Anonym bruker Skrevet 12. august 2008 #1 Skrevet 12. august 2008 Hvilke mengde alkohol er ok at samboer drikker, og hvor ofte? I sommer syns jeg det har blitt for mye.. Han sitter hjemme i sola å drikker ca 4-8 halvlitere pr dag , opptil 5 dager i uken. Eller en del mer hvis han skal ut ilag med kamerater på byn. Noen ganger drikker han en hel vin om kvelden ilag med ost og kjeks, etter at han har hatt 2-3 øl tidligere på dagen.Han drikker rolig, og lager ikke noe bråk. Har malt hus og gjordt annet arbeid ute. Han sier det er sola og 3 mnd lang sommerferie som lokker. Nå nermer det seg termin, og han har lovet og ikke røre noe for å være kjørbar når babyen kommer. Han har og lovet og bremse ned drikkinga etter fødsel pga babyen og nytt studie år.Jeg har gitt beskjed om at noe annet skulle bare mangle! Han mener de fleste voksne familie fedre tar seg noen øl hver uke. Hva mener dere.??? Min bekymring ligger nok litt i at han er tidligere rusmisbruker, og hans far er alkoholiker. Bør jeg bekymre meg , eller er jeg hysterisk?? Takker for svar.
Mortiletbittelitenurk Skrevet 12. august 2008 #2 Skrevet 12. august 2008 Jeg synes det bør være ok å kunne ta seg et glass vin eller en øl til maten, og om det blir 2-3 glass en gang midt i uka - så er vel ikke det så farlig heller...og i hvertfall ikke i ferien. Men jeg synes kanskje det hørtes ut som om det ble mer enn det? Hver dag? Blir han full? Har dette endret seg siden dere traff hverandre, eller er det du som legger mer merke til det nå som ikke du kan drikke? Selv har jeg vært gravid i sommer, så jeg har selvfølgelig ikke drukket noe, men i fjor sommer delte jeg og samboer en flaske vin eller to nærmest 4-5 dager i uka. Dette var "sommerkos" og ble naturlig nok redusert etter ferieslutt og når kveldene ble mørkere... Min samboer har nok tatt selg en øl så og si hver dag i ferien, men jeg merker at han reduserer inntaket, nå som ikke jeg kan drikke...og det synes jeg er greit. Ikke fordi jeg blir misunnerlig eller noe sånt, men alikevel...av respekt for meg liksom. Jeg skjønner at du er bekymret, det er ingen ok følelse, har folk i familien som drikker for mye og vet hvordan det er... Har du snakket med han om det? Hva sier han?
Anonym bruker Skrevet 12. august 2008 #3 Skrevet 12. august 2008 Han er mye roligere nå, og drikker mindre mengder enn for et par år siden, det syns jo på han når han har drukket midt i uka, men det er ikke så ofte at han blir direkte full. Han har en kompis fra fortiden som har flyttet hit for et halvt år siden. Denne kompisen har alkoholproblemer, drikker og røker hasj hver dag. Dette bekymrer meg jo selfølgelig, da jeg vet at det er en viss risiko for at han kan bli revet med... Han er veldig glad i denne kompisen, og jeg vet at han kommer ikke til å kutte ham ut. Jeg prater ofte om temaet, men han blir sint og fornermet på meg fordi jeg ikke stoler på at han har kontroll nå. Han var et helt år på avrusning for ca 3-4 år siden, og etter dette har han truffet meg, fått ungen sin tilbake, blitt flink med studier, kjempegode karakterer, og vi har giftet oss og skal nå ha smått
Anonym bruker Skrevet 12. august 2008 #4 Skrevet 12. august 2008 Det høres jo ut som han er på rett vei da, men jeg skjønner veldig godt at du er bekymret...særlig også siden han har hatt dette problemet tidligere. Som rusmisbruker så blir man jo aldri helt "frisk" fordi faren ligger latent, så man bør være ekstra forsiktig. Det kunne jo vært en idè å få han til å kutte ut en uke, bare for at både du og han ser at han har kontroll...det er jo kanskje ikke så lett å si/kontrollere hvis han drikker hver dag...? Eller tror du han blir fornærmet hvis du foreslår noe sånt? Jeg synes personlig at han burde forstå at du er bekymret for han, og gå med på dette... Hvis han vet han har kontroll burde det jo ikke være noe problem for han å kutte ut en ukes tid, slik at du få roen tilbake (du stresser jo antagelig barnet også, hvis du går å er urolig)... Hvis han synes det er viktigere for han å stå på sitt prinippielt sett, ville jeg ha blitt bekymret hvis jeg var deg. Da hadde jeg vært redd for at han brukte min "manglende tillit" mot meg, for å slippe å teste det ut. Jeg hadde vært redd for at han ikke da hadde vært sikker på at han hadde kontroll. Det skal jo sies at dette er kompilsert, jeg vet det er vanskelig for andre som står utenfor å trekke konklusjoner og si hva som er rett og galt...jeg mener bare du har grunn til å være bekymret, og at han som kommende far til barnet ditt burde gi deg såpass at han gir deg deg tryggheten du trenger for at du kan stole på han.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2008 #5 Skrevet 12. august 2008 Han har holdt seg en uke nå fordi han har lovet å være edru og kjørbar hvis/når fødselen setter i gang. Han lovet også å være edru hele svangerskapet fordi jeg ikke kunne drikke selv, men det klarte han ikke da det fine sommerværet kom Løfte om å være edru hele svangerskapet ga han meg helt selv uten at jeg hadde foreslått det. Han ville bevise for meg at han klarte det, og ville jeg skulle tro han, men han droppa avtalen.. Han har lovet masse andre småting som han heller ikke klarer holde... og jeg er ganske lei av løftene hans til tross for at det er noe han selv foreslår for å blidgjøre meg. Som f.eks Jeg blir ikke sen. Skal ikke drikke. Lover å komme hjem etterpå. osv Jeg har sagt at det gjør meg utrygg når han bryter løfter så ofte, og at det er bedre om han ikke lover noe, men jeg tror ikke han skjønner det helt. Han vil så gjerne gjøre meg førnøyd, sånn at han får god samvittighet , men han lover mer enn han klarer. Må legge til en viktig ting: babyen vår er planlagt, og han gleder seg veldig, det er noe jeg sser er ekte. Han bryr seg om meg og er glad i meg, og dette tviler jeg ikke på. Han bekymrer seg hvis jeg ikke er i toppform en dag, og spør ofte hvordan jeg har det. Han liker ikke at jeg sliter med smerte pga graviditeten, og bekymrer seg over det. Så derfor syns jeg det er litt utrolig at han ikke skjønner at han kunne hjulpet med enormt med å redusere drikkinga for godt..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå