Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har pcos og har vist det i ca to år nå. Har en sønn på 6 år og han kom på første forsøk. Etter jeg flyttet her jeg bor nå var jeg til legen, tok blandt annet en hel del blodprøver og fikk brev i posten en uke etter om at prøvene mine var fine og at han tvilte sterkt på at jeg hadde pcos. Har tatt blodprøver før også å de var fine. Grunnen til at jeg fikk pcos var at eggene mine var som en perle på en snor som gyn. sa. For fire år siden så prøvde jeg og min eks på nr 2 og tok to år uten at det klaffet, ikke før en pergokur gjorde susen. Det jeg lurer på nå er om el tester blir riktige for meg når hormonverdiene mine er bra eller kan el testene bli falsk positiv pga pcos uansett? Har testet i 6 dager og fikk pos. el test i dag. Så jeg håper at det er riktig

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil bare oppklare følgende: hvis hormonverdiene dine er normale, har du ikke PCOS, men kun PCO. Altså polycystiske ovarier= mange cyster på eggstokkene. S' en står for syndrom, og er hormonene normale, har man ikke syndromet.

Stol på Eggløsningstesten, og håp at kroppen ikke ombestemmer seg ang eggløsning. Det har faktisk skjedd med meg...

Lykke til!

Skrevet

Er ikke helt enig i det 14:14 sier. Jeg har normale blodverdier men har PCOS. Altså polysystiske ovarier, økt hårvekst, forsinket EL, legger på meg rundt magen, kviser i ansiktet osv. Men blodprøvene var fine! Jeg ble også gravid på første forsøk med nr. 1 uten Pergo og er nå i 3 pp for nr. 2, på Pergo.

Skrevet

Og EL tester virker på meg :)

Skrevet

Gabriellamor, det stemmer fremdeles ikke det du sier!! Du må ha MINST 2 av 5 symptomer, ikke ALLE 5! Du trenger dermed ikke å ha abnormale hormonverdier for å ha PCOS. Jeg har symptomer a og b, men ikke c, d eller e. Også har jeg syster på eggestokkene. Jeg har PCOS.

Dette står på Lommelegen:

"PCOS er en kombinasjon av flere symptomer. Den medisinske diagnosen stilles utfra følgende kriterier:

1. På ultralyd sees mer enn 10 cyster i eggstokkene som alle er mindre enn 1 cm.

2. Minst to av følgende problemer:

a. Menstruasjonsforstyrrelser (lang tid mellom menstruasjonene)

b. Sjenerende hårvekst på kroppen

c. Manglende eggløsning

d. Økt nivå av såkalte androgener (testosteronliknende hormon) i blodet

e. LH/FSH (hormoner) > 2

Man kan også ha cyster på eggstokkene uten disse symptomene; dette kalles polycystiske ovarier. "

Med andre ord du kan ha PCO (punkt 1) men da har du én eller ingen av de problemene i punkt 2. Jeg har normale hormonverdier og jeg har PCOS pga andre symptomer som tyder på det.

Skrevet

Dette står også på Lommelegen:

"PCOS er et sammensatt og vanskelig problem. Syndromet oppstår når eggstokkene produserer for mye mannlige kjønnshormoner."

"PCOS er et sammensatt hormonelt problem(...)"

Ja, man trenger ikke ha alle symptomene, det er jo det som definerer et syndrom- ikke sykdom. Men de fleste av symptomene skyldes hormonelle svingninger. Bl.a. økt hårvekst skyldes for mye mannlige hormoner(androgener), og manglende eggløsning økt produksjon av østrogen.

Jeg ser at på Lommelegen står det at de med PCOS kan ha insulinressistens. Men ny informasjon fra min gynekolog, er at nå mener man at alle med PCOS har dette problemet, men at det ikke vises på tester hos alle. Det er jo i grunn spennende å følge med videre på, spesielt i forhold til medisinering med Metformin. Selv er jeg spent på hvilke resultater som kommer fra PregMet-studien.

Jeg har ikke min kunnskap om dette bare fra Lommelegen, men fra flere spesialister jeg har vært hos, samt annen informasjon man kan finne bl.a på nettet. I USA har de kommet lengre enn Norge når det gjelder kunnskap og forskning om PCOS.

Ha en fin dag!

Mvh

Skrevet

Hmmmm .. litt krangling om S'en her.Man kan ha normale og fine blodprøver, og forsatt ha PCOS.Mine prøver er blodprøver har både vært fine, og ikke fult så bra.

Jeg ble diagnosert for 10år siden, og har mine symtomer er evig lange sykluser,kviser og legger på meg rundt magen.Har hatt både stygge og fine blodprøver. Og disse systene inni eggstokkenene, som gyn har vist meg fllllere ganger.Har heldigvis ikke plagsom hårvekst.

Ville heller ikke stolt på eggløsnings tester, og pcos'er blir ikke anbefalt og gjøre det.Har lest og pratet med dem som får positivt uansett når i syklusen, pga hormon forandringer.Det jeg mener er at man får falskt svar, og har selv opplevd og få posetivt resultalt på hver test jeg har tatt:(

Skal inn til Lap om en uke, og har stor tro på det.Der skal de brenne hull på eggstokkene mine, og det vil framheve eggløsning. Eggene til en med Pcos "henger"seg liksom opp, og kommer seg ikke "fram" Det dannes et hard skall ut på.

Men forskjellen på Pco og Pcos er ikke så veldig stor, men er nok sant det Gabriellamor sier, at Pcos'er har hormonforandringer,og at det er der S kommer inn i bildet . De med Pco har disse typiske eggstokkene, og manglene eggløsninger, men ikke disse mannlige eller andre hormonelle forandringer.

Skrevet

Det eneste jeg ønsket å si er at man KAN ha fine blodprøver og fortsatt ha PCOS. Det viser seg ikke alltid på blodprøvene. Jeg har hatt fine blodprøver men har definitivt PCOS og har de fleste andre symptomer. Det var det HI tok opp, det med blodprøvene.

Skrevet

Jeg forstår:o) Og er helt ening med deg. Beklager om det ble misforståelse!

Skrevet

Det går bra, har ikke noe imot litt diskusjon av og til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...