Gå til innhold

Når kan jeg gi brødskive med leverpostei?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I småbiter tenkte jeg, jenta mi er 6 og en halv mnd nå.

Skrevet

Begynn når du føler for det, jeg gav min eldste smaksbiter av brød når han var 6-7 mnd.

Skrevet

Her holder vi litt igjen med leverpostei, for di den inneholder mye nitritt .... smøreoster går ned på høykant.....

Skrevet

Er leverpostei farlig også nå da??

Her har lillemann fått skive med leverpostei fra rett etter fylte 6 mndr..

Han foretrekker skive fremfor grøt..

Skrevet

Nytt for meg også at leverpostei ikke er bra..!

Har ikke begynt med skive enda, men blir vel etterhvert!

Skrevet

Min har også fått skive med leverpostei fra 6,5 måned.

Var brått grøtnekt, og nå går skivene ned på høykant!

Kan jeg spørre om hvor det står at leverpostei eller hvor du har hørt at det inneholder mye nitritt?

Kan aldri si jeg har hørt det.

Skrevet

Hvordan gir dere brød...?

Bitte små biter,most eller??

Skrevet

jeg prøvde først med små smuler uten pålegg, deretter større smuler.

Også bitte små biter med pålegg.

Nå spiser hun små terninger uten problemer 7,5 måneder gammel.

Hun har tom begynt å skjønne hvordan hun kan få de bitene inn i munnen selv, gøy:-)

Skrevet

Dette er ikke skremsel men for voksne er leverpostei helt greit, men store mengder nitritt kan gi magekreft. For oss voksne har de forsket ut og vet hva vi tåler, men på så små barn så har de ikke det....

Når barnet her er 1 1/2 år vil vi introdusere det..... det er ikke farlig å få det en gang i blant sånn...men vi ønkser at det skal introduseres senere.

Det er jo mye annet som er ok...vår elsker alt av smøreoster. Makrell i tomat kommer ut igjen men vi fortsetter å prøve med en liten bit. Prim, gul og brunost...

Skrevet

Jeg må spørre igjen...hvor har du hørt at leverpostei inneholder nittritt??

Jeg sitter med boken mat for spedbarn fra sosial og helsedirektoratet.

Her står det følgenden: Bruk grovt brød med litt myk plantemargarin og jernrikt pålegg som leverpostei og kjøttpålegg.

Et annet sted står det i boken: Grønnsakene spinat,rødbete,bladselleri, nesle og magnold inneholder mye nitrat som dannes om til nitritt.

Nitritt hindrer transporten av oksygen til kroppens celler. Spedbarn er spesielt utsatt fordi de opptar nitritt raskt i blodet. Vent derfor med å gi store mengder av disse grønnsakene til barnet er over ett år gammelt.

Jeg fant ikke noe farlig om leverpostei.

Skrevet

Da jeg var på 6 mnd kontroll sa HS at vi så smått kunne begynne med brødskive med leverpostei eller kaviar.

Men har ikke begynt før nå, 7 mnd. Bare noen smuler.

Skrevet

Det jeg har hørt om leverpostei, er at lever i seg selv ikke er så bra fordi det inneholder avfallstoffer. Og at det er derfor de bl.a har sluttet med lever på middagsglass???

Men lever innholder jo jern, noe som barna våre trenger nå. Har også lest i den boka om mat for spedbarn at de godt kan få leverpostei. Det eneste som står er vel at det bør smøres et relativt tynt lag pga saltet. Vi bruker i alle fall leverpostei.

Dere som bruker oster og sånn, hvordan er det med melkeinnhold da? Er det ok å få pålegg med kumelk i? Bare lurer, for jeg er så usikker på hva jeg kan bruke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...