Gå til innhold

Unormalt krevende 1åring (13 mnd)...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår er 13 mnd og veldig krevende for tida, synes jeg. Han har alltid krevd mye av oss, men nå føler jeg det er mer enn noen gang. Noen ting:

- han er ikke flink til å leke alene (det var han før), følger etter meg hele dagen og blir sint med en gang jeg ikke gir han full oppmerksomhet.

- han kjeder seg lett, selv om jeg leker med han, jeg må hele tiden jobbe for å holde interessen hans oppe.

- han hyler intenst med en gang han ikke er 100 % fornøyd, det gjør vondt i ørene, og han gir seg ikke før han får det som han vil.

- han aksepterer bare meg når jeg er i nærheten.

- han er veldig utålmodig, sitter ikke lenge stille når han spiser eller i vogn feks.

Nå høres han jo helt forferdelig ut, men han er selvsagt masse søt innimellom alt dette, tøyser og prater og finner på masse gøy. Han er veldig blid mot fremmede og roper på alle når vi er ute. Han begynte i barnehage i forrige uke og det går greit (han hyler når jeg går og klenger litt på barnehagetantene i løpet av dagen, men de sier det går veldig fint). Tror ikke dette er en reaksjon på barnehagen, han har vært sånn i hele sommer.

Jeg blir nesten bekymret - er dette normalt? Synes det blir så mye hyling og masing i løpet av dagen. Tenker på forskjellige typer atferdsdiagnoser, men tror vel innerst inne at han bare er sosial og viljesterkt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han høres helt normal ut :-) Min på samme alder er ganske lik han også, kanskje litt flinkere til å leke selv (men kun om jeg er der, altså samme rom) og er grei å avlevere til barnehagen, men ellers hørtes dette veldig kjent ut egentlig. Er nok bare noen utålmodige og aktive gutter vi har. Eri hvertfall overhode ikke bekymret for noen atferdsproblemer/diagnoser på min gutt, til det er han heldigvis altfor normal.

Skrevet

Barnet ditt er så normal som det går ann å bli:)

Desverre er de i en krevende alder, men man må bite tenna sammen..

Barnehage hjelper som regel:)

Skrevet

Sønnen min er også sånn. Hvis det skjer noe, vi har besøk etc kan han være blid, og alle tror da (mine foreldre bl.a.) at han er sånn alltid og at vi ikke har noe å klage på... Men jeg blir sliten, blir nok lenge til neste unge...

Noen som vet hvor lenge de er sånn at de griner av alt mulig? Til de er 3 år?...

Skrevet

Tja, har en på snart 6 år og venter fortsatt på bedring...

Hehe... neida, det kommer seg! Synes sutringer avtar gradvis når de nærmer seg 2 års alderen og så mer og mer, men de fortsetter å sutre/gråte for flere år fremover. Eller bare blir veldig fort sint som han på snart 4 år. Er ok litt personlighet inni bidet også, tror min eldste sutrer/gråter litt mer enn vanlig for gutter på hans alder, han er en veldig følsom og sårbar type, mens 4 åringen er mye "tøffere" og tåler mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...