vipsen*en av hver* Skrevet 11. august 2008 #1 Skrevet 11. august 2008 Ser en del barneseter går fra 15 kg, min gutt på snart 3 år (3.sep) er bare 13 kg enda.. men synst sete er begynt å bli litt lite, han begynner å få hodet oppforbi nakkestøtten på sete.. Men ser det står og 3-10 år på noen, går det på kg eller størrelse??
Anonym bruker Skrevet 11. august 2008 #2 Skrevet 11. august 2008 Trodde det gikk på kg, men ikke helt sikker. Min ble 15 kg etter han var passert tre år. Snudde setet da han var passert 3,5 år. Skal snart kjøpe forovervendt for over 15 kg. Tror det er ok at hodet kommer litt over kanten, men ørene skal ikke over. Syns du skal sende mail til trygg trafikk
Anonym bruker Skrevet 16. august 2008 #3 Skrevet 16. august 2008 Jeg tror det går på en kombinasjon av de to. Det er helt vanlig at babyer f.eks ikke kan bruke babystolen så lenge som den er godkjent for, fordi de blir alt for lange. Det jeg fikk vite fra bilstol-eksperten på min lokale Babyshop var at barnet hadde vokst ut av barnesetet når toppen av ørene nådde toppen av bilstolen. Dette gjalt selv om barnet ikke hadde nådd verken topp-vekt eller topp-alder. (BeSafe Combi som hun bruker er godkjent for 0-18kg og 0-4 år, men setet er altså straks for lite, selv om hun er 14 kg og nettopp fylt 3 år.) En ting som vekt er viktig for når barnet sitter forover er, så vidt jeg har forstått, at barnet skal bruke 5-punkts-selen i bilstolen frem til 15 kg, og etter det skal de bruke bilens eget belte. Siden eldstemann (3 år) fortsatt sitter bakover, og BeSafe'en begynner å bli liten har vi kjøpt det nye Britax Multi Tech setet som hun kan bruke bakover lenge ennå, og som kan brukes forover både med 5-punkts-selen og bilens eget belte når det blir aktuelt i fremtiden. Minstemann kan arve BeSafe'en og kan vokse i den i flere år fremover før det blir for lite.
Minnie Mom Skrevet 17. august 2008 #4 Skrevet 17. august 2008 Ville ha kjøpt Britax Multitech hvis dere har han bakovervendt enda. Hvis ikke ville jeg ha kjøpt Britax Evolva 1-2-3. Det er fra 9-36 kg, fremovervendt. Vi skal nok kjøpe det til gutten vår, synes kombistolen begynner å bli liten, men han veier akkurat 15 kg og er snart 3 år, synes han er litt liten til å sitte i 15-36 kg stolen enda. Så da kjøper vi Evolva til han nå og så får han Britax Kid 15-36 kg seinere (da arver tulla Evolva)... http://www.barnashus.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=240&category_id=20&manufacturer_id=15&option=com_virtuemart&Itemid=410 http://www.barnashus.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=239&category_id=20&manufacturer_id=15&option=com_virtuemart&Itemid=410
Anonym bruker Skrevet 18. august 2008 #5 Skrevet 18. august 2008 jeg mener å ha hørt at før de veier 15 kg, er de for små til å ha trepunkt sele. Det har med magemuslker etc å gjøre om de kræsjer. KJenner en ambulansesjåfør som sa han hadde engang sett at selen skar seg inn i magen på en som var for liten til å ha trepunkt.... :-( Men jeg er usikker på det var noe annet i bildet der, at han satt på foreldrenes fang eller noe: VI snakket om det engang vi skulle ut å kjøre buss og han sa vi måtte aldri finne på å ha barnet på fanget med felles sele. Du finner kanskje info om dette på naf.no ?
Minnie Mom Skrevet 18. august 2008 #6 Skrevet 18. august 2008 Stemmer at man ikke kan sitte i beltestol før man er 15 kg. De er jo godkjent for 15-36 kg. Derfor Multi-Tech eller Evolva, de har internseler.. ) Var og så på de idag og vi går nok for Evolva til gutten vår, synes det ser ut som han kommer til å sitte fint i de internselene en stund.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå