Gå til innhold

Jentenavn som fungerer på engelsk og norsk?

Anbefalte innlegg

Her vi bor snakkes det engelsk, men jeg vil gjerne at navnet på lillesøster skal kunne brukes i Norge også (uten å høres altfor “annerledes” ut), og at uttalen høres grei ut på begge språk.

Storesøster heter Linnea, storebror heter Odin. Disse navnene fungerer fint her.

Har dere noen meninger om disse jentenavnene? Eller andre forslag?

Una

Freya

Hedda

Frida

Helena

Maud

Liv

Elida

Fortsetter under...

Av disse synes jeg igrunn bare Helena og Maud høres ordentlig ut på engelsk. Elida også forsåvidt. De andre funker, men det høres ikke engelsk ut da.. Helena er favoritten :)

Maud er forresten et veldig vakkert navn, et veldig norsk navn som høres veldig engelsk ut ;)

Ut over det har du alle klassikerene da, Christina, Maria, Victoria osv.

Annonse

Syns kanskje ikke Hedda og Liv fungerer så godt på engelsk, men de andre går vel greit. Tror jeg ville satset på Una eller Helena av dine alternativ. Vi hadde samme dilemma når vi skulle gi våre barn navn. Navnene måtte fungere på engelsk + at vi helst ville at uttalen skulle være noenlunde lik på norsk og engelsk. Våre døtre heter Ella, Sofia og Jenny. Andre navn vi hadde på listen var Matilda, Leah, Cecilia, Otilia, Milla, Luna, Selena, Isabel og Alexandra. Liker du noen av de?

Elida og Helena er vel de to navnene jeg vil tro fungerer best på begge språk og er også to kjempefine navn. Jeg er spesielt glad i Elida, synes det er nydelig. Ellers liker jeg også Hedda og Frida. Liv er ok. Una, Freya og Maud er ikke helt min smak.

Synes selv Elida er veldig fint, men vet ikke om jeg får mannen med på det. Hans favoritt er Una, men jeg synes kanskje det høres bedre ut på norsk enn på engelsk (på engelsk blir det mer som “oona”). Dette går forresten for de fleste navnene – synes de høres bedre ut på ett av språkene. Jeg liker også Hedda godt, men det er jo veldig vanlig i Norge, da. Matilda er forresten også fint, men får nok ikke mannen med på det.

Selv om jeg synes jentenavn er lettere enn guttenavn er det jammen ikke lett å finne et navn som oppfyller alle kriteriene (uttale, gjerne være om ikke av norsk opprinnelse, så i hvert fall et navn som brukes i Norge, pluss at det ikke bør være på navnetoppen). Det må nok litt mer tenking til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...