elsker☆deg☆gutten☆min Skrevet 13. august 2008 #1 Skrevet 13. august 2008 hvordan skjer det? hva skjer med babyen da? blir han hyper eller?
anneli84 Skrevet 13. august 2008 #2 Skrevet 13. august 2008 når barnet har fått for mye oppmerksomhet og bare vil være litt alene og slappe av. da blir de grinete
elsker☆deg☆gutten☆min Skrevet 13. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 13. august 2008 ok, jeg og babyen har vært i byen idag, han er 4 mndr og fikk sitte i vogna å se utover, han satt konstant i 4 timer og når vi kom hjem måtte jeg gjøre husarb og div så jeg satte han forran tv en liten halvtime, han ville ikke såve eller spise, han var helt umulig...... tenke han var blitt overstimmulert jeg da, mye inntrykk!!! med sitte i vogna mener jeg att jeg bygde opp med dyner under han så han fikk ligge litt høyt og se. (han satt ikke altså) hehe....
Bobine Skrevet 13. august 2008 #4 Skrevet 13. august 2008 Man kan overstimulere både fysisk og mentalt. Ungene sier vanligvis fra når grensen er nådd. Jenta mi fikk en leke-kose-banan med stere farger og knitrelyder i bananskallet, bein med ranglelyder, (så visuelt og taktilt komplisert, veldig mentalt utfordrende, spesielt for en unge som bare så vidt har skjønt at hun har armer) da hun var ca 8 uker. I starten så hun på den bare et lite minutt før hun begynte å hyle helt hysterisk. Måtte sensure den, ta henne opp og roe henne med sutt i armkroken. Ventet en ukes tid, og da orket hun å være med den lenger. Brukte en reklame med rød/hvit/sort farger som blikkfang-erstatning til bananen var mer passe. Rigga også uroa over grinda til å bevege seg når hun sparka med foten. Det var super underholdning i flere minutter, helt til hun gikk i overload: sprella og sprella og gulpa og ble rød i ansiktet. Jenta mi orker bare å ligge på magen en viss stund. Hun klarer ikke å snu seg fra mage til rygg selv, så når grensen er nådd blir hun rød i ansiktet og begynner å grine. Man lærer å tolke signalene til ungen sin om når grensen er nådd. Og blir det for ille, så gråter de. Kunsten er å gi tingene i passe doser, ikke for mye om gangen.
❤lille stjerne❤ Skrevet 13. august 2008 #5 Skrevet 13. august 2008 Babyen kan bli overstimulert hvis den blir lekt med for lenge av gangen, satt i stol eller babygym med lyd og bevegelse for lenge av gangen eller hvis man har den med på besøk eller handletur el.lign hvor den blir utsatt for mange nye inntrykk. Å bli overstimulert betyr rett og slett å få for mange inntrykk uten å få hvile seg. Babyen kan reagere på dette med å bli urolig (hyper), sutrete eller begynne å skrike. Den kan også bare sovne tvert midt i det som skjer. Alle babyer blir nok overstimulert litt i ny og ne. Det kan være en litt ivrig storebror som vil leke eller en litt for lang handletur eller besteforeldre som koser og duller. At det skjer innimellom går helt fint, men man vil jo etterhvert kjenne babyens signaler på at nok er nok og da er det best å la den få ro og fred. Kanskje trenger den å sove eller bare ligge for seg selv litt. Hvis man til stadighet lar barnet bli overstimulert vil det antageligvis føre til at det blir mer urolig og sutrete enn det ville være hvis det fikk slappet mer av.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå