Phiphi Skrevet 10. august 2008 #1 Skrevet 10. august 2008 Heisann. Nå sitter jeg med et glass vin etter nok en slitsom dag, det finnes ikke grenser for hvor mye rart tvillingene mine klarer å finne på i løpet av en dag, og vi blir så vanvittig slitene at vi får bare lys å takke for oss noen ganger..hehe.. De er som to bipolare tenåringer.. Uansett, begynner jeg å lure på om jeg må starte oppdragelsen litt mer aktivt, men samtidig virker det som de er for små til å forstå. De ler seg i hjel og tror jeg spøker når jeg i fullt alvor strengt sier NEI. hmmm... angst for å bli sånn mamma hvor alt bare sklir ut. Er så vankelig, første ungene vi har. Det som plager meg mest er at de under HVERT ENESTE måltid hiver mat på gulvet. De spiser en brødbit, kaster en, spiser en, kaster en. Ikke på trass, ikke for morro, mer sånn sortering eller no. Uansett veldig plagsomt å måtte vaske gulvet hver dag. Pluss at de sløser mye god mat.. Noen som har råd eller samme problem?
Gjest Skrevet 10. august 2008 #2 Skrevet 10. august 2008 Jeg kan desverre ikke gi deg noen råd for vi har akkurat samme problem med jenta vår. Etter 3 mnd med å være superkonsekvente er resultatene små men hun vet hvertfall hva som er riktig og galt, hun gidder bare ikke gjøre det som er riktig;\ Blir tidvis ganske oppgitt ja, forstår godt frustrasjonen din!
Phiphi Skrevet 10. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 10. august 2008 Ja, huff. Etter et vanvittig slitsomt år har jeg gledet meg sånn til de skulle bli ett år og alt skulle bli så mye enklere.... neida....hehe. Gleder meg som en gal til de skal begynne i barnehage om 5 mnd!!
wirre;o) Skrevet 10. august 2008 #4 Skrevet 10. august 2008 vår taktikk har vært å ikke gi henne noe oppmerksomhet ved matbordet når hun har kastet maten på gulvet, når hun har puttet den i munn har vi klappet og heiet og skrytt massa. og det hjalp etter to dager! vi bruker denne "teknikken" på det meste, litt som hundeoppdragelse, positiv belønnoing ved positiv oppførsel.. og hun får dermed oppmerksomhet som belønning. dette vil jeg tro er enda enklere når de er to som slåss om oppmerksomheten. den som spiser pent for oppmerksomhet.
Gjest Skrevet 11. august 2008 #5 Skrevet 11. august 2008 Vi prøver også på det men det fungerer dårlig å ignorere her. Og det blir et salig rot, for denne jenta stopper ikke selv om oppmerksomheten forsvinner. Her drives det med systematisk roting og tømming av alt som kan rotes til. Samtidig føler jeg også at det er viktig at hun får negativ tilbakemelding på det som er feil og positiv tilbakemelding på det som er bra. Stort sett får hun jo positiv tilbakemelding. Jeg føler hun er i en mellomfase, for liten til å forstå at det får negative konsekvenser når hun gjør noe galt. Hun synes jo det er gøy når vi blir sinte:\ , men også for stor til å ikke vite at det hun gjør er galt. Barnehagen begynner onsdag og jeg gleder meg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå