Anonym bruker Skrevet 11. august 2008 #1 Skrevet 11. august 2008 i hveteboller??jortetakksalt, men... Hehe.. Har heller ikke h Skal lage boller, uten egg. Her er oppskriften: Hveteboller 1 kg hvetemel 3 ts salt 1 ts kardemomme 1/2 ts kanel 300 g sukker 250 g smør 7,5 dl melk 100 g gjær 1 ts hjortetakksalt Rosiner og sukat Sorry for et helt sikkert dumt spm, men jeg er nok ikke så flink når det gjelder baking og slike ting! Takk for evt svar.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2008 #2 Skrevet 11. august 2008 Kardemomme er bare smakstilsetting, så du MÅ ikke ha det i... :-) Bollene blir muligvis ikke like gode som med, men det blir boller.. Lykke til med baking i natten ;-)
<3katie<3 Skrevet 11. august 2008 #3 Skrevet 11. august 2008 Bare la de uten kardemomme du Blir til og med bedre da hihi Vi har aldri kardemomme i noe. Må sikkert ikke ha i hjortetakksalt heller )
Anonym bruker Skrevet 11. august 2008 #4 Skrevet 11. august 2008 Hmm... Okei! Tusen takk for svar:p Får ikke sove, så da kan jeg like gjerne bake boller=) Får håpe de smaker, selv uten kardemomme... ;o)
Anonym bruker Skrevet 11. august 2008 #5 Skrevet 11. august 2008 Hihi, så morsomt! Gleder meg nå! ;o)
<3katie<3 Skrevet 11. august 2008 #6 Skrevet 11. august 2008 Kos deg med bakingen Send gjerne en bolle hit når de er ferdige, hehe. Sitter på jobb og kjeder meg )
Anonym bruker Skrevet 11. august 2008 #7 Skrevet 11. august 2008 Hehe, det kan jeg gjøre ;o) Men.. (hjelp, jeg føler meg faktisk ENDA flauere nå, huff:o( ) 1 kg hvetemel = 1l 300 g sukker = 300 dl 250 g smør = 250 dl Blir det der rett? Lurer på om det egentlig ER noe vits å lage boller jeg, når jeg søren ikke kan det enkle der engang, hmm.. *undre* Enten er jeg trøtt, eller nervøs.. Eller så kan jeg rett og slett ikke en dritt.... ;o)
Anonym bruker Skrevet 11. august 2008 #8 Skrevet 11. august 2008 Om du skal lage dette pga en som ikke tåler egg.. Anbefaler jeg å bruke en vanlig oppskrift med egg.. Bare at du bruker egg- erstatter istedet.. Blir best sånn. Du må ikke ha kardemomme i bollene, men det hjelper jo veldig på aromaen og smaken. Om du har litt vaniljesukker kan du ta det og litt kanel istedet. Fungerer like bra. Hjortetakksalt trengs ikke egenlig.. Men er grei erstatning nå en ikke har egg..
<3katie<3 Skrevet 11. august 2008 #9 Skrevet 11. august 2008 Nei er ikke det samme da, men du har ikke ett litermål med gram mål på da? hmmmm.... Husker ikke helt hvordan det er igjen, litt trøtt kanskje ) Men smøret står vel gram på pakka? Og melet kan du tilpasse etter hvordan deigen er... Sukkeret der i mot vet jeg ikke helt. Ha i sånn passe hehehe men pleier å være ca 1-2 dl sukker i boller da... De blir nok sikkert gode uansett!!! ) Eller så får du kjøre en tur til nærmeste bensinstasjon og kjøpe en pose med boller der.... Hehe
Anonym bruker Skrevet 11. august 2008 #10 Skrevet 11. august 2008 Har du ikke vekt?? På melposen din står det gjerne 1 eller 2 kg. Ta halvparten om det står 2 kg... Ellers så er det ca 1.35liter mel pr kg. 300 gr sukker= litt over 3dl 250 gr smør= ca 3 ss usmeltet smør eller ca 6-9ss smeltet smør. Smør er også merket i pakken med streker så du kan bare kutte etter de. Husk å blande med lunket væske. litt varmere enn din egen kroppstemperatur om du bruker vanlig gjær, dvs ca 38grader. Om du bruker tørrgjær kan du bruke enda litt varmere væske, men ikke over 42grader. Det måler du ved å stikke å enten bruke en temperaturmåler, eller ved å få væsken på innsiden av håndleddet ditt. Når du har blandet deigen ferdig, er det utrolig viktig at den hever på et varmt sted (38grader) Inni stekeovnen som du bare såvidt setter på, eller som jeg gjør. Forvarmer stekeovnen på 225grader, åpner døra og setter deigen (i enten en glassbolle eller stålbolle, ikke plastikk..) på døren og skrur av ovnen. La den heve i ca 30 min eller til dobbel størrelse. Etterpå er vet viktig at du jobber godt med deigen, knar ut luftboblene og bruker litt tid på det. Lag så bollene fine og runde. Sett de til heving på benken (på oppvarmede plater som du putter i ovnen etter du har skrudd den av) skal heves i ca 15-20 min. På den tidan varmer du opp ovnen på nytt. Så setter du de til steking til de er ferdige. TIPS: Om du ikke er allergisk ovenfor egg selvsagt. Med en gang du har tatt de ut av ovnen, pisker du sammen et egg og pensler det over bollene. Da får du boller som hos bakeren. Ikke pensle bollene før stekingen, da hever de seg ikke nok.. MVH Bakeren
Anonym bruker Skrevet 11. august 2008 #11 Skrevet 11. august 2008 Jeg fant faktisk en vekt, så nå står de til forheving! ) Har klart meg godt sålangt! ;o) hehe Bruker tipsene dine ifh til heving og slikt, takk for alle gode tips:o) Jeg har ikke egg, så det er derfor jeg ikke bruker det. Hadde så lyst til å lage noe, og egg og kardemommen + hjortetakksaltet var jo det jeg manglet. Nå får jeg vente til klokka blir 0510, så skal jeg bake ut deigen. ;o) Tror samboeren får et sjokk når han ser meg gi han en matboks med boller, som er laga fra bunnen av! Vanligvis lager jeg kun boller som man bare tilsetter gjær og vann liksom.. ;o) Må bare spørre: Hva er det som gjør det bedre om man setter bollene på en varm plate? Jeg har alltid hatt de kalde jeg.. ;o) Gleder meg masse til mann og barn våkner ) hehe
Anonym bruker Skrevet 11. august 2008 #12 Skrevet 11. august 2008 Ikke en glovarm plate, men en passelig varm så du klarer å ta på de. De hever seg større når det er mer varme der.. Lar du de stå på kalde plater på en kald kjøkkenbenk, blir de mindre og mer kompakte. MVH Bakeren
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå