Gå til innhold

nå er jeg litt provosert....

Anbefalte innlegg

var hos legen her om dagen, og fortalte om mine begynnende bekken,rygg,rompe,hofte smerter.

hadde bekkenløsning forrige svangerskap og var sykemeldt. dette gjør j....g vondt og hadde håpet å slippe unna denne gangen.... er i 17. uke nå.

vet dere hva legen min sa?

" det er ikke noe som heter bekkenløsning" han sa at det har blitt alt for lett for gravid å skylde på denne ikkeeksisterende tilstanden, at han har vært på kurs og lest veldig mye om akkurat det emnet....!

vi gravide med såkalt bekkenløsning får i følge han noen lette men ubehagelige smerter fordi vi går og spenner musklene og dermed får såre muskler...

særlig...

han sa også at det var feil av en lege og si til en gravid kvinne at hun har bekkenløsning da en slik tilstand ikke eksisterer! og så sa han med tullestemme "men frue, deres bekken er LØST! det kommer til å dette av!!" og så lo han skikkelig...

satt der og følte meg som en idiot!

har ikke hatt denne legen lenge, han tok over etter at verdens beste lege sluttet for å åpne egen praksis.

denne legen er en 28 år gammel gutt som ser ut som en gresk gud, men kanskje trenger noen flere år på baken..?

vil ha annen lege.

noen andre som har fått beskjed om at bekkenløsning ikke er en tilstand?

brukte måneder på å komme i lage igjen etter forrige gang.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138423087-n%C3%A5-er-jeg-litt-provosert/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk tilsvarende "behandling" nettopp fra en frekk, mannlig lege. Fysioterapeuten min har sagt at jeg må ligge mest mulig, og unngå å sitte og gå. Jeg ble mye verre av å være på jobb, så jeg gikk til legen for å få sykmelding. Han lo av meg, og sa at det er mye bedre å holde seg i aktivitet, og at jeg ikke kan ligge resten av svangerskapet. Jeg fikk kranglet meg til en sykmelding ut august, og går ikke til ham igjen når jeg skal be om å forlenge den ut september.

Han påsto ikke at bekkenløsning ikke finnes, men han gikk langt i å antyde at jeg innbiller meg at jeg har vondt, og at jeg bare er lat som ikke "vil" jobbe.

Dessverre skylder "alle" gravide på bekkenløsning i svangerskapet for å få sykemelding, fordi de ikke ønsker/ gidder å jobbe. Har en bekjent som hadde "bekkenplager", og ble sykemeldt fra uke 20- det verste er at hun klarer å gå på ski, kjøre kjempelange ferieturer etc. Sånt provoserer meg, fordi disse personene ødelegger for oss som har reelle plager.

Jeg er nå selv i uke 20, kontinuerlige smerter hele døgnet, og begynnende gangvansker. Har tenkt å prøve å jobbe en stund til, og håper selvfølgelig det blir tilrettelagt i slik grad at jeg kan jobbe.. Men jeg kan til en viss grad forstå både legers og samfunnets holdning ellers til bekkenløsning, da dette er en tilstand veldig mange skylder på..

Vil det si at jeg også ødelegger for andre med bekkenløsning? Jeg trente til uke 30, tre-fire ganger i uken, i tillegg til å gå turer i normalt tempo, uten å gå korte skritt som man jo vet at _alle_ med BL må gjøre.

Det jeg prøver å si er at alle sin BL er forskjellig. Min er helt annerledes enn din, og gjør at jeg er forhindret til å gjøre ting på en helt annen måte enn du. Her inne har jeg lest om folk som greide å ri, en aktivitet jeg nesten blir kvalm av å tenke på, for det må da gjøre vondt. Men jeg sier ikke at vedkommende lyver og ødelegger for meg.

Ikke vær så bastant på at EN ting er riktig og alt annet er feil. Man må gå ut i fra at denne kvinnen og hennes lege vet noe du ikke vet, akkurat som min lege og fysioterapaut og meg, vet noe du absolutt ikke har innsyn i.

Annonse

jeg skjønner faktisk ikke at folk blir sykemeldt fra jobb, men klarer å trene etc og gjøre en masse andre aktiviteter uten at det plager dem.- da har man jo likevel ikke så store plager utifra hvordan jeg ser det!! Jeg vet at alle opplever bekkenløsningen forskjellig, men jeg vet også at mange kunne fungert lengre i jobb om de selv ønsket det. Det er snakk om rest arbeidsevne, og at alle har en viss kapasitet til å gjøre noe på jobb.

Spørsmålet er vel hvor høy arbeidsmoralen er da, og da er vi inne på et annet tema...

Og legene har ikke alltid så mye å stille opp med når man kommer med sine smerter i bekken/ rygg etc. Klart noen fungerer på sine akiviteter, men ja.. Jeg skal ikke provosere mer. tror bare ofte at spørsmålet som sagt er ønske om å jobbe kontra det å ha full lønn for å gå hjemme.

Dette var jo ein flott nyheit (- at bekkenløysning ikkje fins)! Trur sanneleg eg skal kasta krykkene og ta meg ein joggetur eg :-) …

Det er vel slik ein del av legestanden er. Kan dei ikkje forklare kvifor du er sjuk, nei då er du ikkje sjuk! Hadde eg hatt din lege hadde eg blitt meir enn ”litt” provosert. Hadde absolutt sett meg om etter ny fastlege ja.

Jeg har også lett for å dømme andre når jeg ikke skjønner det som foregår. Men jeg har lært meg å tenke at vi nesten må tro på en lege som sykemelder en pasient. For det er ting som skjer på det kontoret som vi andre ikke aner noe om. Men jeg skal ikke nekte for at det er noen som heller vil gå hjemme enn å jobbe, de finnes alltid. Men la nå ikke de få personene ødelegge for de mange som er ærlige. Og leser man innleggene nedover her, så handler de fleste om 'hvor lenge kan jeg jobbe selv om jeg har BL'. Jeg tror arbeidsmoralen hos de fleste er høy, men det er de uten arbeidsmoral som man hører om.

Vil forøvrig si at det å presse seg for langt i et svangerskap med BL kan føre til langvarige helseproblemer, kroniske bekkenproblemer og all elendighet det kan følge med. Det sitter kvinner i dag og er uføretrygdet siden de ikke tok det nok med ro i svangskap og/eller i tiden etter fødsel. Og jeg tviler på at de i ettertid synes det var viktigere å være på jobb fram til permisjon, enn å være i stand til å ta seg av barnet (eller seg selv) etter fødselen. Men man vet aldri hvem det rammer før det er for sent.

i 10 år har jeg hatt jævelskapen. helt siden forrige fødsel. aldri vært i syden, aldri kjørt lange bilturer, slutt på fjellturer.

sykemelding på sykemelding, rehabiliteringspenger og dårlig råd, attføringspenger - skolegang- ikke tid til barnet-og fremdeles dårlig råd. bein i nesen og tårer på natta for å kjempe seg videre- for å ikke gi opp- for å klare å fullføre en ny utdanning. endelig ferdig og har ny jobb- bedre råd. endelig tør jeg å få en til- tør egentlig ikke...... men føler jeg må ellers blir jeg å angre senere. er nå halvveis i svangerskapet og sitter her. klarer veldig lite- huset ser ikke ut - brødsmuler fra forrige uke på kjøkkengulvet. Men sliter som så mange andre med bekkenløsning med å bli trodd. kommentarer fra både kjente, ukjente og selv familien. orker ikke få besøk-orker ikke at noen skal se at det er rotete her. rotete har det vært i 10 år, men nå er det værre enn normalt. orker ikke dra ut til folk og venner, orker ikke kommentarer om jobb, sykemelding, og alt det der. orker ikke høre på hvor friske andre er når de er gravide.

så her sitter jeg........og nyter mitt eget selskap, for her hjemme er det ingen som tviler på meg. her får jeg ta alt i mitt tempo. men kjenner det ikke hadde gjort noe om jeg hadde en veninne eller tre som faktisk kunne forstå hva jeg snakket om uten å dømme.

skulle ønske at de som ser meg ute, forstår at de bare ser meg på de beste dagene. ingen ser på meg at jeg måtte la være oppvasken for å klare å gå ut. ingen som ser meg når jeg ikke klarer å gå ut.

klart man kan se pigg ut når man går en snartur inn på butikken etter dopapir. ingen ser hva jeg gjør resten av tiden, og ingen ser hvem som handler resten av varene. det er bare gropa etter meg i sofaen og krykkene som står i beredskap som vitner om det.

bare dagens hjertesukk fra meg:-))

Selvfølgelig eksisterer bekkenløsning, og full forståelse for at den omtrent invalidiserer noen- arrogante leger som avfeier problemstillingen!

men- poenget er at bl ER en hvilepute for noen. Man skal ikke presse seg, nei, men man kan jo fortsatt gjennomføre visse aktviteter, alt etter hvor mye symptomer man har. Jeg får så masse spørsmål om hvorfor jeg enda ikke er sykemeldt, og "det er jo bare å sykemelde seg", men det er faktisk flott å være på jobb, og føle at man gjør noe nytte for seg.

Tross bekkenet, har jeg resten av kroppen som fungerer:)

Stakkars deg, Myrtel, det høres ikke noe særlig ut i din tilstand- ille å være plaget i svangerskapet, men må være forferdelig å være kronisk plaget- huff..

I mitt første svangerskap fikk jeg bekkenløsning i uke 10, og gikk til legen fordi jeg ikke klarte den tunge jobben jeg hadde på sykehjem. Legen (kvinnelig) sa at hun trodde jeg hadde urinveisinfeksjon..(selvom urinprøven var fin). Det var altfor tidlig å få bekkenløsning sa hun. Hun gav meg motvillig en henvisning til fysioterapi, og jeg gikk til en spesialist på bekkenproblemer, som kunne konstatere at det var bekkenløsning jeg hadde. Han skrev et brev til legen min, men hun trodde fortsatt ikke på meg og ba meg få en ny vurdering.... Jeg byttet lege. Har heldigvis nå en lege som tror meg. Men er enig i at det ikke alltid er så lett for andre å forstå. Det er vel bare de vi bor sammen med som virkelig forstår hvordan vi har det.

Annonse

ja, det stemmer kanskje atnoen bruker bl som hvilepute i svangerskapet, og det er synd... ødelegger jo mye for oss som faktisk sliter. jeg har byttet fastlege nå, og skal til han nye om to uker :) håper på bedre respons der.

jeg liker å jobbe og synes lange dager hjemme med vondt er utrooooolig kjedelig. og ettersom jeg ikke "brukte" bl som sykemeldingsgrunnlag følte jeg meg heller ikke såkalt sytete... er jo ikke skikkelig ile enda, går litt sakte og blir straffet i ettertid hvis jeg gjør for mye.

var i byen i dag og kjøpte 1.skoledag klær til jenta mi på 5, og etter at jeg kom hjem var jeg ganske vond. kjipt å ha sånne begrensninger. men stas med skolestarter da! :))

blir spennende å høre hva han nye legen sier. han jeg hadde mente at jeg ikke skulle være sykemeldt nå heller. har oppfølging fra sykehuset, og pga HELLP i 1. sv. og et par mnd for tidlig fødsel (ks) så sier de der at jeg ikke får lov til å jobbe. har hatt høyt blodtrykk siden uke 7 og proteinuri nå... veldig bekymret. synes det var litt rart at legen min var så uenig med sykehuset, men etter bl-episoden så valgte jeg å bytte ja.

skal begynne på blodtrykks medisin neste uke, håper det hjelper :) *krysser fingrene*

:*

Jeg var hos fysio her om dagen fordi jeg muligens har bekkenløsning. Han kunne fortelle meg at mange får feildiagnose og at det hos mange er ryggen som "krangler". Han var over hodet ikke ubehagelig når han sa dette og det var lett for meg å akseptere det. Jeg vet fremdeles ikke hva mine plager "heter" og det bryr jeg meg ikke så mye om heller. Om det er bekkenløsning eller ryggplager spiller ingen rolle, DET GJØR VONDT. Jeg er i uke 26, har tidvis mye vondt, men har flest gode dager. Har fått krykker og er 100% sykemeldt, men vil gjerne tilbake på jobb, i hvert fall 50% hvis jeg klarer. Nå skal det sies at jeg har en veldig god arbeidsgiver som tilrettelegger alt for meg så det er en av grunnene til at jeg kan gå tilbake.

Ikke alle leger skulle ha vært leger og din er jo arrogant som fy. I min hormonelle tilstand hadde jeg nok reist meg å klappet til han. Skift lege, ikke la han forsure svangerskapet ditt mer enn bekkenløsningen allerede gjør.

Synes d er helt idiotisk av dere som sitter å sier at enkelte ødelegger for andre. Jeg har det helt fint- helt til jeg har jobbet et par timer, da begynner smertene å komme. Etter å ha vært på jobb i 6 timer og kommer hjem klarer jeg nesten ikke å gå over stue gulvet.

