Gå til innhold

Noen som kan hjelpe meg??

HuIdra

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på så mye angående mine rettigheter på fødselspenger/permisjonspenger.. Jeg har termin i april, og har ca. to år igjen av en universitetsutdanning. Ved siden av å være student, jobber jeg relativt mye, ca. 3 dager i uka. Av og til enda mer. Jeg har også mulighet til å jobbe enda mer hvis det lønner seg frem til fødsel. Men jeg lurer på om jeg ved siden av å få støtte fra lånekassa (siden jeg er student), vil få penger fra trygdekassa siden jeg har jobbet såpass mye ved siden av? Eller må jeg satse på en av dem? Er det noen nedre grense for hvor mye jeg må ha tjent for å få penger fra trygdekassa? Og er det hvor mye man har tjent de siste 12 månedene som de beregner utifra? Barnefar er for øvrig i full jobb, hvis det skulle være relevant.

Håper så inderlig på svar!!

Fortsetter under...

Du må nok velge enten fødselsstipend eller foreldrepenger.

Anbefaler deg å lese tråden i dette forumet som heter "smutthullet", der er det forklart hvordan man skal gå fram for å få mest mulig støtte. Da vil du få fødselsstipend og engangsstønad, og far vil få fødselsspenger. Hvis du tar ut fødselspenger (forutsatt at du har krav på disse) vil far ikke kunne ta dem ut.

Viss en tar perm frå studiet, så får man både fødselsstipend og foreldrepenger. Men viss en ikkje tar perm så kan man ikkje få foreldrepenger... Er slik eg har forstått det i allefall...

"Smutthullet" gjelder kun viss en skal fortsette med studiene rett etter fødsel.

Som student får du både fødselstipend og foreldrepenger dersom du har tjent deg opp rett til det.

Jeg har ikke permisjon fra studiet mitt og jeg får foreldrepenger, forstår ikke da at noen ikke skal få det. Det må jo være like regler for alle.

Men fars rett til foreldrepenger blir begrenset ut i fra hva mor gjør. Har du jobbet minst 50% har far rett på fedrekvoten (6 uker). Har du ikke gjort det kan far ha en selvstendig rett til foreldrepenger, men da stiller det noen krav til deg. Enten at du jobber minst 75% eller er 100% student.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...