Gå til innhold

Det nye gjerder/porten i barnehagen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk masse pepper for et innlegg for en ukes tid siden om nytt gjerde/port i barnehagen som jeg (faktisk) er fornøyd med kom, men ja, ettpar ting jeg ikke likte med det og måten de har satt det opp.

Nå er resultatet at ungene ikke lengre kan gå alene til barnehagen fordi det ikke er mulig å åpne fra utsiden av unger. Og ingen voksne følger med, spurte om de kunne gå ut og lukke opp om vi foreldre ringte å sa at "nå kommer han", men nope. Vi fikk kjøre dem/gå med dem var beskjeden. Og det er jo litt bakvendt når ungen har gått alene i to-tre år, og plutselig må ha følge igjen, to uker før skolestart. Cute.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må ha vært veldig fritt i denne barnehagen fra før av? Hos oss skal alle barn følges helt inn av noen (foreldre, storesøsken, besteforeldre osv). Barnet skal ikke forlates før en ansatt har tatt over barnet.

Så egentlig virker det som dere bare har fått det slik som alle oss andre...

Skrevet

Ja om de har gått alene før, så skjønner jeg det jo at det blir bakvendt.

Men det kunne ikke ramle meg inn å sende ungene alene til bhg om det så var langt langt ute på landet.

Jeg synes foreldrene kan gidde å lette på ræva og følge barna sine, selv om de synes de er store nok til å klare det selv.

Det aner meg at dette er et innlegg som er lagt ut for å fremprovosere slike svar som jeg ga nå, forressten.

Skrevet

Måtte bare svare. Regner med at barnet ditt er 6 år siden det skal begynne på skolen, men gått alene til barnehagen i to-tre år? Sendte du barnet ditt alene i barnehagen da det var tre år, eller er det slik at de eldste barna i barnehagen har kunnet gå alene de siste to-tre årene? Synes egentlig at foreldre kan gidde å levere barna sine i barnehagen vær dag og synes det er flott at barnehagen har en port som er umulig for barn å åpne!!!!!

Skrevet

Jøss, så folk sender ungene sine til bhg alene fra de er 3 år?? (jmf at de har gått alene i 2-3 år og nå ska begynne på skolen, ergo er de 6 år nå). Veldig merkelig.

Her må også alle barn følges av en voksen, helt inn. Syns det er en trygghet jeg. Virker som den bhg deres er mer som et åpent lekested.

Skrevet

...og at en bhg har en port som barn ikke får opp er en SELVFØLGE.

Skrevet

Hos oss må vi hente og levere innenfor døra. Trodde det var helt normalt jeg og da samtidig veksle et par ord med de ansatte om hvordan dagen har vært...

Skrevet

Ikke alle barnehager ligger i småbyer/tettsteder/storbyer/forsteder/kommunesentre/byer må dere tenke på...

Ja. Her går de ungene som bor i gangavstand til barnehagen alene(eller sammen med hverandre om det passer sånn) fra de er tre-fire år. De som bor lengre unna tar bussen (iiiik!). De fleste blir henta om ettermiddagen da.

Nei jeg la det ikke ut for å provosere. Men det er usigelig morsomt når folk lever i sin egen lille boble og ikke kan forstå at andre kan ha det ulikt fra dem selv.

Skrevet

Joda, jeg skjønner at folk kan ha det anneredes.

Jeg har selv vokst opp på et bilfritt sted med 100 innbyggere og en bitteliten barnehage. Da gikk vi i den til vi var 7 år - men likevel ble ungene både levert og hentet av foreldrene. Vel tok kanskje en mamma med seg flere unger på veien, men det var da avtalt på forhånd.

Det har også med å vise interesse for barnas hverdag å gjøre synes jeg.

Skrevet

Ville aldri sendt en 3 åring alene til bhg selvom det er på bygda. Det er vel heller DU som lever i en boble

Skrevet

Jeg forstår godt hva du mener jeg LisseUmmaNuddeAtteJamFåjelska!

