Gå til innhold

trenger hjelp (ang. endokrinolog henvisning)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pga misforståelsen hvor endokrinologen ikke helt sjønnte hva legen min hadde ment hva mitt problem var, så har jeg nå skrevet ett brev som jeg øsnker å gi endokrinologen ved en ny søknad. Kan dere lese det å se om dere synes det virker strukturert å ikke rotete??(evt. ting som dere mener bør være med?)

her er det:

Oppsummering frå 2004-2008 i forhold til det å bli gravid

Eg vil første starte med å si at hovedproblemet mitt er hormonene FSH og østradiol. Har også hatt problemer med andre hormon, men kommer tilbake til dette.

Vi startet å prøve å bli gravid med nr.1 i 2004. I 2005 gikk jeg til legen for å få sjekket hva som gjorde at jeg ikke ble gravid. Eg hadde hatt sykluser på ca 28 dager, hvor eg fikk utslag på eggløsningstester hver mnd. Det første blodprøvene viste tatt på dag 3 i syklusen, at FSH var 17, 7 og østradiol på 66 (se ark nr.1). Hun sa til meg at alle prøver var fine. Etter enda ett halvt år (slutten av 2005)gikk jeg tilbake da jeg enda ikke hadde blitt gravid. Hun henviste meg da videre til en gynekolog.

I januar 2006 tok gynekologen nye blodprøver på dag 3som viste FSH på 13, 1 og østradiol på 72 (se ark 2.). Jeg hadde på denne tiden fortsatt eggløsning hver måned. Jeg hadde da i tillegg til eggløsningstestene, tatt temperaturen i ca 6 mnd for å få påvist eggløsning (Temperaturene hadde klar temp skift før eggløsning og etter). Hun satte meg på pergotime 50 mg som jeg skulle prøve i en periode på 6 mnd med pause mnd mellom. Jeg hadde også på denne tiden startet med akupunktur, noe som hadde god effekt på meg. Jeg var plaget med at syklusene mine ble lengre en periode, men hun kortet de ned+++). Første mnd med pergo ble negativ. Men i mars/april 2006 hadde jeg min første pause mnd med pergotime, jeg ble gravid. Etter truende abort fra uke 5-12 i svangerskapet+ en del andre komplikasjoner under svangerskapet senere, fødte jeg en jente på 1870 gram to uker før terminen desember 2006. Vi brukte nesten 2 år før jeg ble gravid med henne.

Pga at vi visste at vi slet med å bli gravid, så startet vi å prøve allerede i januar 2007, men stresset ikke med det. Jeg fikk mensen igjen 5 uker etter fødselen. Jeg startet å ta temperaturen slik jeg hadde gjort tidligere, dette viste at jeg fortsatt fikk eggløsning hver mnd. Jeg gikk til legen 3 mnd etter fødselen for å se hvordan hormonene mine var. De er tatt dag 4 og viste at FSH var på 8,1 og østradiol 56 (se ark 3). Legen forklarte meg at FSH’en mest sannsynlig var normal fordi jeg nettopp hadde vert gjennom en fødsel (slet jo med høye verdier). Videre hadde jeg nå fått lavt stoffsifte, TSH på 4,19 Jeg vet at dette er bare i underkanten av å være lavt, men jeg la veldig på meg 10 kg på en mnd. I april 2007 ble jeg overraskende gravid helt på egen hånd. Jeg gikk med ubehandlet lavt stoffskifte, jeg visste ikke den gang at dette kunne få følge for en evt. Graviditet. Jeg mistet i uke 7. Jeg var til utskrapning samme dag. I Juni, første syklus etter SA ble jeg altså gravid på nytt, men jeg mistet berre noen dager senere. Rett etter dette, raste alle de 10 kg av meg igjen, etter sommeren fikk jeg bekreftet at stoffskiftet hadde normalisert seg.

