Gå til innhold

Merking av tøy i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver å være flink til å merke alt tøyet som brukes i barnehagen, men hva gjør dere med strømper og sokker? Jeg har ennå ikke funnet ut en brukbar måte å gjøre dette på, så her i huset er sokker forbruksvare, de forsvinner jo etterhvert.

(Synes ikke det er noe særlig å stryke på merke inne i sokken, men det er vel det som må til?)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gjør faktisk det, men ikke strykelapper inni ullsokkene på vintertid. De merker jeg med tusj, og bare initialer. Orker ikke skrive hele navnet.

Jeg tenker det må være pes for de ansatte å ha femti stk sokker uten navn i.....

Skrevet

Jeg har merket alt som er dyrt/viktig og ikke det du kaller "forbruksvarer". Dvs at vanlige sokker og truser har jeg ikke brydd meg med (ev.bare sprittusj på lappen i trusa), men ullsokker, strømpebukser, votter, og alt annet er merket. Ikke bar fordi jeg vil ha tilbake det som er "vårt", men også fordi det sparer mye tid for personalet når de slipper å lete etter eiere og utstyr til hvert barn - tid som heller burde brukes sammen med barna.

Måtte alle være like flinke til å navne som deg!

Skrevet

Hvordan merker dere ullsokker? Bruker dere strykemerker der også?

Hvordan merker dere smokker?

Takker for råd...

Skrevet

Hm, enten er du ironisk nå eller så har jeg framstilt meg bedre enn jeg er ;-), er nemlig ikke så flink til å merke alt tøyet, kanskje bortsett fra ved oppstart av semesteret!

Underveis er det heller så som så med merkingen. Har kanskje litt å gjøre med at nå er jeg i permisjon og har mye bedre tid enn jeg har i jobb...

Men altså; merke sokker med tusj? Skal prøve igjen, har ikke fått til leselige bokstaver på denne måten før.

Da jeg var liten husker jeg mamma sydde i merkelapper med etternavnet vårt, men slike har jeg ikke funnet noe sted ennå. Greit å fjerne merkelappen igjen hvis noen skal arve osv.

Skrevet

Tone321: Det er blant annet ullsokker jeg "strever" med å få merket, synes ikke strykemerkene fester seg nok.

Vi bruker navnelapper fra navnelapper.no - både til å stryke på og klistremerker. Sistnevnte kan du feks sette på smokken og andre harde gjenstander.

Skrevet

Hvis det var meg du mente; jeg var ikke ironisk!

..men vet også at det er litt tiltak å merke... MEn jeg tar meg et sjau i blant, og det funker sånn rimelig greit;-)

Jeg stryker lapper i ullsokker, ja. Det går greit. De lappene jeg bruker trenger ikke all verdens varme for å feste seg.

Sånne vevde stofflapper hadde jeg til sønnen min (for 13 år siden) men har ikke sett dem noe sted etter det - alt er liksom strykebasert nå om dagen.

Sokkeer med tusj..jeg får det ikke til å funke så godt;( derfor er våre sokker umerkede - og jeg skyter heller ingen om det skulle bli borte et par eller ti.

Skrevet

Takk for tipset Mollybegolly. Jeg har kjøpt merkelapper, men ikke testet de ut ennå. Lurt det med merking av smokk med klisterlapp, det burde fungere fint.

Hm, må prøve å tenke ut noe lurt vedrørende ullsokker.

Skrevet

Det var deg jeg mente Krusemynthe :-) ! Jeg skal lete litt mer etter slike vevde stofflapper, det hadde vært greit å ha i hus.

Skrevet

Jeg har jobbet i barnehage før (vanlig kommunal bhg med 18 barn) og vi hadde ikke noe særlig problem med å holde styr på klærne til barna. De fleste foreldrene merket de viktige tingene som gummistøvler, regntøy og dresser etc, men jeg kan ikke huske at hvert eneste lille plagg var merket. Bortsett fra votter da, for de slenges og glemmes og mistes lett. Stort sett så har jo barna klærne sine i egne hyller og skuffer så man holder oversikt, og barn helt ned i 2 års alder pleier å være ganske flinke til å vite hva som er deres hvis man spør!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...