Gå til innhold

55 stp forsinket fra før, mister retten til lånekassestøtte ved permisjon?

ragn83

Anbefalte innlegg

Jeg er allerede 55 studiepoeng forsinket i forhold til lånekassen, pga litt surr da jeg var "ung og dum" ;-) Jeg lurer på to ting:

1) Er det noen som vet om det vil telle som ytterligere forsinkelse hvis jeg tar permisjon fra studiene. Vil jeg dermed gå over 60 studiepoeng-grensen og miste rett til lån når permisjonen er ferdig og jeg fortsetter studiet? Eller regnes ikke permisjon som forsinkelse på samme måte?

2) Gjør forsinkelsen min at jeg ikke kan benytte meg av smutthullet? Hvis jeg ikke tar permisjon, men fortsetter som student uten å fullføre alle eksamener, vil vel lånekassen si at jeg har gått over 60 stp grensen? Antakeligvis kan jeg få godkjent tidligere fag, slik at jeg ikke trenger å fortsette studiet etter fødselen, men kan lånekassen da stoppe utbetalingen av fødselsstipend hvis jeg er meldt opp som student, men ikke tar eksamener og går over 60stp gensen? Eller får jeg fødselsstipend uansett, men mister bare retten til videre støtte etter 42 uker (som jeg ikke trenger uansett)?

Håper noe vet noe om dette.. Blir veldig glad for svar :)

Fortsetter under...

heisann..skal prøve så godt som mulig å svare på spm dine:)

1) permisjon fra studiene pga av fødsel vil ikke regnes som forsinkelse, da dette er noe du har krav på dersom du er i utdanning og får barn under denne perioden. Dette har altså ingen påpvirkning på dine studiepoeng.

2) dersom du mottar fødselsstipend uten å ta permisjon vil du heller ikke gå over 60 stp grensen, da lånekassen ikke stiller noen krav til studieresultater når du mottar fødselsstipend. det er ingen krav om at du består eksamener i den perioden du mottar fødselsstipend.

da jeg undersøkte med lånekassen fikk jeg også beskjed om at fødselsstipendet ikke ville påvirke de årene jeg har igjen på å motta lån og stipend fra dem. fødselsstipendet går utenom din "vanlige" rett til å motta støtte fra lånekassen. altså kan ikke lånekassen stoppe utbetalingen av fødselsstipendet, og du vil etterpå fortsatt ha krav på det du har igjen av støtte fra lånekassen når du igjen begynner å studere etter fødsel.

håper dette gjorde ting litt klarere for deg. er ikke så lett å sette seg inn i disse reglene til lånekassen. trust med, i know:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...