Gå til innhold

Tips for å leve en sunn livsstil / slanke seg :)


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei jenter. Jeg tenkte at det hadde vært lurt om vi kunne dele litt erfaringer rundt det å leve sunnere og slanke seg. :) Jeg har noe råd som har hjulpet meg, så kan de som vil gi sine tips kopiere listen og skrive på tipsene? :)

 

- Hvis du har laptop, så ikke sitt på nettet med ledningen i laptopen. La batteriet begrense tidsbruken online. Bruk evt en stoppeklokke for å begrense hvor lenge du sitter pr dag.

 

- Få tak i et kart / hjemmeside over fjellturer i nærheten av der du bor, og planlegg å gå på fjellet nå når vi ennå har anledning.

 

- Drikk mye vann

 

- Gå turer langs fjæren, godt for kropp og sjel! :)

 

- Finn en fast dag i uken å dra på svømmehallen med venninner, her går det an å ta med barn i alle aldre også.

 

- Kjøp et trimapperat (eks side-step) som du kan bruke mens du ser på TV.

 

- Registrer deg på Grete Roede og skriv inn trimpoengene dine der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ta en skikkelig nøye titt på kostholdet, finn ut hva du kan endre på, og gjør endringer! viktigst av alt, se på mengden mat du eter! :) og pass på å ete frokost, la det ikke gå for mange timene mellom måltidene

 

bestem eg for å begynne å trene, og da mener jeg trene-trene, ha som mål og få trent 8-10 ganger i mnd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant noen tips på nettavisen også jeg:

 

Alkohol: Drikk rødvin framfor annen alkohol. Et lite glass rødvin inneholder kun 100 kalorier. I tillegg viser nyere forskning at vinen inneholder et antioksydant som er bra for hjertet, og reduserer fettceller i kroppen.

 

Påvirkning: Vær sammen med folk som er slanke! Ny forskning hevder nemlig at vekten til dine venner påvirker. Er de du omgir deg med overvektige, er det større sannsynlighet for at du også kan legge på deg noen ekstra kilo. Hvis venner er overvektige, blir det nemlig mer akseptert for deg selv å veie mye.

 

På ferien: Hvis du fremdeles har sommerferie, kan du forbrenne kalorier ved å gå en tur på stranda. Å gå på sanden gjør at du forbrenner dobbelt så mye kalorier enn om du går på hardt underlag.

 

Lunsj: Ta med matpakke på jobb – da har du mer kontroll over hvor mange kalorier lunsjen din inneholder.

 

Væske: Ikke hell i deg kalorier. For eksempel bør du bytte ut kaffe latte og brus med vann – da unngår du mange kalorier.

 

Tenk: Start dagen med visualisering av en treningsøkt. Dette motiverer deg til å spise sunnere. Lukk øynene og se for deg en slankere og mer veltrent utgave av deg selv. Tenk og se for deg hvordan du bevegede deg, hva du har på deg, hvordan du snakker med andre personer og hvilke aktiviteter du gjør. Når du får lyst på noe usunt, gå tilbake til denne «filmen» av deg selv og søtsuget vil trolig gå over.

 

Ikke salt: Dropp saltet. For mye salt kan føre til at magen din holder på vann.

 

Vær glad: Tenk glade og sommerlige tanker. Amerikanske og nederlandske forskere mener at grubling og uhyggelige tanker, som å tenke på døden, fører til at man kjøper og spiser mer mat.

 

Søvn: Legg deg tidlig og få nok søvn. Søvneksperter hevder appetitten vår øker når vi ikke får nok søvn.

 

Noter kostholdet: Skriv en såkalt kostholdsdagbok over hva du spiser. Ny studie som er publisert i American Journal of Preventive Medicine viste at de som skrev ned alt de spiste, gikk ned dobbelt så mye som dem som ikke skrev kostholdsdagbok.

 

Se på deg selv: Spis maten din foran et speil. En studie fra the Journal of Consumer Research fant ut at å plassere et speil foran oss gjør at lysten på å overspise reduseres.

 

Skru av TV-en: Forskning viser at å se på TV kan ha en sammenheng med at man hiver i seg mer mat, noe som kan føre til noen ekstra kilo.

 

God morgen: Spis proteinrik mat som egg, melk og yoghurt til frokost. Forskning viser at protein er bra mot sultfølelsen.

 

Bevisst begrensning: Putt mindre mat på tallerkenen. Flere studier viser at desto mer mat vi har foran oss, jo mer spiser vi. Det vil si, mindre porsjoner, mindre vekt.

 

Begynn med salat: Spis en porsjon med salat uten dressing før middagen. Forskning fra Pennsylvania State University har funnet ut at kvinner som spiste salat før hovedmåltidet følte seg mettere og reduserte det totale kaloriinntaket med 12 prosent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...