Gå til innhold

Trening

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har begynt/sluttet å trene?

Jeg har endelig kommet litt igang igjen etter kvalmeperioden. Har ikke veldig lyst, men er veldig redd for å bli helt daff i løpet av denne graviditeten. Merker jeg trives med lavere puls og lettere vekter nå. Men det er vel naturlig. Ser for meg at man bør holde seg sterk når kroppen blir tyngre.

Jeg tenker begynne å svømme.

Noen som har tanker om trening?

Skrevet

Jeg hadde en nedeperiode under trøtte-og-kvalmeperioden. Nå har bekkenet mitt begynt å ikke være så snill med meg, så det er litt begrenset hva jeg orker. Prøver å gå en liten tur hver dag, men føler at jeg blir daffere og daffere.

Når svømmehallen åpner når skolen starter skal jeg begynne å svømme tenkte jeg.

Skrevet

Har heldigvis ikke vært så dårlig at jeg ikke har klart å trene. Jeg fant fort ut at det justerte seg automatisk hvor tungt jeg "kunne" trene. Kanskje en slags mental sperre, men allikvel.. I det siste har jeg trent ganske mye, men den siste uka har jeg merket at det er litt ubehagelig å hoppe så mye, tenker spesielt på aerobictimer med mye hopp. Men det er egentlig fordi det "presser" litt på nedover i bekkenet, og det kjennes ut som om jeg vil tisse hele tiden. Å noen kilo ekstra gjør det også tyngre å hoppe like mye som før ;)

Jeg tror at man fint kan være i mye aktivitet, så lenge kroppen sier at det er ok. Jeg tenker mye på å være i form til fødselen, som jo er en vanvittig påkjenning for kroppen. Man lader ikke opp til maraton med å ligge på sofaen i 9 mnd. :)

Men det er viktig å ha respekt for de som ikke kan trene feks pga fare for spontanabort, eller så sterke bekkensmerter at det ikke er mulig å trene som før. Men ved bekkensmerter er det jo også viktig å være i så variert aktivitet som mulig..

Litt faglige tanker (fysioterapi) blandet med min sunne (?) fornuft.. ;)

Skrevet

Ja, jeg merker helt klart det med bekkenet mitt. De dagene jeg kan gjøre akkurat som jeg vil (variere mellom å sitte, ligge, gå meg en tur osv.) så har jeg nesten ikke noe vondt, men når jeg er på jobb (blir mye sitting) så er det skikkelig ubehagelig og mye av kvelden går med til å ligge på siden i sofaen for å prøve å få bekkenet tilbake i pososjon (det kjennes sånn ut ihvertfall)

Skrevet

Det er et ganske vanskelig tema dette her...var veldig aktiv før, og lovet meg selv at det ikke skulle slutte selv om jeg ble gravid...men merker allerede at jeg har trappet veldig mye ned...er ikke alt jeg har ork til lengre, samtidig som jeg er bekymret for å gjøre noe galt. Det ender som regel i å gå turer i rask gange. Jeg håper jeg kan komme litt mer inn i styrketrening igjen og slikt utover høsten, prøve å holde en del kilo litt på avstand.. men tror det viktigste du kan gjøre, er å lytte til kroppen! Uansett hvor klisje det høres ut, så er det kun deg selv som kan kjenne hvor mye du skal gjøre utav det!

Skrevet

Jeg tror det er viktig å fokusere styrketrening litt anerledes under graviditeten enn ellers. Ikke bare fordi man er gravid, og må ta henssyn, men fordi man trenger at skuder/nakke er sterk når man får en liten baby... Kanskje må man jobbe mye med å få ammingen igang, og da må man ha utholdenhet til å holde barnet sitt lenge av gangen. Eller man får et barn med kolikk, hvor man også kan bli avhengig av å kunne bære en del på barnet.

Så da er ikke 1.pri en sterk og spretten rumpe, slik som før ;)

Tror at man i en ideell verden bør trene litt styrke og litt kondisjon.

Bakside-muskulatur er også gunstig å trene mtp at kroppen må jobbe mot tyngdekraften (magen blir større og større, og tyngdepunktet anerledes).

...pjuh, det er mye å tenke på...

Skrevet

Før jeg ble gravid trente jeg ganske mye, men 1.trim hadde jeg rett og slett ikke ork. Da jeg kom over i 2.trim lovet jeg megselv at jeg skulle prøve å få til et par dager i uka iallefall. Ikke alltid så enkelt å dra seg avgårde, men har heldigvis en sambo som også trener så vi drar hverandre litt med. Men synes det er ubehagelig å trene hvis jeg f.eks. har voksesmerter.

Har slutta å jogge rett og slett fordi jeg synes det er litt ekkelt etter at magen begynte å komme, men går raskt på mølle og sykler litt + styrketrening (armer, rygg, bryst)

Skrevet

Jeg også trente bra før svangerskapet. Aldri vært i så god form faktisk. Men så begynte kvalmen og trøttheten, og da hadde jeg ikke ork til mye. Nå i 2 trimester tenkte jeg å være flink, men jeg trener ikke sånn som jeg gjorde før. Jeg tenker mer på å være ute i frisk luft, og kose seg mer, enn å svette og presse seg. Nå som bæra titter fram har jeg allerede vært på en liten bærplukkertur, og flere skal det bli. Selv om det ikke er supertrening får en ihvertfall kommet seg ut i fjellufta. Føler ikke at jeg klarer å jogge noe nå, pga at det presser litt nedover og at magen er litt ømmere enn før.

Tror det er viktig å ikke bli stressa med å tenke på treninga, men heller ta seg noen gåturer i skog og mark, og være aktiv ellers. Det er nok å holde på med i heimen også!

Skrevet

Samma her! prøver å være litt aktiv, er på treningssenteret sånn 3ganger i uka, men tar det mye roligere enn før og er mer opptatt av å bare være litt aktiv enn å svette meg halv ihjæl..

...en ting jeg lurer på er det med magetrening. Kan man fortsette med det som vanlig? sit-ups og sånt?..han personlige treneren på senteret visste ikke, så jeg har ikke gjort noen mageøvelser i det siste...hadde vært fint om noen kunne svare på dette:)

Skrevet

Jeg har lest at man skal holde seg unna å trene de rette magemusklene, men de skrå (på siden) er det vist bare å trene ivei.

Tror det er best å hoppe over de rette situpsene og heller bare ta de skrå.

Skrevet

Tror jeg hadde holdt meg unna mageøvelsene. Min veilieder viste meg en øvelse som var grei for magen, men jeg må innrømme at jeg ikke får helt teken på den. Den går ut på å heise seg opp og ned på siden med albuen på en måte... så jeg ga den opp hehe. Situps har jeg hørt man ikke skal ta.

Helt enig. Det viktigste nå er å være aktiv, ikke å trene kondisjon eller bygge muskler. Men litt vedlikehold er jo sunt :) Litt enklere å komme i form igjen etter fødselen også sier mange.

Skrevet

Jeg trente også endel før jeg ble gravid, ca 2-3 ganger pr uke. Men som så mange andre satt trøttheten i 1. tri en effektiv stopper for det.... Nå i 2.tri er jeg derimot mer innstilt på å trene og tenker at jeg skal ha som mål å gå på en spinningtime og en yogatime i uka. I tillegg har jeg en stor og aktiv hund som krever sine gåturer, gleder meg til å kunne slippe henne fri igjen og gå lange turer på ettermiddagene i skog og mark :) Har lest "trening for kule mager" og den vektlegger absolutt trening av magemusklene, så noen nevnte at man ikke skulle trene dem. Også fysioterapeuten jeg går hos stresset dette. Det finnes MANGE måter og trene magemuskelen på, ikke bare sit ups. Fysioterapeuten viste meg også en måte å ta sit ups på når man er gravid, men det blir litt komplisert å forklare skriftlig....

Skrevet

Grunnen til at man ikke "skal" trene de rette magemusklene, er at dette gjør at sjansen for å få diastase er større (diastase=åpningen det kan bi midt i "vaskebrettet"). Når magen blir større, trekker de rette magemusklene seg ut på siden, og dersom man trener feks sit-ups vil dette gjøre at musklene naturlig nok trekker seg sammen og derfor enda mer ut til siden.

Jeg tror nok at mange treningsveiledere er litt redde for å gi gravide mageøvelser, fordi kunnskapen er litt begrenset, og da sikrere de seg heller mot å si noe galt... Få en forklaring på hvorfor/hvorfor ikke gjøre ulike ting, og gjør dine egne vurderinger.

Magen bør jo absolutt trenes, men det finnes utrolig mange alternativer til rette sit-ups. Jill Jahrmanns bok Trening for kule mager er flott. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...