Gå til innhold

Epidural, hvor godt tar det smertene?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Epidural er helt himmelsk!

Det er min erfaring. Jeg ble igangsatt og hadde 8 timer med maserier som var helt ubeskrivelig vondt! Så fikk jeg epidural, og jeg kan nesten ikke forklare forskjellen på før og etter.

Men dette kan sikkert være individuelt dette også, men jeg hører venninner si det samme, det er fra helvete til himmel.

Ikke at det fjerner all smerte, men det blir til å holde ut på en helt annen måte.

Før epidural orket jeg overhode ikke bruke energi på noe som foregikk utenfor mitt eget hode. Klarte ikke å snakke med hverken kjæreste eller personell. Etter epidural kunne jeg snakke med jordmor og kjæresten, kunne tom le og ikke minst få noen hvileskjær. Fødselsopplevelsen ble en helt annen!

Tror man kan få det helt til barnet er ute. Avhenger litt av hvor effektive riene er. Noen fjerner epiduralen, mens andre ikke (såvidt jeg har forstått). Jeg fikk keisersnitt til slutt, så jeg skal ikke si noe sikkert om dette.

Jeg foedte i USA, og epiduralen lammet fra livet og ned. Kanskje de gir sterkere doser her enn i Norge? Jeg kjente absolutt ingenting , og jeg klarte fint aa presse ut babyen. Han kom ut paa 5 minutter! Etter foedselen tok det 3 timer foer jeg fikk tilbake foelelsen i beina, saa det var litt kjipt....

Jeg har fått epidural to ganger. Første gang kunne jeg ikke kjenne smerter etter at jeg fikk epiduralen. Riene kjentes da ut som kynnere. Men denne fødselen endte med haste ks, så fikk ikke oppleve løpet ut.

2. gang fikk jeg også epidural, men kjente 0 effekt av den. Så var nok ett eller annet som ble feil den gangen. Sist gang fødte jeg uten epidural, og det var faktisk mindre smertefullt enn min gang nr 2 med epidural..

Det er uansett vondt å føde en unge selv om en har fått epidural. Presset i bekkenet er jo utrolig ubehagelig det også, og den smerten fjerner ikke epiduralen.

Jeg fikk i Norge, og ble lammet fra livet og ned (liksom), men jeg hadde så vondt at jeg trodde jeg skulle krepere til tider. De tok ut ungen tilslutt med tang, for jeg mistet nesten helt muligheten til å presse, og riene mine ble svakere. Så jeg har ikke noe god erfaring med epidural.

Med mine tre første merket jeg ingenting til smertene med epidural...

Nå denne gangen ble den satt litt forsiktig pga komplikasjoner i ettertid sist gang, men jeg tror den ble satt feil for jeg følte jeg ikke hadde noe effekt av den... Merket hver rie nesten like tydelig.

Med de andre tre hadde jeg ikke noe vondt etter epiduralen. Men jeg merket skikkelig nedpress og det var nesten ekkelt...

Var faktisk nesten bedre å presse ungen ut med smerter enn med den ekkle følelsen av å ikke merke pressriene utenom den følelsen av å må på do...

Annonse

epidural er BEST !!! sovna etter de satte den...midt i åpningsfasen ;) sov i over 1 time ;) digg.

får jo ikke ha den under pressriene, så de kjenner man jo ;o) men, tok vekk mye smerte for meg i åpningsfasen !! anbefales !! skal ta d nå med nestemann å, uten tvil !!! :D

• 4 uker senere...

Helt enig! Epidural er himmelsk!!! Jeg gikk fra å vurdere å hoppe ut av vinduet for å slippe smertene, til å ligge og høre på musikk og bare puste meg igjennom hver ri uten problem. Fødselen gikk fra å være et mareritt forbundet med redsel og følelsen av null kontroll, til å bli en deilig, fantastisk rolig og trygg opplevelse...

Å få epidural var det som å komme til himmelen! Tok vekk så og si all smerte, kjente bare noen vage rilignende følelser, i rumpa. Var smertefri i rundt to timer og fikk spist og slappet av. Samboern sa også at i de timene kom den "riktige" dama hans tilbake, ikke den demonen han hadde sett til da.

Epidiralen ble skrudd ned og etterhvert helt av da jeg fikk svake pressrier. men fikk ristimulerende medisin og på 6 pressrier var hun ute.

Timene med epiduralen var deilige og anbefales!!

