Gå til innhold

HJELP: Går kraftig ned i lønn og stillingsprosent siste mnd før perm! Hva betyr det for foreldrepengene mine?!?!?!

Anbefalte innlegg

Jeg har allerede søkt om foreldrepenger. Har hatt et vikariat i et år å hatt gjennomsnittlig 22 000i mnd.

Da jeg søkte om foreldrepenger sendte jeg med 6 lønnslipper som bekreftet dette.

Nå den siste mnd før permisjonen min har vikariatet mitt egentli gått ut, men jeg er fremdeles annsatt som ekstrahjelp!

Har nå blitt sykemeldt og regner selvfølgeli med å bare få utbetalt det jeg SKULLE ha tjent som ekstrahjelp. Ca. 10 000kr.

Disse pengene blir det da NAV som utbtaler.

Vil det si at jeg kan risikere å bare få 10 000kr i foreldrepenger fordi det er det jeg har tjent siste mnd før permisjon?!?!?! På tross av at jeg har tjent over det dobbelte ellers?

Fortsetter under...

Jeg har snakket endel med nav i forbindelse med beregning av fødselspenger og de er egentlig ganske villige til å svare på spørsmål. Jeg fikk til og med komme på et møte med de. Det er en jungel av regelverk så jeg tør ikke svare helt sikkert på spørsmålet ditt, men sånn jeg har forstått det skal foreldrepengene beregnes utifra siste lønnsslipp kun hvis denne er representativ for din opptjening. Det vil si at alternativet med å regne det ut fra et gjennomsnitt av de tre siste årene kan være mer gunstig for deg her.

Du har jo jobbet i et vikariat og ettersom du er gravid er det ikke lett å få noe videre vikariat fram til permisjon. Det du må argumentere for er at sannsynligheten for at du vil jobbe fullt og da igjen tjene ca 22 000 i mnd etter permisjonen er stor.

Hvis du ikke har jobbet fullt de tre siste årene (pga utdanning eller deltidsjobb eller noe) må du igjen argumentere for at du nå ikke lenger studerer/ønsker å jobbe deltid og at det derfor er lønningen på 22 000 som er mest representativ for den lønnen du vil få etter permisjon.

Dersom du ble sykmeldt før vikariatet ditt gikk ut ville jeg sjekket med nav om du egentlig har krav på full lønn den siste mnd også ettersom du er sykmeldt og kanskje ville fått forlenget vikariatet frem til permisjon dersom du hadde vært arbeidsfør.

Uansett, sjekk alt opp og ned i mente med nav. Det er de som bestemmer til syvende og sist uansett. Lykke til!

Det er lønnen man har på sykemeldingstidspunktet som legger grunnlaget for sykepengene og dermed foreldrepengene,

Så dersom din lønn er kr 10 000 pr mnd når du ble sykemeldt så er det det som blir det du får utebetalt i sykepenger.

Det vil også bli ditt grunnlag på foreldrepenger.

Grunnen til dette er jo at både sykepenger og foreldrepenger skal erstatte den inntekten man taper på og ikke være i jobb.

Nå som vikariatet ditt har gått ut så tjener du ikke mer enn 10 000 pr mnd og det er derfor det du får i sykepenger/foreldrepenger.

Hva du har jobber ellers når du har vært gravid har i dette tilfellet lite å si for faktum er det at du ikke taper mer enn det du tjener som ekstrahjelp når du er sykemeldt og hjemme i permisjon.

Vel, vel her er det tydelig at det er mage forskjellige erfaringer ute å går.....

Jeg fikk i allefall beskjed på NAV at hvis den siste lønnslippen var mye mindre enn ellers de siste 10 mnd, så regner de ut et gjennomsnitt. Og det er dette du får i foreldrepenger.

Er i samme situasjon, har bare hvert sykemeldt litt lengre....

Faktisk så "tjener" jeg på å være sykemeldt fordi de tar utgangspunkt i hva jeg HAR tjent ikke hva jeg SKULLE ha tjent!

Virker jo som det lotteriet det her!

Ville ringt og hørt med dem selv:0)

Annonse

Hei Nisand.

Ser at du jobber ved NAV, så skal prøve å forklare min situasjon LITT bedre.

På et innlegg her skriver du til en at HUN får regnet ut gjennomsnitt av de 6 siste mnd fordi hun har jobbet mellom 75-100% stilling.

Hvorfor får ikke jeg det?

Har vært i 100% jobb i 8år! Er fremdeles ansatt ved samme bedrift. Den ENESTE forskjellen er at den siste mnd nå før jeg går ut i permisjon så tjener jeg mindre enn jeg pleier?!?!

Grunnen til dette er at bedriften har begrenset åpningstider på sommeren og ALLE ansatte går ned i stillingsprosent om sommeren?

I tillegg til dette jobber jeg delvis på provisjon, og når jeg er sykemeldt kan jeg ikke akkurat selge noe!

Her er jo situsjonen din veldig spesiell i og med at du ikke velger selv å gå ned i stilling eller har en arbeidskontrakt som går ut.

Dersom du fortsatt er ansatt i samme bedrift når du blir sykemeldt vil det høres med riktig ut å regne et snitt om lønnen er variabel.

I bedrifter som har høy- og lavsesong er det ofte mer vanlig i regne et snitt av siste 12 mnd.

Men det er vanskelig for meg å svare deg konkret når jeg ikke kjenner til hele saken. Og selv om mange saker kan virke like kan det være en liten ting som gjør at utfallet blir forskjellig.

Så ut fra det du sier kan det hende at et snitt er riktig, men du bør ta kontakt med ditt lokale NAV kontor å få de til å se på DIN sak slik at du vet hva du har å forholde deg til.

Nå er det jo bare en uke til jeg går ut i permisjon, så nå må jeg jo snart høre noe fra dem.

Men må si som en over her at det føles litt som å være med i et lotteri!!

Vi tenke selvfølgelig over dette før vi ble gravide, men slik vi forsto reglene den gangen så ville det regnes ut et gjennomsnitt....

Hvis ikke ville jeg jo faktisk kommet bedre ut av det hvis jeg bare SA OPP jobben min for en mnd siden, og gikk en mnd uten lønn!?!

For DA regner man jo utifra de 6 beste av de 10 siste mnd! Å jeg vil da tro at det er i NAVs interesse å holde folk i arbeid;o)

Men noen ganger lever vi jo i bakvendtland:0)

Men tusen takk for hjelpen:o)

Er litt roligere nå, og trygg på HVIS jeg plutseli får beskjed om at jeg ikke får mer enn jeg har hatt utbetalt denne siste mnd, så har jeg noen fornuftige motargumenter å komme med!

Skjønner godt at det føles frustrerende og som å spille i lotto, men de er fordi det er så komplekse regler og mye som spiller inn.

Håper du kommer ut av det som du ønsker.

Som nevnt er det ikke sikkert det jeg sier det det rette for jeg har ikke alle fakta i saken.

Hei, dersom du er blitt sykemeldt vil du få 100% av gjennomsnittet du har tjent de siste 3mnd. Og foreldrepengene vil da ta utgangspunkt i hva du har fått de siste 6mnd. Dvs ingen ned gang for deg;) Slik var det ihvertfall for etpar år siden!

Uansett så vil de i verste fall ta gjennomsnittet på de 6 siste mnd. Og det blir vel ikke så galt...

Hvis arbeidsgiver ikke har rapportert timene dine, som de skal, så får de spørsmål om hvor mye du HAR jobbet, ikke hvor mye de regner med du ville ha jobbet i fremtiden. Derfor tror jeg ikke du vil se noen endring;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...