Gå til innhold

Hjelp meg, dere som har blitt operert for gallestein...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått time til operasjon for gallestein nå snart. Men jeg får jo ikke ordentlig svar på spørsmålene mine fra dagkirurgisk... Kan dere hjelpe meg?

Fjerna dere bare gallesteinene, eller hele galleblæra?

Hvor lenge var dere sykemeldt etterpå?

Hvilke smertestillende medisiner fikk dere (jeg ammer, og er bekymret i forhold til det..)?

Var det så vondt etterpå at jeg kan få problemer med ammingen?

Er litt nervøs her, men gleder meg også til å få slutt på angsten for å få et nytt anfall...

Fortsetter under...

Skrevet

Hei på deg.

Jeg er ikke operert for gallesten, men har jobbet på gastrokirurgisk avdeling i mange år.

Når du har blitt kalt inn til operasjon, fjerner de hele galleblæra. Hvis du bare skal fjerne steinene, blir du kalt inn til en ERCP som gjøres via et scop ned halsen og deretter ned til galleblæra.

Det er vanlig å gi sykemelding gjerne en til to uker etter operasjonen, andre ganger lenger, med tanke på om du har fysisk arbeid på jobben.

Man gir Pinex Forte som smertestillende. Det holder som regel. Noen ganger gis det også Ketorax, et morfinlignende produkt rett etter operasjonen.

Opersjonen gjøres også vanligst med kikkehullskirurgi på dagkirurgisk avdeling.

Noen få er plaget med smerter, men oftest går det helt greit.

Lykke til:-)

Skrevet

Hei

Tusen takk for svar.

SÅ lang sykemeldingstid, altså? Det var da som svarte. Og så jeg som skulle begynne på jobb 50% akkurat den datoen jeg skal opereres. Da må jeg vel begynne arbeidperioden min med sykemelding da... Det var litt dumt.

Men herregud så godt det skal bli å slippe anfall, og bekymring for å få sånne anfall... Det er verdt en operasjon, det :-)

Skrevet

Ja, de aller, aller fleste får et nytt liv etter opersjonen. Det er IKKE noe godt med et gallestensanfall. Hatt det selv en gang, og det var dritvondt!!

Skrevet

Jepp, det skal jeg hilse og si :-)

Har hatt anfall i flere varianter - noen som bare har vært ubehagelige, og noen som har hatt meg vuggende frem og tilbake med kaldsvetten silende og kraftige brekninger - gi meg fødsel anyday!!

Det er godt å ha dere damer å spørre om alle sånne ting man lurer på :-) Tusen takk!!!

Skrevet

Kan jeg komme med et lite spørsmål?

Jeg har nemlig gallestein, og nå som jeg er gravid vil ikke legene gjøre noen ting. Men hvor lang tid tar det evnt før de gjør noe etter fødselen? Har ganske ofte anfall, og vil absolutt ikke gå med det i lengre tid..

Annonse

Skrevet

Hei, mamman min ble operert for gallestein for 6 mnd siden så jeg tenkte jeg kunne svare,

Hun fikk fjernet hele galleblæra, var sykmeldt i 2 uker (trengte bare en sa hun), Hun trengte bare ibux og paracet etterpå, tror ikke hun syns det var grusomt vondt etterpå. Det var kikkehullsoperasjon så det var noen få sting 3 steder på magen.

Skrevet

Jeg kan ikke svare ang hvor lang tid etter fødsel de vil gjøre noe, men... Jeg har operert bort galleblæren og har fått ett helt nytt liv :) Kom meg kjempefort til hektene, og trengte ikke å bruke all smertestillende jeg fikk. Har hatt to keisersnitt, dette var barnemat i forhold. Jeg var borte ei uke fra jobb :)

Skrevet

Hei!

Jeg opererte bort galleblæren når sønnen min var 5 mnd. Skulle egentlig ikke operere før i oktober, men fikk så mange anfall + kraftig nyresvikt pga smertestillende. Så da fikk jeg operere i juli :)

Jeg fikk 1 uke sykemelding, men trengte 2 pga tungt arbeid på jobben. (begynte å jobbe pga jeg ikke hadde tjent nok til permisjon med lønn)

De 2 første ukene klarte jeg ikke å bære sønnen min skikkelig, så det var godt å ha mannen hjemme.

Av smertestillende fikk jeg paralgin forte, men de tok jeg kun de to første dagene etter operasjonen. Var kun vondt når jeg skulle reise meg, løfte sønnen og bære tungt.

Sliter litt med vondt rundt sårene ennå, men det må jo gå seg til etterhvert ;)

Er SÅÅ glad for at jeg fikk operasjon til slutt, etter å ha hatt det i 6 år :o)

Masse lykke til :) Håper det går fint med deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...