irdilenji-jente-og-gutt Skrevet 14. august 2008 #1 Skrevet 14. august 2008 Vår datter har stort sett vært grei å legge, men vi har lært med jevne mellomrom at når hun begynner å kreve mer og mer av oss, må vi sette grenser og gå ut. Da blir det gjerne litt skriking en kveld eller 2 også går leggingen strålende igjen. Spørsmålet nå er hvordan gjør man det når de kommer ut av senga selv? Jeg synes det blir for brutalt å lukke døra, dessuten åpner hun den og (hun er akkurat 2 år). I går holdt vi på ganske lenge, etter at vi hadde syngi og kosa og fortalt at mamma og pappa var rett utenfor og passa på, og fulgte henne inn på rommet sitt hver gang hun sto opp. Vi tenker at det er litt viktig at hun forstår at det er mamma og pappa som bestemmer når hun skal sove og hun ikke skal "manipulere" oss ved å stadig finne på nye ting (som at vi må synge mer, at hun må tisse, at hun er sulten...). Vi prøver å være blide og forståelsesfulle hele veien. Hva gjør dere? Sitter dere der til barna sover, eller tar dere kampen, og ev. hvordan gjør dere det?
Zitro Skrevet 14. august 2008 #2 Skrevet 14. august 2008 Vi forsøkte å ta kampen, være harde og bare følge tilbake. Men det eneste som funka var å ta fra han dagluren. Da var han sliten nok til å legge seg i normal tid og eter det har det ikke vært noe problem somregel...
irdilenji-jente-og-gutt Skrevet 14. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 14. august 2008 Å, æsj, det har ikke vi noe lyst til. Om noen dager kommer en liten en til, og den luren på dagen er jo sååå deilig å ha, en liten pause liksom. Hun er jo i barnehage en del da, men allikevel.
irdilenji-jente-og-gutt Skrevet 14. august 2008 Forfatter #4 Skrevet 14. august 2008 Jeg må nesten svare selv jeg, for dette gikk jo over all forventning ) Hun legger seg kl 8 og igår sovna hun halv 10.. Idag sang jeg som jeg pleier, og satt der litt for å se om hun ble sigen - hun lå og så på meg med trillrunde øyne hele tiden. Etter hvert gikk jeg ut og hun kom etter. Jeg fulgte henne tilbake og svinset rundt utenfor døra hennes så hun skulle høre meg. Andre gang hun sto opp, sto jeg i døra og sa at hun måtte være flink og legge seg i senga si. Til min store overraskelse rygget hun tilbake i senga (fulgte med på at jeg ikke gikk) med et litt sånn stolt smil. En gang til oppdaga jeg at hun var på vei ut av senga, men da la hun seg ned når jeg ba henne om det. Så begynte jeg å støvsuge utenfor og da sovna hun! Vet ikke om det er juks å være så tilstedeværende, men det funka jo så..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå