Gå til innhold

expat: erfaring med sugeforvirring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror jeg strever med en sugeforvirring her. Jeg har strevd lenge med ammingen, gutten min er snart 6 uker gammel. Han har faktisk lært seg å die riktig, men blir utålmodig etter 5-10 minutter og rekker ikke å spise seg mett. Da begynner han å dra i puppen, "kjefter"/knurrer og gråter etter hvert.

Jeg har fått bekreftet av ammehjelper/helsesøster/jordmor at han nå tar brystet og dier med riktig teknikk.

(Jeg introduserte flaske da han 2 uker gammel brukte 1-1,5 time ved puppen med feil teknikk og falt under pecentilkurven.)

Måltider med kun me på flaske går problemfritt. Måltider med først pupp, så flaske blir gråting. Prøvde omvendt også, først nesten mett med flaske, så pupp. Da ble det full skjærings og jeg så tydelig at han strevde med puppen. Når jeg så bød ham flaska igjen ble det enda mer gråting. Fikk til slutt etter masse byssing roet ham ved puppen... :-/

Stakker liten!

Vil hjelpebryst kunne løse problemet mitt? Han tar stort sett alltid brystet når jeg byr ham det først.

Eller er det på tide å legge inn årene her? (snufs...)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg tror hjelpebryst vil være kjempebra for deg!

Kutt all sutting som ikke innebærer pupp. Han blir kanskje litt sur i begynnelsen. Men dette fikser du! Du kan gi med enten hjelpebryst på en finger eller med kopp om det ikke skal være en pupp med i laget, for eksempel om pappaen gir melken.

Skrevet

Tusen takk for kjapt svar!

Jeg har lagt av et hjelpebryst på et apotek i nærheten, så vi får se hvordan dette går.

Dette blir siste innsats for ammingen tror jeg. Det er ikke godt for mor å se hvor mye mer fornøyd han er når han bare får flaske, og hvor mye han strever og gråter når han også må prøve puppen.

Gode tips ved bruk av hjelpebrystet? Han er ganske glupsk og utålmodig denne karen. Prøvde å gi ham puppen når han våknet bare 2 timer etter sist mating i morges. Da sugde han ikke lenge ettersom det ikke var lenge siden jeg hadde pumpet meg og puppen ikke var full...

Skrevet

Har du vært inne og sett på ammehjelpen.no? Der står det masse, det er tilogmed video!

Skrevet

Tror jeg har lest alle sidene på ammehjelpen, og sett alle videoene minst 3 ganger. Føler meg som verdens mest beleste nybakte mor når det gjelder amming... ;-)

Har faktisk ikke prøvd hjelpebrystet enda. Skal få sjekket nakken hans for mulig KISS-syndrom i dag. Han sender veldig blandede signaler angående ammingen, har tatt flaska med skikkelig stor åpen munn og leppene brettet utover. Det var ingen problemer å gå fra pupp til flaske i går.

Men, han suger i 3 minutter før han begynner å klage og til slutt gråte. Plutselig la jeg to og to sammen: han har tidligere hatt låsning i nakken, har blitt skjev i nakke og kropp de siste to dagene (ser ut som en liten banan), strever med å få skikkelig vakuum også på flaska faktisk. Ammehjelper sa "det ser ut som han både vil og ikke vil".

Og han vil så gjerne, men får det ikke til og får sannsynigvis ubehag og smerter i nakken når han suger. Kombinert med at jeg har kraftig utdrivningsrefleks og han er litt tett i nesa, er det ikke rart han klager. Han klarer ikke å svelge unna ved puppen! Med flaske kan han - og tar seg - pauser og kan styre melkestrømmen mer selv. Selv om han også da klager litt og svelger litt vrangt, må få pauser for å rape den ekstra lufta han får i seg.

Jeg har en venninne som er manuellterapeut og som har behandlet barn der eneste symptom har vært ammeproblemer. Hun sier at små barn har utydelige signaler, KISS ser man lettest når barnet er 3-7 mnd.

Nå har både jordmor og en annen mor spurt meg spontant "har du hørt om KISS?". Så dette må jeg sjekke ut videre! (Mulig han også har sugeforvirring, og han HAR strevd med teknikken og jeg har Raynauds, men jeg tror nakken er hovedproblemet ;-)

For info: www.kiss-kidd.no

Skrevet

Det kan godt være låsningen som plager ham. Du kan og sjekke om han blir for fort mett her, det ER de som spiser ferdig på tre minutter. Kjenner godt den websiden ;)

Skrevet

Han er nok ikke ferdig på 3 minutter nei, sluker 120 ml etterpå...

Veldig spent på hvordan de vil gå nå med ammingen etter nakkebehandling.

Ser ut til at noe har skjedd ihvertfall. Han beveger mer på hodet, lenge våken og blid med masse bevegelse i armer og ben, bæsjet 3 ganger, smilte skikkelig med god blikkontakt som svar til mor for første gang. Men er veldig trøtt, grinete og kosete.

Ville ikke ha puppen like etterpå. Worst case er dette nå en brystvegring etter masse flaske, best case er han bare trøtt og sliten og må få samle krefter før jeg prøver ham til puppen igjen.

Skrevet

På ettermiddagen dagen etter behandling prøvde jeg ham til puppen igjen. Tok puppen uten protest, uten å klage, sugde i 15 minutter og sovnet. Smilte med puppen i munn da han tok en pause!!!!

Litt mer kranglete i natt og i dag formiddag, får ikke helt tak for å holde puppen på plass. Og selv når han suger med koselyder er det fortsatt litt vondt, dvs. klemmer fortsatt brystvorta litt flat. Men dette går veien!

Skal få sjekket nakken en gang til i løpet av de nærmeste dagene.

;-D

Takk for støttende ord og veldig konkrete tips. Du er super!!!

I natt var første gang uten pumping. Han fikk flaske kl 3, pupp 6, 8 og 10. Sovnet med et smil både 6 og 8. Litt urolig, men sovnet straks ettersom han lå ved siden av meg i sengen. Normalt sett etter flaske må han bysses i søvn. Det er vel slik det egentlig skal være :-)

Klokka 10 måtte jeg vekke ham og gi ham mat fordi brystene var så sprengte og det begynte å renne. Tror han egentlig kunne sovet lenger...

Tror ikke jeg trenger hjelpebrystet jeg har kjøpt :-) Etter at han sugde et par ganger også på venstre bryst er utdrivningen merkbart bedre og nesten like god som på høyre. Og brystene fylles som bare det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...