beggeto Skrevet 13. august 2008 #1 Skrevet 13. august 2008 Har kjøpt nytt hus og symaskin. Tenkte å sy en haug med gardiner, men har aldri sydd noe før (omtrent). Aner ikke hvor jeg begynner. Lånte en bok på biblioteket men den forutsatte visse basiskunnskaper. Hva er f.eks rynkebånd? Bruker man det til alle typer gardiner? Tenkte å begynne med noen små vinduer der øvre kant er skrådd. Det henger en sånn spiral der. Hvordan syr jeg gardiner til dette? Og så er det det å velge hvilke type gardiner man skal ha. Hva er vanlig og inn nå til dags? Og bør det vere hemper eller ringer eller maljer? Hva syns dere er fnest? Er gardinstenger på de fleste rom.
didi0311 Skrevet 19. august 2008 #2 Skrevet 19. august 2008 Hei du! Kan ikke så innmari mye om dette, men kan da prøve å hjelpe deg!!! Den enkleste måten å sy gardiner på er å kjøpe stoff og så sy fire rette sømmer!!!! Rynkebånd er sånn ca. 3 cm. bredt bånd med "tråder" i som du så drar i etter at det er sydd fast på toppen for å lage rynker i gardingen øverst. Man kan bruke det, men må ikke. Det jeg har gjort på de gardinene jeg har sydd, er å sy fire sømmer langs kantene (jeg ville nabefale å brette dobbelt da så kantene ikke fliser), og deretter sy på rynkebånd et par millimeter nedenfor toppen på alle kantene øverst....pass på at kanten øverst er bred nok til rynkebåndet. Evt. kan du sy det på samtidig som du syr sømmene på kantene slik at du liksom kan brette rynkebåndet inn i kanten på hver side, men dette krever litt mer forsiktighet.... pass på å ikke sy deg selv i fingrene. Grunnen til å bruke rynkebånd er at du har flere opphengsmuligheter i tillegg til at du kan rynke. Jeg synes selv at det gir bedre hold med rynkebånd når man bruker gardinringer fordi stoffet blir litt tykkere og sitter bedre i "klypene" som brukes på en del gardinringer, f.eks. de fra IKEA. Ellers kan du også bruke sånne små plastikkhaker som går inn i de gardinringene som kun har en metallring under seg (noe jeg synes er pes for de er så mye vanskeligere å få ned hvis man skal vaske dem) og man kan også bruke disse små plastikkhakene i sånne gardinskinner som har små plastikkdubbeditter som sklir frem og tilbake inni skinnen. Plastikkhakene festes i de små "lommene" i rynkebåndet, og man bør derfor sy rynkebåndet på gardinen en eller to millimeter fra kantene på båndet både oppe og nede. Dette ble visst litt komplisert..... kan sende deg bilder hvis du ønsker.... Vet ikke helt om dette med spiral...... som sagt er jeg ingen profesjonell..... Gå med noen som er enkelt å lage til og begynne med. Skal de være på soverom, så pass bare på at de er mørke nok!!!!!! Jeg synes gardinstenger er det enkleste, med de ringene (finnes jo så mange forskjellige, selv liker jeg de små metallringen i stedet for de litt mer klumpete treringene) med klyper på ettersom disse er mye lettere å få ned hvis gardinene skal vaskes eller renses. Skal de renses må nemlig alle plasthaker normalt sett tas av!!! Det er litt av en jobb!!! Bor du i Oslo området kunne jeg alltids hjelpe deg hvis du ikke finner ut av det...... hihi....
beggeto Skrevet 19. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 19. august 2008 Hei! Takk for langt og godt svar! Bare et lite spørsmål: Du skriver at kanten øverst må være bred nok til rynkebåndet. Betyr det at det er viktig at rynkebåndet er sydd på uttapå denne kanten på et vis? Og ikke stikker nedom? Kan da feste rynkebåndet til kanten med samme søm som jeg bretter ned? Skjønner? Tror jeg skal satse på metallringer med klyper! Du argumenterte godt! På de vinduene med spiral får jeg bare prøve å sy inn kantene og lage en liten kanal til spiralen da. Var bare litt usikker om det skulle være rynkebånd. Jeg får prøve meg litt frem. Igjen tusen takk for svar. Om andre har innspill så tusen takk!
didi0311 Skrevet 19. august 2008 #4 Skrevet 19. august 2008 Jeg har pleid å brette ned kanten av gardinen sånn at den er litt bredere enn rynkebåndet. Dette fordi jeg synes det ser penere ut og rynkebåndet får et godt feste i gardinen som jo er brettet dobbelt der. Hvis du syr de 4 kantene på gardinen først, ville jeg klippet rynkebåndet litt for langt, og så brettet det inn under seg selv på kantene og sydd der slik at det ikke fliser. Jeg har alltid brukt vanlig rett søm når jeg har sydd å rynkebånd... og gardinene ellers..... Bare husk at rynkebåndet jo skal være på baksiden av gardinen... mot vinduet. Å ja sånn spiral. Ja da ville jeg bare sydd en løpegang (kanal). Du trenger ikke rynkebånd der....... Lykke til!!!
Oo Miss Sophie oO Skrevet 20. august 2008 #5 Skrevet 20. august 2008 Skulle det virkelig knipe så har Ikea noe som heter "SY" En lim/stoff stripe som strykes på slik at du slipper å sy opp kantene. Som siste utvei...
Gjest amandine Skrevet 17. september 2008 #6 Skrevet 17. september 2008 Hvor bor du? Kunne ha hjulpet deg i gang hvis du var i Bergensområdet... Du kan også gå innom en gardinbutikk og spørre der, om det ikke er travleste tiden har de helt sikkert lyst til å hjelpe. Mange av de som jobber på feks Princess, Interiørland etc er gode på søm!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå