Gå til innhold

Gravid setebelte??


Trampe73 *tobarnsmor*

Anbefalte innlegg

Når begynner dere med sikkerhetsbelte for gravide??

Er 6+0 i dag, og lurer på når om jeg bør begynne med sikkerhetsbeltet mitt allerede nå...

Noen tanker om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ønsket oppfyllt

tenker du på det man sitter på i bil?

 

i så fall tror jeg ikke man tenger det før magen begynner å bli litt stor, slik at magen blir i veien for beltet...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest flere steder at det er usikkert om det gravide beltet er nødvendig. Flere steder står det at det er like trygt bare å passe på at beltet sitter godt plassert under magen. Jeg brukte gravidebelte de to forrige svangerskapene alikevel, men tror ikke jeg kommer til å bruke penger på det denne gangen. ( har selvsagt kvittet meg med allt av babyutstyr ) He he he....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ønsket oppfyllt

foresten, vi har tenkt oss om, og funnet ut at det er liksågreit å starte bed gravidbelte med en gang.

 

tenk på dersom vi krasjer, beltet strammer jo kjempehardt over det babyn ligger jo!

skal derfor kjøpe et slikt i morgen, og bruke det allerede nå, selv om jeg ikke har noen mage eller er bare 5-6 uker påvei..:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

er uhellet ute og man smeller vet jeg at er man riktig uheldig i forhold til barnet kan ved slag mot magen, morkaken løsne fra livmoren og de mange årer med oksygen og mat/næring til barnet løsne!! Dette resulterer i hjerneskade og i verste fall, ja , dere kan tenke dere... men det vites at det skal faktisk så mye som at opptil 2/3 av morkaken kan løsne uten at det lager store problemer... men det er individuellt.. ihvertfall dette min jordmor sa til meg.. er i uke 20 og dette er nr 2, har akkurat skaffet meg beltet da magen nå er såpass stor:) synes personlig at dette beltet er suverent, men håper selvf å ikke få bruk for det i praksis:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på beltene til besafe står det at de skal brukes fra andre graviditetsmnd. altså, rundt 8uker..

 

men jeg har brukt det fra ca 6uker...

 

hvorfor ikke liksom:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:)

 

Jeg bruker belte for gravide selv, men dette fant jeg på trygg trafikk sine sider..

 

 

 

Gravid – hva bør man tenke på?

Bruk bilbeltet – det er det sikreste både for mor og barnet i magen. Det finnes enkelt utstyr som styrer beltet slik at det blir liggende under magen. De kan gi en bedre komfort, men kollisjonstester viser at det ikke har betydning for risikoen for skader i en eventuell kollisjon.

 

Publisert: 12.09.07 - Sist endret 17.09.07.

Produsenter og forhandlere av gravidbelte sierat de har effekt på sikkerheten. Trygg Trafikk baserer det vi skriver om gravidbelte på tester utført ved Vag- och Transportsforskningsinstitutet (VTI) i Sverige, som også gjennomfører tester av barnesikringsutstyr for bil for norske og svenske produsenter. Og de sier at gravidbeltet ikke påvirker selve bilbeltet i en kollisjon, men de kan gjøre det mer komfortabelt å bruke bilbeltet.

 

Her er det VTI skriver om dette (oversatt til norsk):

 

"Hva skal jeg som gravid tenke på?

For gravide finnes en puten man skal sitte på og som skal holde hoftebeltet borte fra magen. Ulike produkter har navn som BellySafe, Mammas Magpute och BeSafe Gravid.

Gravide spør ofte om det er farlig med bilbeltet direkte over magen. Hva skjer dersom man kolliderer? Skades fosteret? Dessuten sies det ofte at beltet er ubehagelig fordi det klemmer over mage och blære.

 

Det kan ikke utelukkes at et foster kan skades avbilbeltet i en kollisjon, men man må ikke glemme at alteratibet alltid er at mor og foster løper enda større risiko dersom bilbeltet ikke brukes. Ved en kollision slår den usikrede moren både seg selv, mage og foster hardt inn mot bilens innreding eller i rattet dersom det er hun som kjører. Derfor er risikoen alltid større ved å kjøre usikret enn risikoen med beltet over magen.

 

Disse produktene, BellySafe, Mammas Magpute och BeSafe Gravid, er alle helt virkningsløse ved kollisjon, noe som faktisk er veldig bra. Man skal ikke endre typegodkjent sikringsutstyr, slik bilbeltet er. Produktene drar midtdelen av beltet ned hoftedelen av beltet. Den slakk som oppstår kunne ha hindret rullebeltet og beltestrekkerne i å fungere korrekt, men tester viser at det ikke skjer. Produktene som er testet er for svake til å påvirke bilbeltet negativt. Ved en kollisjon gjenopptar bilbeltet sin korrekte geometri helt upåvirket. Det betyr at det er greit å bruke disse produktene, men at de helt og holdent må sies å være produkter som øker komforten, og ikke sikkerheten.

 

I tillegg kan kan kanskje legge til at sent i graviditeten kan det være risikabelt å sitte bak rattet, spesielt når det er kollisjonspute der. Dersom man har mulighet til det er det bedre å være passasjer, og skyve stolen så langt bak som mulig, på slutten av graviditeten."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...