Jeg bodde slik til barnehagen når jeg selv var lita (laaaangt ute på landet), og der gikk vi alltid i barnehagen selv fra vi var 3-4 år. Husker veldig godt at jeg og ei venninne alltid gikk sammen!

Vi ble henta om ettermiddagen, og det var ingen stress med dette. Bare slik det var.

Skulle ønske mine unger kunne gjøre det samme, men her vi bor er jo dette umulig, siden vi må krysse riksveien for å komme oss i barnehagen.

Fatter ikke hvorfor folk gir slik pes for dette, må da forstå at mange plasser er faktisk dette helt vanlig!

Skrevet

Bor på ett lite sted jeg også,men ALDRI i verden om jeg ville latt Celine gå alene til barnehagen. Vil mye heller følge og hente og vite at hun har kommet trygt frem, ikke blitt kjørt på eller plukket opp av pedofile ( for det finnes jo det på landsbygda også...) Dessuten kan jo barn finne på så mangt,som f.eks og gå andre steder enn til bhg.. Det vet man aldri!

Dessuten tenker jeg jo at det er koseligere for barna også:)

Tror det er du som lever litt i din egen boble, port/grind i bhg som ikke kan åpnes av barn fra utsiden synes jeg var kjempebra og har helt inntil nå trodd at det har vært påbudt i bhg over hele landet!

Og la barn på 3 år gå alene til bhg synes jeg er ufrosvarlig!!!!

Skrevet

Små barn som ikke har forståelse av trafikkbildet skal gå alene til barnehagen?

Små barn som ikke har forståelse til å skjønne at enkelte mennesker er slemme skal gå alene til barnehagen?

Små barn som er fysisk underlegne skal utsettes av sine egne foreldre også vel og merke for den reelle faren det faktisk er å møte på både eldre barn, ungdommer og voksne som utgjør en fare og trussel for de for de skal gå alene til barnehagen?

Dette kaller jeg uforsvarlig og neglisjering av barna deres, må da være måte på hvor du syter om det gjerdet som tross alt står der for å beskytte det som burde fremstå for deg som det mest dyrbare du har!

Ærlig talt, du burde skamme deg!

Skrevet

Utrolig bra skrevet,er såå enig med deg!

Skrevet

heh... Vi bor nesten ved siden av barnehagen vi.. Trenger bare å gå på en sti gjennom skogen (tar maks to minutter) så er vi der:)

Men jeg sender da ikke ungen aleine dit? Synes det virket rart jeg. Datteren vår er 4,5 år gammel, og vil gjerne gå alene. ;) hehe..

Skrevet

men det får hun altså ikke lov til. Hverken av meg eller pappaen. :)

Her hos oss har de til og med "morgenfugler" som følger de minste barna til skolen. De går en bestemt rute, og så er det bare til å møte opp på en av "stoppeplassene" så får barna følge til skolen:)

de som bor nærmest skolen har nok ikke behov for akkurat dette da, men synes det er et fint tiltak (i dagens samfunn...)

Skrevet

Utrolig dumt skrevet vil nå jeg si.

Jeg sier ikke at man er overbeskyttende om man følger ungene til barnehagen, selv om jeg ikke gjør det? For jeg vet nemlig at det er steder i Norges land hvor det er ndvendig, nettopp av de grunner du nevner.

Det er det som er så underholdende med dib, folk kan få seg til å spørre om "hva skal jeg kle på shnhuppah i dag" uten å nevne hvor de bor, for man går da ut fra at alle _vet_ at det er regn, lett bris og 11 grader i dag? Same shit here: hva vet dere egentlig om hvor slemme nabobarna er, eller hvor mye trafikk det er mellom her og barnehagen? Vet dere forresten hvor langt det er, eller hvor mange ganger vi må krysse E6'en, eller hvor mange broer vi må over? Og hvor mange sedelighetssaker det er her i året?

