15. august 2008 #1 Skrevet 15. august 2008 Han har fått lønn for 17 dager i dag.. Greit nok, har vært litt tull med skattekortet, så han har blitt trekt for mye i skatt. Men om det ikke hadde vært noe kluss med det skattekortet hadde han fått en lønning på 4000-5000kr.. Det er ikke mye det heller. Lønninga kom inn i dag.. 2970kr! JADDA!! Det skal vi leve av liksom.. Dette er nattarbeid i tillegg, kjører post. Nå har vi ikke råd til at han skal jobbe den neste måneden, så vi har akkurat levert oppsigelsen der nede. Hva som skjer fremover vet jeg ikke. Han søker ny jobb som bare det nå, håper han får noe snart (har ikke utdannelse).. Vi har et barn på halvannet år, jeg får kontantstøtte for han. Men alikevel kan vi ikke greie og betale både husleie, strøm, mat osv. for disse pengene. Jeg er gravid og vil få engangsstønaden neste måned, den trenger vi virkelig for vi har gjeld og betale.. Går vi på sosialen nå så trekker de den engangsstønaden og den vil bli brukt på livsopphold. Men vi har rett og slett ikke råd til og "miste" den! Vi har som sakt gjeld + jeg blir gående hjemme en stund til med den nye babyen. Så jeg lurer på om vi bare får låne penger og klare oss frem til vi får den engangsstønaden, så betale litt gjeld med den. Da kan de jo ikke trekke den. Noen som har noen andre råd og komme med?
Anonym bruker Skrevet 15. august 2008 #2 Skrevet 15. august 2008 Har ikke råd til at han skal jobbe, den skjønte jeg ikke??
Anonym bruker Skrevet 15. august 2008 #3 Skrevet 15. august 2008 Ja, vi betaler jo bensin for hver eneste natt selv...
Anonym bruker Skrevet 15. august 2008 #4 Skrevet 15. august 2008 Dere får garantert ikke noe lån, hvis samboen din tjener dårlig og du ikke har noe jobb. Og hvis dere begge er uten jobb får dere heeeeelt sikkert ikke noe lån. Det er ikke bare å låne og låne, det er ikke sånn det fungerer...
Anonym bruker Skrevet 15. august 2008 #5 Skrevet 15. august 2008 Nå mener ikke jeg i bank da, men privat av en kamerat... Så betale tilbake da vi får pengene jeg venter.
Anonym bruker Skrevet 15. august 2008 #6 Skrevet 15. august 2008 Jøss, betaler ikke Posten det altså? Det var teit :/
trillemamma Skrevet 15. august 2008 #7 Skrevet 15. august 2008 Først og fremst, dere kan få rentefritt lån på sosialkontoret. Nedbetalingstiden er lang og ikke noe problem å overholde. Også bør jo arbeidsgiver og ligningskontoret kunne ordne opp i det sånn at mannen får pengene sine litt fort, så sant det er de som har gjort feil.
Anonym bruker Skrevet 15. august 2008 #8 Skrevet 15. august 2008 Nei, han får noen kr for kilometern.. Men det var jo i lønna hans i dag! :S
overkill Skrevet 15. august 2008 #9 Skrevet 15. august 2008 Dersom de mottek sosialstønad i denne perioden vert det teke refusjon i eingongsstønaden som du skriv. Ser ikkje forskjellen på det og det å låne av ein kammerat. Privatlån må jo også betalast tilbake. Når det gjeld argumentet med at sambuar ikkje har råd til å jobbe er jo det aldeles på tryne. Om skattetrekket hadde vore riktig hadde han som du skriv fått utbetalt 4-5.000 kr. Ikkje fortell meg at han brukar det i bensin på 17 dagar. Det beste er vel at han finn seg ein jobb som gjev nok inntekt til at de greier dykk. Er det ikkje andre jobbmoglegheiter der de bur?
Anonym bruker Skrevet 15. august 2008 #10 Skrevet 15. august 2008 Mulig dt er et frekt spørsmål, men hvorfor i alle dager setter dere flere barn til verden hvis dere har SÅ lite penger??? Mener ikke man må ha kjemprgod råd og hele fremtiden planlagt, men en av dere må jo ha en ok betalt jobb ihvertfall!
Anonym bruker Skrevet 15. august 2008 #11 Skrevet 15. august 2008 Er det mulig? Hvordan går det an at voksene mennesker tiller seg selv i en slik situasjon? Dere burde hvertfall ikke få flere barn , når dere ikke engang klarer å ta vare på dere selv??????? Syntes det er uansvarlig !
Anonym bruker Skrevet 15. august 2008 #12 Skrevet 15. august 2008 Var et innlegg her om dagen om hvor god økonomi en burde har før en setter barn til verden. Litt ymse svar, men dette er vel et godt eksempel på at man ikke bør sette barn til verden når man ikke har noe i orden. Jeg blir helt matt jeg.
renat1 Skrevet 15. august 2008 #13 Skrevet 15. august 2008 Til HI: Maa bare si at jeg oppriktig synes synd paa deg i din situasjon. Du er sikkert litt ung og naiv. Men naa er det jo ikke noe poeng for noen aa doemme deg. Du gjorde kanskje et mindre vist valg da du ble gravid med nummer en og naa nummer to uten aa vaere i jobb, og med samboer som ikke har jobb til aa tjene til livets oppholdt. Men gjort er gjort. Alle har gjort mindre lure ting her i livet. Om ikke dette, saa alltids noe annet, saa hva er vitsen til de som anonymt viser sine arrogante sider og doemmer deg? Tror du naa skal ta imot laan fra din kamerat. La din samboer finne seg en bedre betalt jobb. Bruk alle kanaler: bekjente, NAV, familie... Og saa snart du kan etter bebien er foedt, maa du fort som svint skaffe deg en jobb. Og proev aa ta en utdannelse saa dere i fremtiden kan ha det mer stabilt og ha flere karrieremuligheter med bedre betalte jobber. Lykke til!!!
LinnisR83 Skrevet 15. august 2008 #14 Skrevet 15. august 2008 Men alt har sin forklaring da! Er jo ikke sikkert dette barnet var planlagt, eller at det har oppstått en situasjon. Det er jo ingen som vet, men før dere vet det, er det litt dårlig og slenge ut av seg slike kommentarer.
Gjest Tale30 Skrevet 15. august 2008 #15 Skrevet 15. august 2008 Nå har HI et barn allerede og et til på vei, det hjelper kanskje ikke å si at hun ikke skulle ha satt barn til verden? Hun hadde jo kanskje en jobb før hun ble gravid. Mye kan skje i løpet av en graviditet, og det er ikke alltid den gravides feil at man plutselig står uten jobb. Har du ingen mulighet til å ta noen kortere oppdrag på vikarbyråer i svangerskapet HI? Det hadde jo hjulpet på. Når det gjelder mannen din, kunne han kanskje ha søkt om å bli omplassert i Posten? Nå vet jeg ikke hvor dere bor, men om der er et postsorteringslager så tjener de ganske greit der, og da er han ikke avhengig av å måtte bruke egen bil. Jeg syns forøvrig at det høres ekstremt merkelig ut at han skal bli trukket i lønn for bensin! Posten er jo egentlig kjent for å legge det til rette for de ansatte. Han bør snakke med dem om dette. Dessuten tenkte jeg at han kan vel ikke ha så stor stillingsbrøk når han får så lite utbetalt for nattkjøring. Du sier at med riktig skatteprosent ville han få utbetalt rundt 5.000. Dette er veldig lavt. Har han kanskje en grunn for å ikke jobbe så mye? Elle kunne han forsøkt å finne en jobb hvor han jobber fulltid? Selv om han ikke har utdannelse kan han få jobb på lager ol. hvor det betales en god lønn. En ting til: Ikke vær flau! Dette er et problem som dere må forsøke å komme dere ut av, og hvis dere legger alle krefter til så går det. Angående gjeld kan dere kontakte dem dere skylder med spørsmål om en betalingsplan. er det stor gjelt fra kreditorer kan dere få gjeldssanering. Ikke hør på hva folk sier om at dere ikke skulle ha fått barn. Du kan være en kjempemor selv om du er i økonomiske vansker i en del av livet. Men det er viktig å ta tak i situasjonen nå før den blir verre! MAsse lykke til!
Anonym bruker Skrevet 15. august 2008 #16 Skrevet 15. august 2008 Jobbsituasjonen var en HELT annen da jeg ble gravid og jeg ble gravid med et uhell! Så at dere er så frekke og sier vi ikke burde ha barn syns jeg er dårlig gjort! Takk for dere andres svar! HI
Anonym bruker Skrevet 15. august 2008 #17 Skrevet 15. august 2008 Det finnes ingen unnskyldning for å sette seg i en slik situasjon. Selv om det var noe annet når man ble gravid, unskylder det ingen ting. Man har faktisk et ansvar for å beholde inntekten ol når man setter barn til verden. Stakkars barn , deg syntes jeg ikke noe synd på! Skam deg, og ikke få flere!!!!!!!!!!!!!!! Du/dere MÅ være unge og dumme! Idiotisk !åler du ikke å høre sannheten , så ikke skriv noe slikt på et forum heller!
Anonym bruker Skrevet 15. august 2008 #18 Skrevet 15. august 2008 Men HI, kan du ikke svare på hvorfor mannen din jobber så lite? Som en lengre oppe her sa, han kan jo ikke ha så stor stillingsprosent når han, med riktig skattetrekk skulle fått utbetalt 5000 kr for nattskift?
Gjest Tale30 Skrevet 15. august 2008 #19 Skrevet 15. august 2008 Anonym 14:43 Det er tydelig at du aldri har gått på en smell her i livet, eller at du ikke har forsøkt å sette deg inn i situasjonen til noen som har opplevd det. Jeg har selv heldigvis ikke opplevd det så langt i livet, men dersom noe skulle skje (og ting kan virkelig komme som lyn fra klar himmel) så vet jeg i alle fall at jeg kan kreve å få respekt i den situasjonen jeg har havnet i siden jeg selv har respektert andre i liknende situasjon. Man kan ikke si "skam deg" til voksne mennesker uten å kjenne bakgrunnshistorien til vedkommede.
Anonym bruker Skrevet 15. august 2008 #20 Skrevet 15. august 2008 når han har levert skattekortet kan han be om å få tilbake betalt det trekket.
Anonym bruker Skrevet 15. august 2008 #21 Skrevet 15. august 2008 Min mor jobber også i posten, og hun sier det er mye tull med lønningene derifra.. Hun fikk utbetalt 1200 kr på 1 mnd i sommer.. Han kan jo høre med dem om de har regnet feil.. Jeg har også jobbet i posten og de er nok ikkje kjent for å betale godt da.. Håper mannen din finner seg ny jobb...
Anonym bruker Skrevet 15. august 2008 #22 Skrevet 15. august 2008 Be mannen din om å få seg ny jobb på Rimi e.l. Der tjener du hvertfall mere, og uten å jobbe på natta. Men dere måtte jo vite hva han tjente før han takket ja til jobben???
Anonym bruker Skrevet 15. august 2008 #23 Skrevet 15. august 2008 Først av alt ; man får kjøregodtgjørelse av å bruke bil i jobben - tilsvarende mellom 2-3kr per km. Hvis det ikke dekker bensinforbruket hans på ruten ville jeg først og fremst solgt bilen og kjøpt en som er billigere i drift. Må jo bruke minst 2l på mila bilen deres!? Så for det andre: Skikkelig leit for dere at dere har så lite penger. Vet hva det vil si og ikke kunne forsørge seg selv!! Hadde lærlingkontrakt frem til i dag- uten mulighet for videre ansettelse. Og hadde bestemt og beggynne på skole før jeg ble gravid. Nå er jeg 6mnd på vei og uten jobb. Heldigvis at jeg akkurat har rekt og jobbe 6 av 10mnd og får (litt) permisjonspenger. Planen var jo å ha deltidsjobb ved siden av skolen og ellers lån/stipend. Men hvem vil vel ansette en i 6. mnd!? Så nå blir jeg forsørget av samboeren min - heldigvis har vi i allefall èn med grei inntekt.. Klart ting kan skje underveis - så ikke kom å si at man kan helgardere seg mot motgang, dere som tror det! Lykke til så mye.. Dere finner nok på noe - ting kan (heldigvis) plutselig snu
Anonym bruker Skrevet 15. august 2008 #24 Skrevet 15. august 2008 Hvor mange timer jobber han pr natt? Jeg svelger ikke den at lønna er SÅ lav, selv i posten. Jobber han 6timer hver natt med en timeslønn på 120kr (det må det vel være inkl nattillegg???) så skulle det tilsvare 12240kr før skatt. Eksen min jobba som produksjonsmedarbeider på natt gjennom manpower og fikk nesten 200kr timen.
Anonym bruker Skrevet 15. august 2008 #25 Skrevet 15. august 2008 Den lønna der kan umulig være fra Posten, bud kjører heller ikke om natta Sortering jobber om natta, men da har de ikke kjøregodtgjørelse. Tror hele innlegget bare er oppspinn jeg, eller så kjører han reklame for noen, ikke for Posten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå