Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når sluttet deres gutter med nattbleie? Gutten min nærmer seg 5 og våkner fortsatt med proppfulle tissebleier hver morgen. Har vært tørr på dagen i 2 år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åhh.. godt å høre at det er flere der ute. Sønnen vår er 4 1/2 og klarer ikke å slutte med nattbleie. Han sluttet på dagen for 2 år siden, og jeg har angret siden på at vi ikke sluttet på natta samtidig. Han er veldig motivert, men får det ikke til. Vi har forsøkt at han ikke drikker etter kl.18.00, samt at vi tar han opp i søvne og setter han på do ved midtnatt når vi legger oss... men det er ikke så enkelt. Naturen ordner vel opp etterhvert, men jeg lurer også på når! Nå har vi tatt på nattbleien igjen, da jeg er lei av å vaske dyner og sengetøy! Tar gjerne imot noen gode råd, eller hører om når deres barn slutta og hvordan? Tusen takk!

Skrevet

Etter hva jeg har hørt er gutter ofte senere med å slutte med nattbleie enn jenter. Spurte legen, og hun sa at det ikke var noe å henge seg opp i enda. Fortsått det som at det er noe som kommer av seg selv og som ikke kan øves opp. Vi får vel bare vente i spenning på at bleiene skal være tomme på morgenen og så slutte.

HI

Skrevet

Jenta mi var over 6 før ho klarte å slutte med bleie om natta.

Det er viktig å huske på at det ikkje er barnets feil, det kan være så motivert som berre det. Men kva hjelper det når kroppen ikkje er klar?

Nokon barn (som regel gutter, men også jenter) kjem seint i gang med å produsere det hormonet som gjer at urinproduksjonen går ned om natta, ordner det seg ikkje til barnet har fyllt 6 år, kan ein dra til lege og få kunstige hormonpreparater (ufarlige) og blåresept på bleier.

Plutseleg ei natt då ho var ca 6,5 år var det slutt, heilt av seg sjølv, og sidan har ho vært tørr. Gjett om jenta var glad da.

La barna få sove uforstyrra, dei treng søvnen. Ikkje gje dei dårleg samvittighet og skyldfølelse for at dei ikkje klarer å mestre det som andre jevnaldringer ikkje meistrar. Det er faktisk ikkje barnets feil.

Skaff informasjon om det, vær ærlige med barna og forklar sammenhengen. Så er det lettere for dei å akseptere og forstå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...