Gå til innhold

Kattunger og diare.

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en katt på 4 mdr som de siste to ukene har hatt veldig løs avføring, og det lukter skikkelig ille når han har vært på do i kassa, som han er veldig ofte. Jeg har gitt han markkur for 3 dager siden. Det har ikke vært tegn til mark, men vet jo at det kan gi diare hos katt. Er det noe jeg kan gjøre med kosten hans? Han får kun tørrfor. Nå bare friskies for junior.

Han virker ellers frisk og rask. Spiser, drikker, raser/leker og sover:-) Diaren begynte forresten etter et vepsestikk på snuta, men, er jo lenge siden nå... Håper noen har noen gode råd. Ellers lurer jeg på om jeg kanskje bør ta han til veterinæren...Kan jo hende det er en infeksjon som krever behandling...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138444791-kattunger-og-diare/
Del på andre sider

Fortsetter under...

tror jeg ville tatt en tur til vet for en sjekk... men så er det også veldig mye av maten fra daglivare butikk som bare går "rett gjennom".... kattene våre fikk her om dagen mat fra dagligvare butikk for jeg hadde ikke hatt mulighet til å reise innom vet klinikk for å kjøpe, og da fikk de diare hele gjengen (3 stk, en på 5 år og to som er 8 uker) men det kan jo også ha noe med at jeg gikk rett fra den ene typen til den andre...

Vil ogås anbefale å bytte fôr. Ikke fordi det nødvendigvis er årsaken til diareen hos din katt, men fordi kvaliteten på fôret er mye bedre. Dersom katten er frisk og rask ellers, så dra til en veterinær og kjøp et fôr som heter Hills i/d (eller tilsvarende). Det er lettfordøyelig og enklere å håndtere for en tarm i ulage. I tillegg gir du enten zoolac eller biola (naturell). Da tilfører du tarmbakterier som vil gjenopprette den normale tarmfloraen. Da skal du se det bare tar et par dager så er han i orden igjen ;-)

Vil bare legge til at i/d-foret er det du skal gi nå som han er dårlig. Etterpå går du over til vanlig kattefôr. Husk at dersom du skal kastrere ham så må han gå på fôr beregnet for kastrerte katter. Alle veterinærer og assorterte dyrebutikker fører slike fôr.

Hei! Kattene her får for fra Hill's (sensitive stomach), og Friskies for junior fra butikken. Har ei voksen kjette, og to kattunger. Det har jo gått bra lenge, men foret fra Hill's er for voksne katter, så kan kanskje være noe der. Nei, jeg bør vel egentlig ta han med til vetten ja. Selv om han virker frisk og i fin form, er det sikkert plagsomt for han også. Han er 17 uker. Den andre kattungen, som er 11 uker, har ikke løs mage, men han prumper vanvittig mye, og det lukter helt forferdelig. Tror jeg tar meg en tur med dem begge jeg :-)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...