Gå til innhold

Forover/bakovervendt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har alle her barna sine bakovervendt i bilen??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Er bare ca 10-15% av alle 1-2 åringer som sitter bakovervendt visst nok. Og jeg for min del nekter å tro at SÅ mange av dem er ekstremt bilsyke eller hyler til de spyr hver gang de ser en bil omtrent eller for små biler, så tror nok mest det enten skyldes uvitenhet eller latskap i så fall. Jeg vet i hvertfall at det var uvitenhet som gjorde at jeg snudde min eldste gutt for tidlig. Nå vet jeg heldigvis bedre, så mini på 14 mnd sitter bakovervendt og skal så gjøre til han er minst 3,5 år og/eller 18 kg. Akkurat som mellomste.

Blir vel skjelt ut nå, men det får så være ;-)

Skrevet

Mini på 14 mnd sitter fremdeles bakovervendt... og det kommer han til å fortsette med en god stund. Var en liten periode det var grining og sutring i bilen, men det fikset vi med en dvd skjerm på lengre turer :)

Kommer ikke til å snu han før han ikke sitter godt lengre... :)

Skrevet

Gutten min sitter bakovervendt og har alltid gjort det..

Har vært ekstremt nøye på dette etter at jeg har sett filmer på tryggtrafikk.no og youtube.com om hvor sto forskjell det egentlig er ifra bakover og fremover....

ta en titt du også, så kanskje du plasserer barnet ditt riktig:)

Ikke ment som kritikk, men det var en vekker for meg!

Skrevet

Storebror satt bakovervendt til han ble 3,5 og måtte snus pga vekten. Minstemann skal sitte MINST like lenge.

Har opplevd i praksis hvor viktig riktig bilsikring er nå i sommer. Hadde minstemann på 11 mnd vært med og sittet forovervendt i den frontkollisjonen vi var involvert i hadde ikke nakken hans vært særlig mye verdt nå...

Skrevet

sitter fremover vendt. 13 måneder.

ville ha stol med isofix og da fant vi den vi likte best.

likte ikke liggestillingen i vår bakovervendte. hode ble slengt over alt når han sov. slik er det ikke mere nå.

Skrevet

Må le litt, du likte ikke at hodet ble slengt når han sov? Du syns det er bedre at hodet slynges forover ved en kollisjon? At hodet slenger i et bakovervendt sete har ingen betydning for sikkerheten.

Skrevet

hva med en combi da?

vi har kjøpt besafe combi til vår jente. Hun er 1 år og skal sitte bakovervendt så lenge det går (vel 3 år). Men om det skulle bli krise på en lang biltur, får vi heller snu, men helst ikke på lenge ennå.

Vi syns også det var litt ekkelt med hode hennes når hun sov. Dvs det hang forover. Men det problemet løser vi med nakkepute som vi har rundt halsen hennes foran (det er slik de skal være på de minste).

Da sover hun stødt og søtt-:). En slik pute vil nok hjelpe om hodet skulle slenge ville jeg tro.

Skrevet

19 mnd og forover da bena sovnet i bakovervendt stilling pga de butta i ryggen på baksetet. noe å tenke på, for det er ikke bra hvis de er sånn over tid.

Skrevet

Nå er mine bare 13 mnd, og ikke har vi bil heller. Men med nye seter blir det nok bakovervendt da også. Det er anbefalingene fra trygg trafikk, og støttes av nyere forskning gjort i EU (du kan lese mer på tryggtrafikk.no).

Sikkerhet i bil er viktig, og da vil vi velge bakovervendt så lenge som det er anbefalt/mulig.

Skrevet

Lillegutt på 21 mnd sitter bakovervendt. Det går kjempefint.

Skrevet

Begge sitter bakovervendt, eldste er 3 år og 3 mnd. De har speil så de kan se forover og på oss, så de er veldig fornøyd bak der begge to.

Skrevet

Tror ikke det er så farlig at føttene sovner gitt, eller at de brekker i en kollisjon for del del. Mye bedre enn å bli lam fra nakken og ned:p Ta en titt på en kollisjonsvideo hvis dere er i tvil.

For de som hevder at det ikke er så farlig om et barn sitter forovervendt, da man i by er vel så utsatt for å bli påkjørt bakfra, kan jeg fortelle at man får et kraftig rykk med hodet også ved bakfra påkjørsel. Har blitt påkjørt bakfra, i lav hastighet (ca 30km/t), bilen så ut som trekkspill, brillene mine ble kastet av og jeg hadde nakkesmerter i flere uker etterpå.

Skrevet

begge mine sitter bakovervend og skal gjøre det så lenge som mulig. At noen kjører med de forovervendt syntes jeg er helt forferdelig når det er fakta at de sitter tryggere bakovervendt uansett hva slags kollisjon det måtte være. Vi har også de bilsetene som er best i test, noe alle burde ha. Bilsikkerhet er ikke området hvor man skal spare på og prisene på de beste setene er overkommelige for alle.

Skrevet

Da har jeg snudd setet bakover igjen:p

Skrevet

Min sitter forovervendt rett og slett fordi at bilsete ikkje går an å ha bakovervendt....

Storesøstra sitt gjekk an å ha bakovervendt,men me hadde det forovervendt fordi me tok setet ut og inn av bilen heile tida,då mannen brukte bilen til andre ting ofte....og dermed måtte ha setet ut...har vore i kollisjon og det gjekk da bra med barnet vårt....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...