Gå til innhold

Hjelp- hva er lov?

Anbefalte innlegg

Ikke akkurat barnevogn, men dette var det nærmeste forumet.

Min datter er 8 år. Til henne kjøpte jeg et nytt HTS besafe bilsete 0-13 kg. Det er sånt med bærehåndtak og mulighet for å bruke som "gyngestol".

Nå så jeg noen som skulle gi bort et sete som hørtes ut som var samme typen, fordi det ikke kunne brukes i bil lengre...???

Kan det stemme? Noen som vet?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138440284-hjelp-hva-er-lov/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hm, mener det er et eller annet med materialene som ikke holder mål etter 5 år. Fant dette på nettsiden til hts:

Den siste godkjenningsnormen ECE 4404 stiller høyere krav til sikkerhet enn forgjengeren ECE 4403. Stolen bør være godkjent i siste normutgave for å gi den beskyttelse som dagens sikkerhetskrav stiller (etter 1. oktober 1998). Kontroller at det finnes godkjenningsmerker på stolen, at bruksanvisning medfølger og at alle komponenter er hele. Stolen må ikke ha en levetid over 5 år. Tenk på ditt eget barn og dets sikkerhet i alle situasjoner.

Takk!

Jeg kjøpte jo i 2000, så det er jo etter 98 og var den mest populære stolen da.

Men ikke levetid etter 5 år skjønner jeg ikke.

Min er jo ikke brukt/ slitt i 5 år... den er lagret ordentlig og plasten er jo som den skal være...

noen tips til hvorfor?

Hm, du kan kikke i infoen fra statens vegvesen, med link på den siden til infobrosjyre. Syns også det høres rart ut hvis stolen er godkjent etter nyeste regelverk og den ikke har vært brukt i 5 år.

http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=SVVartikkel&cid=1143038826141&pagename=sikkerbil%2FSVVartikkel%2FSVVartikkelMedRelatert

Må vel gjøre noe med linken hvis du kopierer den kanskje?;)

Hentet fra Maxi Cosi sin nettside:

"Et bilbarnesete må være godkjent i henhold til den europeiske sikkerhetsnormen ECE R44/03, direktiv 77/541/EØF eller en senere revisjon av disse.

Etter 9. april 2009 er det forbudt å benytte eller selge bilbarneseter som ikke oppfyller kravene i dette direktivet. Sjekk derfor den oransje etiketten på bilbarnesetet, hvor godkjenningsnummeret angis.

I praksis betyr det at bilbarneseter med godkjenningen ECE R44/03, eller - enda bedre - ECE R44/04, er tilfredsstillende. Hvis du har et bilbarnesete met godkjenningsnummer ECE R44/02 eller kanskje til og med ECE R44/01, kan du ikke lenger benytte dette. Det samme gjelder bilbarneseter som er godkjent av en nasjonal instans i stedet for av EU-kommisjonen.

Disse bilbarnesetene er sterkt foreldet og gir derfor ikke nok beskyttelse lenger. Av hensyn til ditt barns sikkerhet er det lurt å sjekke bilbarnesetet!"

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...