Gå til innhold

Hvor viktig er rapinga??? (samme som ammedebatten...lite svar å få der..)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi raper sjelden... Hun sovner oftest ved brystet, og når jeg holder henne opp etterpå blir hun irritert, og kaster med hodet... Jeg prøver å holde henne der til hun har rapet, men det er så sjeldent det kommer noe rap.. De gangene den kommer er den imidlertid svær, så jeg skulle ønske jeg fikk henne til å rape hver gang... Hvor lenge bør jeg holde henne opp? Er det andre måter å få henne til å rape på enn å holde henne opp på skulderen min? (Siden hun tydeligvis ikke synes den stillingen er så behagelig). Hun sliter litt med vond mage, spesielt på kveldene, så jeg regner med at raping er ganske viktig?? Hun gulper mye, både i våken tilstand og når hun sover... Og hun ligger ofte og svelger og svelger, som om hun har "oppstøt".. Er det vanlig?H

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun er 3 uker på onsdag... (hvis alder har noe å si..)

Skrevet

samme her, han er nå blitt 9 uker, men hvis ikke jeg raper han, gulper han bare enda mer og han får dårligere hvile/sovetid.

har ingen gode rapetips, bare at her igården MÅ vi rape. Og så gulper vi litt i samme slengen.

Skrevet

vi hadde problemer m raping i førsten. kunne slite med å få han til å rape i 20 minutter og lenger. vi fikk da beskjed av hs å prøve å rape`n i ca 10 min, hadde det ikke kommet noen rap så la vi han ned igjen, og tok han opp litt senere.. ofte så kom rapen da.

eller når jeg skiftet bleia osv..

Skrevet

Ja, raping var super viktig hos oss hvertfall.. Om hun ikke fikk rape hadde vi timesvis med skriking etterpå.

Jeg fant ut at det var lettere for meg å få henne til å rape om jeg la henne på magen over armene mine, går jo an å prøve det ?

Gulping må du nok regne med en god stund til ja ! De gulper veldig mye den første tiden :)

Skrevet

Fikk et lite tips på ammepoliklinikken på sykehuset jeg fødte: legg barnet ned og løft det forsiktig opp.. på en måte som når man får bobler opp til toppen i ei flaske :) Litt rar sammenligning, men det funker her i gården. Ellers så har hun blitt mye flinkere til å rape nå. Vi slet og i starten, men nå (har blitt 3 mnd) kommer den lett som bare det!

Raping er alfa omega for et happy barn her hos oss :)

Skrevet

Hvis du ikke får henne til å rape får hun nok fortere vondt i magen vil jeg tro. Det fikk ihvertfall min. Fikk tips om å opp å gå. Da kom rapen fortere.Min lå også ofte å svelgte i liggende. Kan gjøre det enda også. Han er 4 mnd.

Skrevet

Husker at jenta mi( som nå er 1 år) kansje rapa berre litt etter mat, men at det kom meir etter bleieskift. Og heilt fram til no har rapa ca 30-60 min etter at ho sovna. Ho våkna då opp, og vi løfta henne ut av senga slik at ho fekk rape. Då sovna ho igjen. Men etter at ho no velger selv å ligge på magen, har dette problemet opphørt.

Så tipsa du har fått her om å legge henne på magen, og legge henne ned for så å ta henne opp igjen, kan sikkert fungere. Har gjort det for oss i vertfall

Skrevet

Raping er viktig. Disse oppstøtene du nevner antar jeg er pga luft.

Jeg "setter" barnet på kneet, med støtte på bryst-nakke og rygg-nakke. Holder det framoverbøyd en stend og "voila" RAP. Kommer ikke rapen på en stund, beveger jeg overkroppen forsiktig i sirkel.

Nå som minsten holder hoder selv, så bruker jeg hånden på ryggen til å dunke forsiktig i ryggen.

Veldig små barn kan man ogsp legge med magen over kneet og "vippe" det litt fra og tilbake. Presset på magen provoserer rap (også godt for magesmerter).

Skrevet

Min lille har stortsett bare blitt irritert når vi skulle rape han etter måltider på nyfødtintensiven når han var der sa de at alle barn er forskjellige og noen raper selv/trenger ikke å bli rapt... Så lenge barnet ikke blir veldig urolig etter mat og har mye vondt i magen, kan det hende at det ikke trenger hjelp til å rape.

Jeg hjelper gullet hvis jeg ser at han får en rap som sitter fast eller blir urolig etter mat, ellers raper han selv om han ligger eller sitter. Han er 5 mnd straks og strålende fornøyd!

Skrevet

Her er ikke rapinga helt nødvendig. Hun er lett å få til å rape, den kommer ganske kjapt når vi løfter henne opp etter spising. Om den ikke kommer på et par minutter stresser jeg ikke videre med det, hvis jeg ikke har hørt at hun har svelget masse luft under spisinga. Hun har aldri hatt mageknip. På natta raper jeg henne sjelden, og mange ganger når hun sovner med puppen på dagtid legger jeg henne bare rett ned, så raper hun når hun våkner neste gang.

Men; det er mange babyer som trenger å rapes med etter hvert måltid for å unngå knip (som du ser av svarene her).

Når førstemann en sjelden gang hadde mageknip, pleide jeg å legge han på magen over den ene armen min og gå litt rundt. Da løsnet det ganske kjapt. Ellers la jeg han også på magen over låret mitt mens jeg strøk ham på ryggen og ristet litt på foten. Det likte han godt. Du kan jo prøve en av de metodene hvis hun ikke liker å henge over skuldra. Babyer liker gjerne et lett press mot magen når de har knip. Bare pass på å ha gulpekluten under ;)

Skrevet

Frøkna her er veldig variert når det gjelder raping.

Noen ganger kommer den idet vi løfter henne opp etter mat, andre ganger kommer den ikke før etter en halvtime.

Jeg prøver å få henne til å rape i noen minutter, kommer det ikke noe legger jeg henne ned igjen. Som regel blir hun etter en stund en smule urolig, ligger og stønner og "maser", når jeg tar henne opp da kommer som regel rapen.

Hvis hun sovner mens hun spiser løfter jeg henne ikke opp for rap, ei heller om natta, da våkner hun mer igjen og det er tyngre å få henne til å sove videre.

Så jeg synes du rett og slett skal prøve deg frem, jeg er førstegangs med ei på 6 uker og er helt blank, jeg bare prøver litt av hvert, så ser man hva som passer sitt barn. :) Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...