I dag skal jeg allikavel på fjelltur for å komme meg ut litt pluss at en tur i ulendt terreng er godt for ryggen. I morgen skal jeg til legen for å utvide sykemeldingen min, har 50% sykemelding nå.

Så noen kan være symptomfrie helt til de begynner å gjøre diverse ting som fremkaller smertene.

Bare for å ha sagt d så jobbet jeg 10 timer om dagen før jeg ble sykemeldt. I butikk og på en salong. Der blir det myyyye gåing, løfting, draing, dytting, bæring osv osv.

Så slutt å kritiser de som ikke er sånn som deg selv!!!

Hei du!

Jeg måtte bare, le, høyt og godt når jeg leste innlegget. Kunne ikke tro det var sant, helt skrullete, legen altså...

Jeg skal si til min venninne som måtte sitte i rullestol under svangerskapet at alt var bare inbildning! Enda godt at ikke bekkenet var så løst at det falt av,,,,,

Bytt lege, det er skummelt med nyutdannede personer, eller ferskinger (uansett hvilket yrke) som faktisk tror at de kan og har svaret for andre. Hvilken naivitet! Ubevist inkompetanse og null respekt eller ydmykhet er en dårlig kombinasjon.

Bytt lege, og vær så grei mot han at du forteller hvorfor. Det er den eneste måten han kan bli bedre på, tilbakemelding, på godt og på vondt.

Hvis du holder til i Oslo omr. Så er det en klinikk på skøyen som heter " Bekken & Barn" Eller du har en klinikk på Bekkestua, Jack heter han og er suveren! Her blir du både hørt, sett og møtt med respekt. De har mange års erfaring og kan vise til gode resultater.

Det er klart det er hjelp å få! :)

Masse lykke til!

Til "Dessverre skylder alle gravide på bekkenløsning i svangerskapet for å få sykemelding"

Så teit du er....rumpa mi ler av deg!

Bekkenløsning har jeg aldri hatt, men jeg forstår da at andre kan ha det i sterk eller mild grad.

Han sa ikke noe om hva det er istedenfor da, denne legen din? Høres ut som han har gitt deg kortversjonen og bare prøvd å rakke litt ned på en "sytende" gravid.

Kan jo godt hende at noen har funnet ut noe mer om hva disse plagene som noen av oss gravide får er og at bekkenløsning ikke er et dekkende ord. Det er nok av de legene som da automatisk vil misforstå og trekke slutninger av typen du fikk høre.

Jeg studerer selv medisin og møter stadig vekk leger og lærere med oppfatninger som de har fått fra et kurs bygget på en eneste studie. Jeg vil anbefale deg å be om å få all dokumentasjonen han sitter på og som han legger til grunn for disse uttalelsene. Men gjør det på en undrende måte

Det pleier stort sett å dempe litt på besserwisseren hos sånne leger å bli stilt til veggs av noen som ber om forklaring og opplysning, jeg får stadig vekk uvenner i bransjen.

Ikke glem at det er et serviceyrke mannen har, og at om han ikke yter den service du ønsker så er det lov å si fra, klage og å bytte til en annen serviceyter

Masse lykke til videre:)

fy for en irriterende lege.. min lege tegna hvordan bekkenet mitt ser ut hvor mitt problem ligger og hva jeg bør prøve å gjøre og sa at jeg må ta dette seriøst.. du bør seriøst få en annen lege til å se på deg og gjerne klag mye og høylytt om den andre legen

bekkenløsning finnes ja, det kan jeg skrive under på.. og fikk det i uke 14 i første svangerskap. Men jeg tror ikke det bare er vi gravide sin skyld at dette er en omdiskutert diagnose. Tror også at mange leger setter den for raskt, også i tilfeller der det er andre årsaker til smertene. Mange andre lidelser kan gi samme symptomer som BL, bla stramme setemuskel, ryggmuskler, prolapser etc. Men uansett er smertene subjektive, og det er forskjellig fra person til person hva som hjelper.

• 3 uker senere...

Alle gravide har bekkenløsning og det er en grunn til det.

Men man reagerer ulikt.

Mennesker er ulike.....

= dette var vell en unødvendig kommentar fra HI.

Lykke til alle sammen:)

Håper dere hopper og spretter etter fødselen, det planlegger jeg sterkt iallefall;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...