Gå til innhold

Bruker Zoloft - er gravid...

Anbefalte innlegg

Skrevet

I påvente av å komme til samtaler hos psyk., og for å greie å fungere på jobb og i livet mitt forøvrig, har jeg brukt Zoloft - 50 mg pr. dag - siden mars i år. Det er dessverre andre gang jeg har vært nødt til å bruke antidepressiva - og begge ganger har jeg selv villet ha det som en siste utvei, men som en ellers rimelig frisk og ressurssterk person har jeg ikke blitt prioritert i psykiatrikøene med min angst/depresjon som primært er knyttet til dårlig selvtillit og prestasjonangst, men som gir meg og mine nærmeste redusert livskvalitet og mange tårer.

Akkurat nå gleder jeg meg likevel over livet, og er stort sett kvitt symptomene, selv om jeg har de samme tankemønstrene og vet at jeg har mye å jobbe meg gjennom. Min tilstand preger overhodet ikke hverdagen, og jeg mestrer fint både jobb og fritid - dog med litt for mye stress.Jeg og samboer har lenge ønsket oss barn, og føler oss sammen sterke nok til å realisere drømmen - siden vi er 30/nær tredve begge to, og har foreldre som har hatt problemer med å bli gravide, har vi funnet ut at vi skal satse på det fine i livet, og ikke la min situasjon stoppe oss - hvem vet hvor lang tid vi må prøve før det hender noe?

Nå er jeg imidlertid gravid, etter relativt få måneder uten prevensjon....og kjempeglad! 4+1 uker etter mine beregninger, dvs. at testen akkurat har rukket å slått positivt ut:-)

Jeg har selvfølgelig bestilt time hos lege ang. medikamentbruk, og skal dit i morgen. Samtidig har jeg surfet frem og tilbake på nettet for å finne ut mest mulig, og jeg vil veldig gjerne høre erfaringen til andre som har vært i samme situasjon som meg - jeg har nemlig skjønt at det blir en vurderingssak hvorvidt man skal fortsette eller avslutte den medikamentelle behandlingen.

-Hva sa legen?

-Sluttet du med antidepressiva? Hvorfor/hvorfor ikke? - hva ble avgjørende?

- Har du født et friskt barn selv om du gikk på Zoloft el.l. de første ukene? ...jeg er livredd for å ha gjort ubotelig skade.

Blir svært glad for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Har ikke svar på alle spørsmålene dine, men er lege selv og sliter med samme problem. Derfor har jeg undersøkt en del + fått råd fra psykiater/fastlege. Jeg er foreløpig ikke gravid men prøver. Har brukt ulike antidepressiva i ca 10 år, inkl Zoloft. Siste tid har jeg brukt en type som heter Efexor. Jeg har endt med å trappe ned på Efexor, bruker minste mulige dose og tenker å prøve å slutte helt dersom jeg blir gravid.

Man vet følgende om antidepressiva og graviditet:

Det er ikke sikkert dokumentert at SSRI-preparater (som Zoloft) gir økt risiko for misdannelser hos barnet (kanskje med unntak av paroksetin/Seroxat). Det er heller ikke påvist mentale senfølger hos barnet, men preparatene er fortsatt såpass nye at man ikke sikkert kan utelukke dette. Det er imidlertid sett abstinenssymptomer som irritabilitet og pustevansker hos nyfødte hvor moren har brukt SSRI i siste trimester opp til fødselen. Det er derfor anbefalt seponering eller nedtrapping av dose siste del av svangerskapet. Når det gjelder amming, er det Zoloft som passerer over i minst grad i morsmelk, og er derfor best under amming. Leger fraråder altså ikke bruk av SSRI under graviditet/amming dersom mor har bruk for det.

Jeg har bestemt meg for å forsøke uten medisiner, hvis dette viser seg å være umulig uten uhåndterlige symptomer vil jeg starte opp med Efexor. Det er uansett ikke bra for barnet å ha en depressiv mor eller en mor med mye angst og stressymptomer. Det blir derfor en avveining. Dersom livet blir vanskelig å håndtere uten medisiner, er det mulig å bruke medisiner under svangerskapet. Men sykemelding for å kunne unngå medisinbruk, evt bruke liten dose er jo også et alternativ.

Uansett: Du vet best hva som føles riktig for deg, så diskuter det med fastlegen din, så finner dere en løsning sammen! Lykke til!

Skrevet

Hei!

Jeg brukte Zoloft da jeg fant ut at jeg var gravid. Hadde tildigere gått på Efexor Depot, men skiftet over til Zoloft. Oppdaget at jeg var gravid da jeg var 5 uker på vei.

Jeg var veldig i tvil ang. anti-depr. og graviditet, og ringte derfor legen min ganske raskt. Vi ble enige om at jeg skulle trappe ned på medisinene over 2 uker ca, og slutte helt. Jeg ville ikke ta sjansen på å fortsette. Hun tok en tlf til A-hus på Lørenskog hvor hun snakket med en lege som hadde peiling på dette, og han sa at det er noen typer ant-depr. man kan bruke under graviditet, men at da bør det være meget nødvendig (om du skjønner?).

Jeg trappet ned, og slutta helt. Det gikk greit, men fikk noen ekle bivirkninger som svimmelhet, "støt" i hodet, kvalme og hodepine. Gav seg heldigvis etter kort tid. I hvertfall har jeg et helt friskt barn i dag! Var veldig redd for at barnet kunne være sykt da det ble født, men det var det altså ikke. Jeg er helt sikker på at det går bra med barnet ditt også! :) Og snakk med legen din - de er der for å hjelpe! Hvis du ikke møter forståelse der, så hendvend deg gjerne til sykehuset der du skal føde. Håper det ordner seg! Masse lykke til, dette går nok flott skal du se! :)

Klemmer

Skrevet

Tusen takk for svar og støtte, begge to. Det er utrolig godt å høre at man ikke er helt alene om en slik situasjon, og jeg føler meg nå mer trygg på at det riktige for meg antagelig blir å forsøke å trappe ned på medisinen, under oppfølging, men kan da likevel vite at det ikke er helt "umulig" å begynne igjen, dersom livet forøvrig blir uholdbart. Jeg kjenner jo egne tanker og tankemønstre godt etterhvert, og vet at det finnes medisin som hjelper, slik at jeg ikke skal være nødt til å føle meg som en utilstrekkelig mor dersom tankene kommer strømmende på på et eller annet tidspunkt.

Så fint at barnet ditt er friskt og raskt! Jeg skjønner så altfor godt hvilke tanker du har hatt, men blir også mer og mer sikker på at jeg ikke helt må gi meg selv "lov" til å bekymre meg over det - selv om det ikke blir lett.

Håper, og har nå tro på, at alt skal gå bra:-)

Lykke til med prøvingen, "Anonym" nr.1!

Klem

Skrevet

Tusen takk for det :-) Høres ut som om du har funnet en fornuftig løsning og klarer å slappe litt mer av med situasjonen. Ikke lett!

Jeg ser forresten at jeg har skrevet feil i innlegget mitt. Kommer ikke til å starte opp igjen med Efexor under graviditet/amming hvis nødvendig, men Zoloft da den passerer minst over i melk.

Masse lykke til til deg også!!

Klemmer Anonym nr 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...