Gå til innhold

Spm om sykemelding/foreldrepengegrunnlag...

Anbefalte innlegg

Jeg jobber fast 75% stilling, men har prøvd å jobbe mest mulig ekstra opp til 100% etter jeg ble gravid. (Fra etter 3.mnd, da formen ble bedre). Men har ikke lyktes å få like mye ekstra hver mnd.

I juni/juli fikk jeg 100%-stilling fast i en mnd i ferieperioden. Nå mens jeg har hatt ferie, får jeg selvfølgelig da lønna mi etter 75%. Og nå som jeg begynner på igjen, skal jeg gå 100% fast til permisjon.

Saken er den, at jeg nå sliter med veldig dårlige dager av og til, der jeg er ekstremt kvalm, sliten og svimmel. (dette er nytt, startet i ferien).Spesielt hvis jeg ikke får nok søvn. Og jeg sliter litt med ryggen på jobb, og vet ikke om jeg holder ut helt frem til permisjon om 6 uker. Jeg mener å ha hørt at om jeg går 100% stilling i 16 dager før jeg evt blir sykemeldt, så får jeg fødselspengegrunnlag ut fra dette? Litt føre var, i tilfelle denne elendige kvalmen skal fortsette sånn som den har begynt nå, lurer jeg på: Må jeg jobbe de 16 dagene nå etter ferien, for å sikre at jeg får ut fra 100%? Eller regner de ikke med ferien med 75% stilling, siden jeg da ikke har mulighet til å jobbe ekstra uansett? Siden jeg gikk i 100% en mnd før ferien, så får jeg ut fra 100% uansett om jeg ikke holder ut for fullt neste 16dager? Noen som har svar på dette?

Fortsetter under...

I og med at duhar jobbet variabelt, altså mellom 75% og 100% de siste månedene vil det mest sannsynlig bli regnet et snitt av sist 6 mnd som grunnlag for sykepenger og foreldrepenger.

Så jeg vil tro det har lite å si om du sliter deg gjennom 16 dager i 100% stilling.

Tror nok ikke de regner et gjennomsnitt nei...

Men ifølge de på et annet forum, trenger jeg kun jobbe 1 dag i 100% stilling, for å få foreldrepengegrunnlag ut fra 100% stilling. Så da har jeg vel ingenting å bekymre meg for likevel :) Men skal jobbe så lenge jeg klarer, selvfølgelig. Men greit å vite hva en må innstille seg på.

Jeg jobber i NAV og jobber med både sykepenger og foreldrepenger, og tro meg - det er ikke så enkelt at du bare kan jobbe 1 dag 100% og få det grunnlaget.

Det er mye som spiller inn - bla a inntekt de tre siste år. Her er det rom for bruk av skjønn.

Stol aldri på det du leser i et forum på nettet. Hver situasjon er ulik og derfor blir det ulike resultater av utbetalingene.

Så for at du skal vite hva du har å innstille deg på må du ta kontakt med ditt NAV kontor og undersøke i forhold til DIN situasjon.

Hadde jeg fått din sak ut fra det du beskriver i det første innlegget ville det vært mest naturlig å regne et snitt av de siste 6 mnd., men som sagt - det er også andre ting som spiller inn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...