Gå til innhold

Fødselspenger + Å handle inn

Anbefalte innlegg

Har det seg slik at man ikke får hverken fødselspenger eller noe som helst før barnet er født??

Jeg har 100% vikariat fra denne mnd og til jeg går ut i permisjon i midten av oktober. Har ikke fast jobb etter permisjon. Har jobbet som lærling i to år før dette igjen. Så jeg skal IKKE ha engangsstønad.

Men hvordan i all verden får dere råd til babyutstyr før babyen er født da?? :o

Fortsetter under...

Vi har handla inn litt og litt,og nå er vi ferdig med alt av store og dyre ting..Mangler berre pysj;-)....Har ikkje kjøpt da som koster mest samtidig heller...

Har ingen anelse ang ka tid dei begynner utbetaling av foreldrepenger,går utifra da var da du meinte?!?!?!

Har akkurat fått somla meg til å ordna med papirene og skal sende inn..om mulig litt i siste liten,hehe....

Jeg hadde engangsstødnad med mitt første barn, men jeg husker ikke når jeg fikk pengene... søkte litt på NAV og dette var det jeg fant:

"Når blir pengene utbetalt?

Engangsstønad utbetales vanligvis i forbindelse med fødselen/adopsjonen. Ved fødsel kan stønaden tidligst utbetales når svangerskapet har vart i 26 uker."

Denne gangen skal jeg gå på fødselspenger. De blir betalt en gang i måneden etter at barnet er født. Eller fra du begynner på permisjonen (3 uker før termin).

Jeg har ganske mye av de "dyre tingene" fra første barnet som jeg kommer bruke igjen nå. Det eneste jeg må kjøpe inn litt av er de første klærna for denne gangen blir det gutt, har en jente og massa rosa fra tidligere...

Hei, jeg har termin 11. november men skal nå søke om å få permisjonspengene fra 1. september siden jeg ikke har noe jobb videre. + jeg skal ha 100% i 44 uker siden jeg vil gå på skole fra neste høst.. Men du skriver bare inn på de papirene fra NAV den datoen du vil starte permisonen fra. Du kan jo ta ut permisjonen 12 uker før fødselen har jeg hørt :)

Papirene kan du finne på internettsiden deres også slik at du slipper å møte opp for å fylle dem ut.

Grunnen til at permisjonspengene blir utbetalt når permisjonen starter er jo fordi de aller fleste har jobb *(vanlig lønning) frem til permisjonen starter. For oss som har vært lærlinger og begynner på skolen betyr det ingen penger (kun stipend og lån, i allefall for min del).

Husk at hvis du tar permisjon 12 uker før fødselen så mister du mye tid med barnet! Da må det jo være bedre at pappan handler ting etter fødselen - hvis det er da man har penger!?

Her blir ting handlet inn etterhvert og etter lommeboka. Og kun det viktigste. Så får vi se hva vi faktisk har bruk for etter fødselen... :)

Annonse

Man sparer og kjøper inn litt etter litt?

Man kan jo søke om å få permisjon før man trenger det men da mister man jo tid med barnet sitt :-S og an får jo i grunn ikke noe mer penger enn om man hadde jobbet.

Permisjonspengene er jo en "lønn" man får mens man går hjemme, blir jo feil at man skal få lønn fra staten samtidig som man får lønn fra arbeidsgiver før babyen kommer?

Engangsstønaden er heller ikke penger som skal gå til utstyr, men penger man får for å klare seg de 12 ukene mor "må" ha permisjon.

Man får permisjonspenger fra måneden etter barnet er født.

Skal man ha 80% lønn under permisjon, har man jo enda mindre penger når barnet kommer...

Er ikke lett det der nei, men må bare planlegge og ta det litt etter litt....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...