• 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Min første fødsel endte i akutt keisersnitt, men før det fikk jeg epidural. Det var ikke noe særlig bra for meg. Ble lammet fra livet og ned, men kjente godt riene på den ene siden. Forferdelig å bli sengeliggende under fødsel! Jeg fikk jo ikke brukt kroppen og tyngdekraften til å hjelpe babyen ut. Og så måtte jeg ligge med blodtrykksmåler som målte bt hvert kvarter. Jeg kjente heller ikke når jeg skulle presse, og jordmor sto over meg og sa "press". Jeg klarte ikke det, for jeg kunne jo ikke følge kroppens signaler. Epidural kan også hemme riene, og det gjorde det for meg. Da fikk jeg drypp. Til slutt løp de med meg i gangen til operasjonssalen, og han kom til verden ved keisersnitt. Ikke pga epiduralen, da :0).

Mitt andre barn kom til verden ved vaginal fødsel, og smertelindring var akupunktur og litt lystgass. Mye bedre! Jeg sto nesten hele tiden fra jeg kom til sykehuset til hun var ute. Rugget og rugget (en teknikk fra jordmor), og det hjalp nok barnet en del.

Jeg ble satt i gang første fødsel og lå på drypp hele tiden. Før jeg fikk epidural hadde jeg til slutt så vondt at jeg bare lå og klamret meg til sengen og mannen og skalv uhemmet. Jeg hadde så vondt at jeg ikke klarte å hverken tenke eller snakke. De prøvde å gi meg lystgass og akupunktur, men jeg ble bare kvalm og dritings. Til slutt ble babyen så stresset at de tok meg av dryppet og ga meg epidural.

Det var fantastisk!!! Jeg kjente riene likevel, men jeg hadde hvertfall kontroll. Etterhvert skrudde de opp dryppet og ned epiduralen og når pressrine kom hadde jeg full kontroll.

Har født en gang etter dette helt uten noen form for smertestillende, og det var en fantastisk fødselsopplevelse. Men, her lå jeg ikke på drypp og riene var derfor pinglete i forhold til min første fødsel!

Når du har så vondt som jeg hadde med førstamann er epidural livsnødvendig!!!

• 2 uker senere...

Etter å ha brukt nesten 20 timer på å oppnå 3-4 cm åpning, var det ikke lengre pauser mellom riene, og de var så vonde at jeg bare skreik og skreik. Visste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg. Lystgassen gjorde meg bare kvalm og svimmel i tillegg. Hadde ikke spist eller sovet noe på iallefall 12 timer. Da tagg jeg om epidural, og fikk det. Det var tungt å sitte helt stille med krum rygg gjennom riene idet legen satte epiduralen, men ti minutter etterpå var jeg smertefri. Ble kjempegodt bedøvd i rygg og mage, men klarte fint å stå og gå rundt på rommet, selv med alle ledningene koblet til. Fikk sove noen timer og spist skikkelig. Det var smertefritt helt frem til pressriene begynte. Kjente bare press ned mot bekkenbunnen under riene. Fikke drypp for å få fortgang. Når riene ble mer intense, ble det mer nedpress, helt til det kjentes ut som jeg dreit meg ut under riene. Det var ubehagelig, og jeg måtte jobbe litt med pusten, men vil ikke si det var vondt. Når pressriene kom, skrudde de ned epiduralen, men kjente likevel ikke smerter i mage eller rygg, kun i bekkenbunn og underliv. Jeg hadde ingen problemer med å kjenne pressriene, og få til å presse riktig med dem. For all del, det var vondt å presse henne ut, men hadde full kontroll, og klarte til og med å slappe av mellom pressriene, selv når hodet stod i åpningen. Brukte 45 minutt på å få henne ut, og revnet ikke noe:)

Annonse

Jeg syns epiduralen tok altfor mye av smertene. Jeg hadde sett fram til å føde normalt uten noen som helst smertelindring, så det var skikkelig nedtur at babyen min lå i setelei og jeg måtte ha epidural. Lå uten bedøvelse hele åpningstiden, men fikk bedøvelsen da de ikke kunne la meg vente lengre. Dessverre virket epiduralen så godt at utdrivelsesriene mine bare ble svakere og svakere. Etter noen timer ble fosterlyden svakere, og babyen ble tatt med hastekeisersnitt.

Ble forklart både fra leger og fra jordmødrene hva som hadde skjedd, for jeg bare gråt og gråt, og de forklarte meg nøye at de ikke hadde noe valg, men å ta han med keisersnitt og gi meg full narkose.

Jeg syns ikke smertene var så ille som alle vil ha det til.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...