Skrevet

Jeg ville ALDRI ha sendt sønnen min aleine til barnehagen, det ville jeg da ikke gjort når han begynner på skolen en gang.

Skrevet

Hm.. alene i bhg?

det er port i bhg til jenta vår og, de klarer ikke åpne selv for den må åpnes fra utsiden, og barna klarer ikke det selv. Men jeg syns det er veldig betryggende å ha port .. barn er jo utrolig raske og stikkler fort av!

Skrevet

Så du tror at antall sedelighetssaker som blir anmeldt er reelle tall?

Wake up and smell the roses sier bare jeg....

10% prosent av alle sedelighetssaker blir anmeldt og ca 10% av de igjen kommer til dom.

Så sier statistikken at ca hvert 5 barn blir utsatt for overgrep, så da kan du vel regne deg frem til selv at selv på den lille plassen du måtte bo finnes det ulver.

Skrevet

Selvsagt skjer det slikt her og. Men når det ikke har vært registrert (hverken mistanke om, eller anmeldelse av) vold eller sedelighet her før (før, som i noensinne), og de eneste registrerte overtredelser er (tall fra i 2005, har vært nedgang siden da): vinningskriminalitet: 10 saker. Av disse var 7 småtyverier eller hærverk, så kan man faktisk tillate seg å leve i den tro at nabooen ikke kommer til å drepe eller voldta ungen på tur til skole eller barnehage.

Men igjen, reaksjonene dette vekker sier mer om dårlig innsikt i hvordan andre lever enn noe annet.

Skrevet

Nå fikk jeg angst da... Det er sjelden. La en 3 åring gå alene til barnehagen? Hadde aldri i mine leve dager streifet hodet mitt en gang å la datteren min gå alene til barnehagen. Vi MÅ følge ungene helt inn hos oss og det er "ikke lov" å gå derfra før en voksen i barnehagen har tatt hånd om ungen. Syns det er en trygghet selv å se at de har tatt seg av henne og at hun har funnet noen å leke med før jeg går derfra...

Skrevet

Jeg har selv bodd ett sted hvor det ALDRI skjedde noe kriminelt, hvor det var lite trafikk o.l... Men jeg hadde aldri i verden latt min 3-åring gå alene til barnehagen!

Jeg ville fulgt h*n dit selv, og sett at h*n ble trygt overlatt til de i barnehagen! Man vet faktisk aldri hva som KAN skje, selvomd et aldri har skjedd noe der! Og når det først skjer, ja da er det for sent..

Gjest Sekretøsa
Skrevet

har dere lest det andre inlegget HI her har skrevet? Hun bor på bygda, det er knapt nok folk der, og da sikkert meget liten trafikk. Om ungene er vant til dette, så hvorfor ikke? Hadde det vært lov, så hadde jeg fint sendt jenta mi alene i bhg. Det er 3 minutter og gå, og ikke over noe vei. Det er laaaaaaangt unna trafikken, og jeg kan faktisk ikke se det helt store problemet.

Gikk alene til bhg selv jeg, og til skolen.. Når jeg flyttet til en ny skole, syklet jeg til skolen, LANGS veien...

Skrevet

Sutrer du bare for å sutre?

Det virker nesten sånn, du klaget over gjerdet i forrige tråd, men du liker det, Du liker bare ikke måten de har satt det opp?? ok...

Og det er 2 (!!) uker til barnet ditt skal begynne på skolen, så du må altså følge barnet ditt i HELE 2 uker til bhg...(noe de fleste andre gjør hver dag hele året)

Ja, det er jammen mye man skal klage over.

Jeg synes det bare virker som om du er ute etter noe å klage over jeg. Håper du blir mer fornøyd med måten skolen er lagt opp da, hvis ikke kan det bli mange , lange år for deg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...