Gå til innhold

Kveles av gulp omtrent...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men så er det så rart, for det begynner med at hun hikster etter luft, å så kommer det mange rare lyder fra henne, som om hun prøver å svelge, samtidig som hun prøver å få inn luft, og etter et par sekunder slik så står spruten, og hun kaver og står i bro omtrent i armene mine for å få luft.. Er helt jæ..ig når det skjer, og i dag har hun hatt to runder på kort tid..

Skal til lege neste mandag for å ha sjekk på både meg og tuppa (legesjekken på 6 ukers kontrollen var så dårlig så jeg må rett og slett ha en ekstra), og skal jo høre med legen da.. Men noen andre her som skjønner hva jeg prøver å forklare? Opplevd det? Og noen tips?

Det som jeg ser som en felles nevner er at hun spiser på venstre pupp når dette skjer... Men at det skal ha noe å si aner jeg ikke....

Nå er jeg redd jeg må ha MME i huset, for nå spiste hun meg tom på høyre, rapet og kosa litt, så begynte hun på venstre (helt normalt det) og så sprutgulpa hun alt opp.. To minutter etterpå er hun kjempesulten igjen, mens jeg er tom..

Hmmmm...:-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror jeg skjønner hva du mener, men hun her gulper ikke opp rett etter denne harkingen, det kommer i stedet en del host som om hun har svelget feil. Det er akkurat som om melken kommer fort og hun setter den i halsen,så jeg har begynt å lene meg svakt tilbake når hun begynner å svege veldig fort. 'Det virker som det hjelper litt i alle fall.

Skrevet

Det kommer gjerne når hun er ferdig å spise her, og jeg sitter og bakover, for melkespruten står når det kommer igang og det liker hun ikke..

Skrevet

Det høres likevel ut som om hun rett og slett får for mye melk på en gang, og kanskje hun heller ikke klarer å styre helt når nok er nok? Det er nemlig særlig når lille her skal spise og spise og spise, etter at jeg mener hun er mett for lengst, at de værste sprutgulpene kommer...

Håper legen finner ut av det eller i alle fall har noen gode tips. Det er aldri en god følelse når den lille har spist seg god og mett, og deg tom, for så å kvitte seg med alt og være like sulten igjen :( Vi har hatt et par sånne episoder om kvelden, og da har jeg jo lite melk i utgangspunktet, det er ikke gøy.

Skrevet

Mange barn har dårligelukkemuskler derfor kommer det gulp ol.

Prøv og begrens maten og la det gå over lengre tid istedet.

Om hun er sugelysten kanskje prøve smukken når du føler hun har fått nok?

Skrevet

Ikke bli bekymret, men det høres litt ut som Pylerus stenose ( i mild form...).

Min gutt har litt av det samme. Han kaster (spruter) ikke opp hver gang han spiser, men dersom han spiser for fort eller er litt aktiv rett etter spising så kommer det sprutende...

Det er lukkemuskelen mellom spiserøret og magesekken som er trang. Det finnes barn som ikke går opp vekt pga dette og de må opereres. Men, de fleste har en liten sleng av det og det kommer de til å vokse ifra.

Dette gjør jeg for å hindre oppkast:

Bruker lang tid på å spise

Mange rape pauser

Mange og små måltider

Holdes oppreist lenge etter mat, slik at luft i magen forsvinner

Holdes med venstre side ned (inngangen til magesekken er på venstre side)

Etter mat, er aktivitet = 0

Sover med litt hevet overkropp

Dersom barnet ditt legger normalt på seg er jeg redd for at du ikke får mye hjelp fra HS/lege. "Han vokser fra det" er standardsvaret jeg har fått... og det gjør han sikkert også, men jeg skulle nå ønske at HS/lege kunne forklart hva problemet var... det har jeg søkt meg fram til via samtaler og internett.

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=9056

http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/pylorusstenose.php

http://mammanett.no/barnets%20helse/minileksikon/pylerus_stenose.htm

PS Sidene som omhandler operasjon refererer til barn som absolutt ikke får i seg næring. Denne operasjonen vil man helst unngå som mamma, for den medfører at barnet aldri vil kunne kaste opp normalt (har ikke helt satt meg inn i det...)

Skrevet

Takk for svar!

Men i går kveld skjedde det igjen.. Da var det over en time siden hun spiste, og hun lå oppetter bena mine og vi snakket litt... Så hostet hun en gang, en uskyldig liten opprenskningshost, men så begynte hun å gispe etter luft igjen og etter noen sekunder står spruten ut av henne.. Går helt i bro for å kjempe etter luft, og det får hun først litt etterpå.. Er ikke noe særlig altså..

Dette med lukkemuskelen er jeg klar over, men det kommer ikke etter hvert måltid, ikke hver dag engang, kun i går det skjedde tre ganger... Etter fødsel har hun lagt på seg to kg, og det er en uke siden vi var å veide så det er vel kommet noen gram til.

Hun er flink selv til å stoppe i spisinga, og både seng og vogn er heva i hodeenden fra før.

Trist dere har blitt møtt av en slik holdning hos lege, jeg håper min lege skjønner hva jeg prøver å si og tar det seriøst, han har iallefall gjort det til nå med alt mulig annet...

Skrevet

Hei igjen,

Jeg kjenner meg veldig godt igjen i beskrivelsen dine. Har opplevd det nesten det samme selv, og det er absolutt ikke moro! Jeg har sittet slik som deg og fått 3 kjappe sprut-gulper midt i fjeset.

Jeg har vært hos 3 leger og fått det samme svaret, og er nå bare oppgitt over helse-Norge.

Håper virkelig at du får bedre mottagelse hos din lege. Ikke gå ut av lege kontoret uten en henvisning til spesialist! :)

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...