Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er student og har fått permisjon fra 20 oktober. haar ikke termin før 12 desember, men kan ikke gå ut i praksis og må derfor ta permisjon tidligere. Permisjonen strekker seg over ett år. Jeg har forstått det slik at jeg får penger fra lånekassen i 42 uker. det vil si at jeg får penger frem til august 09. Er det noen som vet hva som skjer fra august og frem til jeg begynner på skolen igjen? får jeg da penger fra lånekassen?

Jeg har også sett at det er ca. 10 000 (litt i underkant) man får fra lånekassen når man har ett barn. Hvor lenge får man dette? er det til man er ferdig å studere?

Håper noen kan svare på noe av dette.. takk

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138419334-student-penger-fra-l%C3%A5nekassa/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får nok ikke penger fra lånekassen fra permisjonen er slutt om du ikke begyner i nytt studie med en gang. Da må du finne annen inntekt(jobb) til du begyner å studere igjen og på ny har rett på lån/stipend fra lånekassen.

Du sier du har permisjon fra utdanningen fra 20. oktober og til neste skoleår viss eg har forstått det riktig?

Dette står på Lånekassen sine sider om akkurat dette:

Tar du permisjon fra utdanningen, kan du fortsatt få fødselsstipend. Men husk: Skal du ta permisjon tidligere enn tre uker før fødselen, må dette være på grunn av sykdom eller av faglige årsaker, hvis ikke kan du miste retten til fødselsstipend. Tar du permisjon i mer enn tre uker før fødselen, kan du miste retten til støtte i tiden fram til tre uker før fødselen.

Videre så står det generelt om fødselsstipend:

Vilkårene for å få fødselsstipend er at du har opptak i en utdanning og:

* at du har hatt rett til stipend eller lån fra Lånekassen de siste seks månedene før fødselen/adopsjonen

* at du bor sammen med barnet

* at din eventuelle ektefelle eller samboer ikke samtidig mottar foreldrepenger (fødselspenger) fra folketrygden. Unntak gjøres ved bruk av ordningen med graderte foreldrepenger (tidskonto)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...