Anonym bruker Skrevet 12. august 2008 #1 Skrevet 12. august 2008 Har vært hos en sånn ernærinsfysolog ettersom jeg har glukoseintolleranse. der sitter fysologen og skal regne ut om jeg er overvektig. Hun regner da ut BMI (med vekta jeg hadde før jeg ble gravid).. Spurte så legen om hun da hadde regnet ut uten muskel og benmasse. Nei det hadde hun ikke gjort. Da syntes jeg at ernærinsfysologen på et stort sykehus blir for useriøs.. Hvis man skal finne ut om en person er overvekig så skal man jo regne ut fettprosent og ikke muskler og benmasse i samme slengen. Iflg BMI så skal jeg veie fra 65 til ca 70 kg. Jeg var nedi den vekta etter at jeg hadde hatt kyssesyken, måtte da på oppfetningskur fordi jeg var undervektig...!!! Med andre ord.. DRIT langt F.. i leger som bare regner ut BMI, det blir for useriøst og kan i hverstefall være skadelig i enkelte tilfeller.. er bedre å ha god helse og veie litt over 100 tallet enn å ikke få i seg nok næring..
Anonym bruker Skrevet 12. august 2008 #3 Skrevet 12. august 2008 Enig, jeg også. BMI er tull og tøys uansett, syns jeg.
Hippomama Skrevet 12. august 2008 #4 Skrevet 12. august 2008 helt enig... ifølge bmièn min er jeg sykelig overvektig, og ifølge gammel legen min, skal jeg ha diabetes slitasje gikt, vondt i knær, ha hodepine, høyt kolesterol og høyt blodtrykk...han virket nesten sur når jeg ikke hadde noe av de tingene...hehe...eneste er at jeg plages med vondt i fotene, men det er fordi jeg er plattfot, og ikke for at jeg er feit, men det mente legen...
Anonym bruker Skrevet 12. august 2008 #5 Skrevet 12. august 2008 hehe Jeg har også helt fint BT, helelr litt lavt. Ikke høyt koleserol eller noe utslag på glucosebelastningen. Ernæringsfysiologen min syns det var rart ejg hadde så høy BMI for det ser ikke sånn ut sa hun Enda godt det da.
NyttHåp <3 baby nov 09 Skrevet 19. august 2008 #6 Skrevet 19. august 2008 OJ, k,anskje jeg kan "tvinge" legen til å sjekke fettprosenten min istedet for BMI'en... Jeg mener selv at jeg er normalt slank når jeg ligger på 79-81 kg, men legen mener hysteriskt at jeg er svært overvektig etter utregning av BMI fra vekt jeg hadde to dager etter jeg mista i spontanabort i trettende uke... Syns det erurettferdig å bli utregna fra den dagen, og ikke fra før jeg i det hele tatt ble gravid. Må legene ha et spesielt verktøy for å måle fettprosenten? Hvordan gjøres det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå