Gå til innhold

Jeg vil fortelle dere HVORFOR JEG ER FORBANNA!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble lovet at jeg kunne jobbe ut til september, jeg fortalte hvor viktig det var for meg pga svangerskapspengene mine. Å dem hadde full fårståelse for det.Å lovet meg ut september etter det kunne jeg jobbe ekstra hvis jeg orket. Etter jeg kom tilbake fra ferie, ble jeg spurt hva jeg skulle gjøre etter 14 agust som kontraktet mitt gikk ut, da jeg fikk beskred om at jeg ikke hadde noe å gjøre hos dem... :-O

Jeg er sprek jente på 19 år, som nettopp har tattfagbrev. Jeg har ennå ikke noen mage å lever rett så noramalt å sprekt liv.

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig for gravide å beholde arbeidsplassen sin. Hvertfall ikke når staten hele tiden maser om at vi må føde mere. Hvordan skal man kunne forsørge barna sine når ting blir gjordt på denne måten her??

Nå sitter jeg her å skal søke ny jobb å jeg er halveis, om ikke alt for lenge kommer magen tyte ut å jeg kommer bli sliten av yrket mitt. jobber som servitør =(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

oj oj, gå til legen din og få han/ hun til å sykemelde deg ut september pga situasjonen, men da må du gjøre det FØR arb.forholdet ditt går ut, sånn at NAV bataler full lønn for deg i seeptember.. Da er du i allefall sikra, hvis jeg har forstått det riktig på deg.. at du da får inntekt seks av de ti siste mnd før permisjonen går ut. sykemeldigspenger fra NAV teller like mye når de regner i forhold til foreldrepenger.

så da er du jo sikre full lønn når du går ut i permisjon, og sitter nå igjen med noen mnd uten arb (foreløpig)...

er i samme situasjon skjøøner du, bare at mitt arb forhold gikk ut 1. august, og måtte ha iallefall ut august for å få foreldrepenger.. legen min var grei og ville hjelpe, så hun sykemeldte meg. vi har akkurat flytta til en ny by, og vet ikke hvor lett det er å få jobb når jeg er halvgått gravid. satser på å melde meg arb.ledig, men får da bare 60 % av inntektene mine, det får gå greit noen mnd nå, får jo mer penger når jenta vår kommer i januar!

dette blei litt langt!!

Skjønner godt du er frustrert da de lovet deg det, men sånn skjer visst overalt i arb.livet.. arb.givere har null lojalitet overfor arb.takerene sine, så vi burde igunn slutte å være lojale tilbake.. kommer ingen vei med det! jobber selv i offentlig sektor, helsevesenet, og merker godt den rovbehandlinga de har på ansatte!

Skrevet

jeg har full forståelse for all frustrasjon i fht permisjons lønn. selv jobber jeg i helse vesnet har full stilling i turnus! og når du har permisjon mister du alle tillegg og det er faktisk ganske mye penger. du mister kveld, helg, og helligdags tilleggene, som for min del utgjør over 3000 kr i mnd!!! joda du får lønn for full stilling, men uansett i mitt "vanlige" liv er faktisk 3000 kr i mnd ganske myyyyye penger!!!!!

Skrevet

nurknr1 - du skal IKKE tape på å være i permisjon, du SKAL ha utbetalt tilleggene!! Jeg jobber også i helsevesenet (kommunen) og får alle kvelds og helge tilleggene - eneste er at jeg må følge med på turnusen min når jeg har rød dager og så skrive egen timeliste på dette...

Skrevet

Åhh takk jenter, ja jeg har fått sykemelding før kontraket går ut, så skal jeg forlenge det hvis lengen min er grei.

Ja vi burde slutte å være lojale allså.. man får aldri noe igjen for det..

Skrevet

du burde gå på nav og snakke med de, bare for å undersøke at dette stemmer... at du da kan få for de seks beste av de ti siste.. og om du da må melde deg arb.ledig el hvordan du skal løse det..

de sier så mye forskjellig på kontorene rundt, at du burde snakka med de personlig for å være HELT sikker på at du gjør riktig, sånn at du får full lønn under permisjonen!

Skrevet

Fy søren... nå kjente jeg at jeg ble skikkelig sur her!! Er det mulig?? Det burde være verdens smaleste sak å ha deg i jobb 1,5 mnd til - om ikke annet enn for å være grei! Men følg oppfordringene fra de andre her - ta en snakk med legen din!

I mitt forrige svangerskap hadde jeg jobb på en stor privat bedrift - og var kun midlertidig ansatt.. Da min sjef fikk greie på at jeg var gravid gjorde hun alt hun kunne for at jeg skulle få beholde min stilling så lenge jeg selv orket (det var en periode alle midlertidige ansatte og vikarer ble sagt opp) - og hun klarte å ordne jobb til meg helt frem til 4 uker før termin! (og jeg skjønte at det var endel jobb for henne - da det var ledelsen over henne ogjen som tok avgjørelsene....)

Denne gangen er jeg ansatt i helsevesenet/kommunen (hjemmesykepleien) - jeg søkte på en stilling (1 års vikariat) før jeg ble gravid, men var ærlig nok til å fortelle sjefen min at jeg var blitt gravid før de tok avgjørelsen om hvem som skulle få stillingen (det var meg + to søkere til) - og jammen fikk jeg jobben! :-) Og jeg kan ikke jobbe mer enn ca halve vikariatet.. så det er stor forskjell på arbeidsgiverene!

Skrevet

skjønner at du blir irritert når de først sa du kunne jobbe ut september, men på den annen side, de vil jo helst slippe å tape penger på deg og det er jo også forståelig.

barnefaren har vel opptjent rett eller? kan ikke heller han ta permisjon da, så jobber du?

Skrevet

Men nå har jo han en jobb, å jeg har ikke! ekke sikker på hvordan dette funker.

skal prøve gjøre bestmulig ut av saken slutte å tenke så mye på det før jeg får snakke med fastlegen min =)

Takk for all støtta

Skrevet

viss du ikke har opptjent rett til foreldre penger kan far (dersom han har jobbet 6 mnd) ta ut permisjon og motta foreldrepenger.

Det ordner seg alltid for snille piker, så prøv å ikke tenke så mye på det ja;)

Skrevet

Skal prøve det snuppa! Men er ikke så lett.. Fastlegen min har ferie, derfor jeg er helt målløs, men det går bra !!

ja kjærsten min har hvert i fast jobb i 7 år..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...