Anonym bruker Skrevet 14. august 2008 #1 Skrevet 14. august 2008 Hei! Jeg er fulltidsstudent og har termin 8.nov. Skal ta permisjon fra 3 uker før fødsel til høsten 2009 igjen. Det jeg lurer på er om far har rett på noe som helst perm da? Mange som sier han har rett på 2 uker uansett. Stemmer dette? Også lurer jeg på hvordan dere søker perm fra skolene deres.. Må man sende inn en søknad eller hvordan går man frem?
Gjest Skrevet 20. august 2008 #2 Skrevet 20. august 2008 Arbeidsmiljøloven § 12-3. Omsorgspermisjon (1) I forbindelse med fødselen har faren rett til to ukers permisjon for å bistå moren.(...) Merk at det er forskjell på permisjon og lønnet permisjon. Du sier ingen ting om far er student eller jobber. For at far skal kunne ta ut foreldrepenger (lønnet permisjon fra jobb) må du studere med minst 75% av full studiebelastning. Hvis du går ut i permisjon vil dermed far miste muligheten til å ta ut permisjon for seg. Tankegangen er at det bare er en av foreldrene som trenger å være hjemme med babyen om gangen, untatt de første to ukene etter fødselen. Hvis du ikke søker om permisjon fra studiene vil far kunne ta ut foreldrepenger hvis han tar ut gradert permisjon (tidskonto).
Anonym bruker Skrevet 20. august 2008 #3 Skrevet 20. august 2008 Han jobber. Er klar over at han mister sin perm siden jeg skal ha permisjon, men det er helt ok. Men lurte altså på om han får 2 uker UANSETT? Han skal ta ut ferie da også så da får vi litt tid hjemme sammen
Gjest Skrevet 20. august 2008 #4 Skrevet 20. august 2008 Han har som sagt rett til 2 ukers permisjon fra fødselen i følge arbeidsmiljøloven. Det betyr at han har rett til disse to ukene UANSETT. Ikke alle arbeidsgiverne gir lønn under disse to ukene, men det er en annen sak.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå