Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Der vi bodde før var det en gutt som het Bjarki. Foreldrene hans var islandske.

Synes det er et kjempekult navn, men vi har jo ingen relasjoner til Island i det hele tatt...:-o

Rart å kalle en norsk gutt for Bjarki?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo litt spesielt, men likevel ikke for sært synes jeg. Minner litt om Bjarte da, men finere...

Skrevet

Ja... syns det ble rart. Bortsett fra det så var det et tøft navn på en islandsk gutt.

Skrevet

Jeg er selv islending, og synes det er ett islandsk navn, men gjør ikke noe om andre bruker det da =)

Vi bruker jo svenske og engelske navn i hytt å dynevær, så hvorfor ikke andre land også =)

Skrevet

Hihi, ja. Det er sant. Jeg må innrømme at jeg synes det er blodharry når nordmenn kaller ungene sine Angelica eller Michelle. Så da er det kanskje like blodharry av meg å kalle gutten min for Bjarki...?

Selv om jeg føler at Island ikke er noe harry i det hele tatt. Bare veldig trendy.

Men er redd vi(og ikke minst, senere gutten selv) kommer til å få masse spørsmål om vi har noe islandsk slekt eller noe forhold til Island. Hm. Og at det kan bli slitsomt i lengden.

Når jeg googler på Bjarki får jeg kun opp islandske personer.

Synes jo også at Bjørk er et kjempefint navn. Sannsynligvis pga artisten Bjørk blir det oppfattet mer som jentenavn enn guttenavn.

Ask

Eik

Bjørk

synes alle disse tre er kule guttenavn. :-)

Skrevet

Bjarki er stilig, og kan derfor være et navn som blir vanligere her til lands etterhvert, og dermed ikke så islandskklingende. Birk virker jo f.eks å bli brukt mer og mer, og ikke akkurat norskt det heller.

Hvorfor ikke ta en tur til Island nå, forelsk deg i landet og -vips- en kjempegod grunn til å velge dette kulet navnet også :-)

Skrevet

Ville ikke valgt det navnet hvis han ikke er delvis islandsk, det synes jeg blir for sært

Skrevet

Bjarki var veldig stilig, men jeg ville nok ikke brukt det med mindre jeg hadde islandsk slekt. Birk var forøvrig et stilig alternativ (som absolutt er et norsk/nordisk navn!)

Skrevet

Vel, Bjarki er vel islandsk, så det sier seg vel selv? :-) Jeg synes på en måte at det blir litt "feil" og kalle en gutt for Bjarki når han/dere ikke har islandske røtter eller noe annet forhold til Isand. Men når det er sagt så synes jeg at Bjarki var et knallstilig navn! :-)

Skrevet

Synes Bjarki var innmari tøft navn, jeg :)

Og som en annen her nevner..vi bruker jo andre utenlandske navn så jeg ser ingen problemer med å bruke et islandsknavn.

Kan hende det blir litt spørsmål til å begynne med, men det gjør det nesten uansett hva man velger synes jeg..(mye pga all variasjonen av skrivemåte)

Gå for det om du liker det :)

Skrevet

Ville gått for Birk. Knallfint!

Skrevet

Birk er skikkelig tøft. Men har ei venninne med en gutt som heter Birk, så det blir litt dumt å kalle min sønn det samme, da.

Bjarki, Bjarki, Bjarki.

:-)

Vanskelig.

Skrevet

Bjarki er stilig! Synes ikke det er rarere å bruke Bjarki i Norge enn andre utenlandske navn som Matheo, Nathaniel, Jasper osv.

Men jeg skjønner at du lurer litt på det. Vi var lenge innom Heikki i forrige runde og grublet veldig ift vår manglende tilknytning til Finland. Fikk ei jente så det ble aldri noen reell problemstilling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...