Gå til innhold

Øking av produksjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min (7 uker) fikk ikke nok melk av meg så jeg pumpet for å få opp produksjonen (i ca to uker). Jeg sluttet å pumpe meg da jeg klarte å pumpe ca 110 ml (begge bryst). Nå legger han fortsatt ikke nok på seg så jeg må ta en ny runde.. Hvordan vet jeg at jeg har nok melk? Jeg var helt overbevist at babyen fikk nok av meg nå siden han virker fornøyd, har mange tissebleier, smiler, er oppmerksom, men han hadde bare lagt på seg 80 g på 6 dager! Da jeg prøvde å få opp produksjonen sist så fikk han mm og mme på flaske i tillegg til pupp. Avføringen var sjelden, bare en gang i uken ca. Etter at jeg sluttet å gi nan gikk det noen dager så har han begynt å få avføring hver dag (ikke så mye om gangen men gjerne to ganger per dag). Er ikke dette også et tegn på at han får nok mat? Jeg forstår ingenting, jeg:-/ Vil så gjerne fullamme men når man er sikker på at han får nok og så fikk han ikke det likevel, da blir man jo veldig usikker... Noen som har gode ord til meg???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmmm. Fortsett å måle ukentlig. Det kan gå i rykk og napp, og en måling betyr lite! Barnet skal ha fem-seks gode våte bleier i døgnet. Om du har lett for å pumpe er det greit å pumpe litt ekstra og gi ham, spesielt å pumpe tomt alt på morgenen etter at han har spist. For da har du masse fløtemelk å gi ham på kvelden, det blir det god soving av!

Skrevet

HI her (vet ikke hvorfor jeg har trykket på "anonym"). Takk for svar. Det har slått meg at han etterhvert slutter å suge effektivt. Han suger bra til puppen blir veldig myk, så begynner han å klage noen ganger. Kan det være årsaken? Kan det være at han rett og slett er lat ved puppen? Jeg har prøvd å massere føttene og håndflatene og "plage" ham på andre måter, men det hjelper ikke. Han kan godt sovne likevel og da er han jo ikke ordentlig mett. Jeg har pumpet meg akkurat nå, og da er det halvannen time siden sist mating, fikk glatt ut 70 ml på begge bryst. Høyrepuppen er vanskeligere enn venstre, venstre gir mest. Dersom han spiser mer enn jeg kan pumpe hvor mye får han da i seg? Hvor mye spiser vanligvis en 7 uker gammel baby i ml? Jeg gav broren hans mme men husker ikke hvor mye han fikk, tror det var mellom 50 og 100 ml!? Et spørsmål til. De siste bæsjebleiene hans har nesten vært fri for "kornet". Betyr dette noe? Bæsjen er ikke veldig tynnflytende, samme kosistens som når det er korn i.

Er veeeldig takknemlig for mer svar:-)

Skrevet

ville bare si at dette høres ut som gutten min på 3 uker. Jeg lurer på akkurat det samme!!!!

Skrevet

Jeg var alltid overbevist om at jeg har hatt lite melk, har hatt baby som skriker og syter ved puppen, sovner, drikker sakte etc. Når jeg pumpet fikk jeg nesten ikke ut noen ting. Etterhvert overbeviste jeg meg selv at jeg har nok melk fordi han er fornøyd og glad, har jevnlig bæsjebleier etc etc. Veide han ukentlig på helsestasjonen og han gikk fint opp i vekt, så da tok jeg en pause med det fordi jeg begynte å blir sikker på at det nå gikk greit.

Det er en tråd her om hvordan du øker produksjonen, men antar at babyen vil gjøre dette selv mha økedager etter behov dersom du har nok melk nå.

Jeg fikk ut UNDER 70ml tilsammen når lille var på alder med din. Husker ene i barselgr sa at hun fikk ut langt over 200 ml tilsammen, og jeg ble sååå beskmret, Ga mme noen ganger fordi jeg var redd for at han fikk for lite, men han var egentlig ik så intr. i det.

Hadde nettopp en uke med økedager (!! puuuh), og nå får jeg over 120ml på en! Han er 3 mnd og 3 uker nå! Og hver dag har jeg over 100ml til overs!

Poenget er: Prøv å slapp av mht ammingen, ikke stress med pumping og ml, babyen sier ifra når han er sulten og får ut mer enn det pumpa får ut. Jeg har styrt mye på med melkeprod. etter en heftig brystbetennelse, men nå viser erfaringen min iallefall at dette regulerer seg selv når en slapper av!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...