Gå til innhold

Risiko etter duotest 1:798 - hva gjør jeg?

caba69

Anbefalte innlegg

Jeg fikk min personlige risiko målt til 1:798 i går etter tidlig UL og blodprøve. Jeg er 39 år og det er mitt tredje barn. Jeg er så usikker på om jeg skal ta fostervannsprøven eller ikke. Det er jo mye mindre risiko enn før jeg startet utredningen(1:134), og risikoen for abort er jo større, men samtidig er jeg urolig.....Noen andre med lignende erfaringer? Hva synes dere?

Fortsetter under...

Personlig hadde jeg nok tatt fostervannsprøve, for jeg hadde ikke greid å slå meg til ro med den risikoen du fikk målt der. Men det må jo komme litt an på hva man tror man vil gjøre hvis man feks får påvist at fosteret har kromosomavvik.

Lykke til, uansett hva du velger!

Hvis du føder 798 barn vil ca 1 ha kromosomavvik, 797 barn vil ikke ha slikt avvik. Jeg ville ikke tatt fvp pga mye større abortfare enn å få barn med kromosomavvik. Ved u-lyden uke 12 får de ofte mistanke om slike avvik pga organfeil, feks hjertefeil, for kort lårbein, stor nakkefold eller andre misdannelser som ofte følger med kromosomavvik. Jeg er også 39 år. Gjennomførte duotesten. Fikk svar at risikoen var liten for kromosomavvik, fikk ikke oppgitt noen tall og ble litt irritert pga dette i starten, men slo meg til ro med svaret. U-lyden var svært lovende. Jeg tok ikke fvp, termin om 6 dager.

Hei

Ja det er sannelig ikke lett å ikke vite med sikkerhet...

Jeg var til spesialist forrige uke og fikk oppgitt at pga alder jeg er 38 år ved termin så er risikoen for kromosomavvik 1:384 - grøss

men det får jeg altså ikke til å stemme med testsvaret du har fått, for logisk sett skulle vel du ikke hatt så bra testresultat som 1:798 da?

så hva har dere blitt fortalt om risikone pga alder?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...