Tiden gikk, og jeg ble ikke gravid igjen. I september tok jeg nye prøver på dag 4. FSH var 11,2 og østradiol 57 (se ark 4). Jeg hadde fortsatt eggløsning hver mnd, men ble satt på pergotime 50 mg for å prøve å bedre eggene mine. Jeg ble ikke gravid ved hjelp av pergotime denne gangen. Hun prøvde også crinone kombindert med pergotime. I februar 2008 var vi til samtale på en privat IVF-klinikk (Hausken i Haugesund). Han kunne berre se 6 egg på ene eggstokken og 4 på den andre i en normal syklus. Han sa til meg at jeg burde vertfall hatt dobbelt antall på min alder. Han sa som alle de andre legene og gynekologene jeg har hatt, at jeg nok var på vei inn i overgangsalderen.

Jeg startet første forsøk hos han i mars, hvor første uttak var i april. Jeg fikk store doser med stimulering (300 menopur og 150 med puregon). Dette resulterte i totalt 3 egg, hvor kun to ble tatt ut, men kun ett var optimal str. Dett egget ble befruktet å satt tilbake. Forsøket endte negativt.

I Juli 2007 tok jeg kontakt med min nye fastlege (flyttet hjem til Halsnøy fra Sotra). Her ble det tatt nye blodprøver en uke før mensen. Disse viste normale FSH verdier ( 1,8) og østradiol (421) verdier (Se ark 5.) Grunnen til den lave FSH verdien kan skyldes at jeg tar Wheat grass. Dette er ett naturprodukt som mange i USA bruker. Den skal være med å gi lavere FSH verdier (jeg vet at det er forskjellige meninger om det i det hele tatt har noe for seg), og den har svært god effekt på mange. Det var også to andre blodprøver i Juli 20077 som viste seg å være utefor ref.området (andro 12,1 og 17-oh.prog) (se ark 5)

Pr. dags dato har vi nå prøvd over 1,5 år og jeg er fortsatt ikke gravid med nr.2. Jeg klarer ikke helt å slå meg til ro med at jeg er på vei inn i overgangsalderen. Jeg ønsker derfor videre undersøkelse da dette er høyst unormalt for en 22 åring (eller 18-åring som jeg da var da jeg først fikk vite det). Alle på min mors side kom i overgangsalderen rett etter at de hadde passert 40 år.

Så kort å greit ønsker jeg personlig å finne ut hva som er skylden i de høye FSH verdiene og de lave østradiol verdien da det er dette som blir sagt å være skyld i mitt problem i forhold til det å bli gravid. Må også egge til at min IVF-lege ønsker at jeg skal vente med andre IVF forsøket til jeg har vert undersøkt av en endokrinolog.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Jeg synes dette var et veldig godt og velformulert brev. Håper at de kan hjelpe dere videre :-) Må jo kunne gå an at en endokrinolog kan se på det dere har vært gjennom for å sjekke....

Jeg ønsker dere masse lykke til, og håper virkelig at det skal ordne seg

Skrevet

Bra

bare en feil, tsh bør normalt ligge rundt 1 og 4,19 er altfor høyt uansett.

I tillegg hadde du jo symptomer på dette..

Håper du finner en flink endokrinolog for med høy tsh er graviditet vanskelig og faren for å msite stor.

Skrevet

Min TSH ligger normalt på 1,6 eller 1,7. Har fått forklart at så lenge jeg ikke har noe av de antistoffene eller hva det var, så har ikke det noe å si. For det tyder på at kjertelen jobber sm den skal. Men at jeg er lett mottakelig for å få lavtstoffskifte igjen, det vet jeg. Så hvis jeg blir gravid skal det følges nøye opp

Skrevet

det er feil min søster slet i åresvis fordi legene sa, tilt ross for høy tsh og hårutfall, vekt oppgang, negler som kanakk og det langt inne... var alt ok.

Mange har ikke peiling, helt enkelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...