Gå til innhold

Et kostholdspm.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg veier ikke over 90 kilo, men er godt innpå 70 tallet. Saken er at jeg er veeeldig lav, så har alikevel en høy bmi. I mine tidligere svangerskap har jeg veid godt over 100 kilo ved fødsel.

Er livredd for dette nå også og har bestemt meg for å jobbe aktivt for å holde vektøkningen på et minimum.

Hvilken plan følger dere andre som er i samme situasjon. Med tanke på kosthold og trening. Er ikke så flink å trene, men er glad i å gå tur, så tenkte jeg skulle begynne å gå 30-60 min. 5-7 dager i uka. Har kutta brød fullstendig og spiser bare knekkebrød.

Ser dette greit ut tror dere?

Frokost:1-2 knekkebrød med smøreost (mager) eller makrell i tomat

Lunch: 2-3 knekkebrød og en yoghurt

Middag: Vanlig middag

Kvelds:2-3 knekkebrød

I tillegg spiser jeg gjerne en frukt eller to eller et ekstra knekkebrød hvis jeg blir sulten. Har alltid knekkebrød og en tube magerosti veska.

Har prøvd å minimere godterispising og har bytta ut chips med salte pinner. Og hvis jeg føler for sjokolade, så tar jeg gjerne en bit eller tre... Men prøver å ta små biter og nyte smaken istedet for å hive innpå. (noe jeg har veeeldig lett for å gjøre)

Hadde blitt glad for å høre fra andre i samme situasjon.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Dette ser greit ut hvis (og dette er et viktig hvis altså!) du sper på med massssssse grønnsaker! Jeg går hos erneringsfysiolog, og hun er veldig opptatt av at jeg har grønnsaker til alle måltider (salat pluss kokte grønnsaker til middag bl.a.), og spe da også på med proteiner som bønner, tunfisk etc. Kjempeviktig for at du skal få i deg nok næringsstoffer! lavt på kalorier men masse næringsstoffer. Kalsium er det også viktig at du har fokus åp, så en lett yoghurt med masse bær eller en smoothie til frokost er topp!

Skrevet

Glemte å skrive er at det også er veldig viktig at du får i deg de rette fettsortene så ta bra olje på salaten og tran/omega 3 også! Viktig at du får i deg nok næring!:) Bra med makrell osv. som du skriver!:)

Skrevet

Jeg var 120 da jeg ble gravid og tenkte at jeg kan ikke bli tyngre i løpet av svangerskapet. Jeg kuttet ut alt godteriet i store deler av svangerskapet, og spiste som vanlig 2 brødskiver til hvert vanlig måltid og vanlig middag. Gikk to turer på en time hver i uka så lenge jeg orket. Resultat: ned 12 kilo i løpet av svangerskapet.

Så dette opplegget ditt høres veldig lurt ut.

Skrevet

Jeg ville hvertfall ha tatt 2 knekkebrød til frokost, kanskje til og med 3. Et knekkebrød tilsvarer jo en skive brød, og frokost er viktig!

Kanksje et eple også på vei til jobben.

Lunsj ville jeg også hatt 3 eller 4.

Kvelds 2.

Masse grønt som hun andre foreslo, ernæringsfysiologen jeg gikk til sa at frossene grønnsaker til middag er mye bedre enn ingen grønnsaker. Prøv også knaskerøtter og sukkererter (min favoritt for tiden :) ) som mellommåltid, eller når du får lyst på noe godt.

Spis ofte og lite, det vet du sikkert alt :)

Lykke til!

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...