Kondis som en murstein Skrevet 10. august 2008 #1 Skrevet 10. august 2008 Vi har god matjord og ugress uten like ;o) Skal sette igang med luking nå, men er det noen annen (gjerne kjappere ja) måte å luke på enn å gå og dra opp alt for hånd? Det er snakk om ca 400 kvm... Og noen som har noen gode tips på veien? Vi har nemlig ikke stort mer peiling enn det som står bak på frøsekken ;o)
2blå og ?? i magen Skrevet 10. august 2008 #2 Skrevet 10. august 2008 Ikke så dersom det blåser, da flyger alle frøa vekk. ( Har gjort det) Hehe .. Beste tiden og så på er når det regner litt, da får frøa synket litt ned i jorda.
Gjest Skrevet 10. august 2008 #3 Skrevet 10. august 2008 Jeg ville enten leid en sånn maskin som vender jorden for dere og så gått over og bare plukket vekk alt (da sitter det ikke lenger fast), eller evt brukt en grafse og gjort dette arbeidet manuelt. det er litt mer tidkrevende, men kjappere enn å luke, dere burde klare det på et par timer om en grafser og en plukker opp og tar vekk. Deretter bør dere gjevne underlaget, trampe det hardt /gjerne med trommel), så rake øverste laget litt løst igjen og så gressfrøene så gjevnt dere klarer. Gjødsle og vanne forsiktig. Og unngå å trå på plenen om dere klarer til det spirer. Det kommer til å spire ugjevnt, så ta utgangspunkt i de lengste gresstråene, de bør ikke bli mer enn 15 cm maks før dere klipper første gang. Første 1-2 årene bør dere sørge for å gjødsle en gang pr mnd fra mai til september og klippe gresset minst en gang i uken, gjerne to ganger i uken i høysesongen, og klipp det på mellomste trinn på gressklipperen. Husk også å alltid (!!) vanne plenen med en gang det er mer enn 2 solskinnsdager på rad, ellers kan gresset svi seg og bli stygt. Gresset vil gor tettere, men om det er store flekkere kan dere etterså ved å dytte noen gressfrø ned i jorden på de bare flekkene. Hilsen en som har måtte lære seg dette "the hard way" ;-)
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 10. august 2008 #4 Skrevet 10. august 2008 Jeg har ikke god peiling jeg heller, men utfra erfaring med vår plen (og manglende kunnskaper) vet jeg jaffal at det er viktig å få alt flatt og plant før du begynner å plante noe. Har du bulker når gresset vokser opp må du nesten begynne på nytt igjen for å få det flatt. Utover å luke vet jeg ikke om det er noen bedre måter å gjøre det på enn å grave opp hele marakkelset og vende - kjempejobb (så vidt jeg har skjønt må man vende helt ned til 40cm for å få ugresset langt nok ned til at det ikke overlever). Men altså; pørfekt planert (og hardbanket) før såing )
Moosh Skrevet 10. august 2008 #5 Skrevet 10. august 2008 Vi skal også i gang med å så gress og har spurt litt på hagesenteret. Vi har også veldig mye ugress. De anbefaler å spraye alt med Round Up (eller annet ugressmiddel). Det tar et par uker fød det fungerer. Så må man kanskje gå over enda en gang for å bli kvitt alt ugresset. Også tenkte vi å så gresset neste år etter at vi har tatt en runde til med ugressmiddel hvis det er nødvendig. Så må det være litt sand i jorden så det det litt luftig og ikke for tett. Lurt å planere ut veldig godt og pakke det veldig hardt så plenen blir jevn. Det er veldig greit å gjøre grundig forarbeid så slipper dere å gjøre dobbelt opp. Vi har som sagt ikke gjort det selv enda, men dette er rådene vi fikk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå