Gå til innhold

Hva menes med: Velferdsstat versus velferdssamfunn?? Hva er forskjellen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skrevet

Velferdsstat og velferdssamfunn er vel samme greia, altså en stat eller samfunn som sørger for grunnleggende ytelser, samt ekstra goder til sine borgere. Staten sørger for velferden, samfunnet nyter godt av den.

Skrevet

Tror det er meninga jeg skal skille mellom de to der... Prøver agrumentere litt her... kremt... men ligger dørlig ann ;)

Skrevet

Velferdsstat = staten sørger for velferd. X: I Norge har vi gratis skole, sykehusbehandling osv.

Velferdssamfunn = Et samfunn med mye velferd uten at staten nødvendigvis kan ta æren for det. X: En forstad i USA med høy levestandard. Alle barn går på skole og alle får den medisinske hjelpa de trenger. USA er jo ikke en velferdsstat, sånn som Norge, men det finnes jo folk der som har det bra.

Ble litt klønete dette.

Gjetter litt jeg. Er jeg helt på jordet eller?

Skrevet

Norge er et velferdsland, en velferdsstat. Det betyr at vi har en sikkerhet som sørger for å gi oss borgere noen grunnleggende goder. Eksempler på dette kan være sykepenger ved sykdom, støtte til utdannelse og ulike trygdeordninger.

Velferdsstaten er bygd opp med en idé om at alle bidrar like mye gjennom plikter og får like mye tilbake gjennom rettigheter som sykehus, skole og lignende. Velferdsordningene er avhengig av at borgere finner et samsvar mellom det de selv bidrar til av skatter og avgifter, og til det som forventes å få tilbake, i form av pensjon og trygd.

Det er staten som står til ansvar og disposisjon for at ingen mennesker skal lide i Norge, og få hva de trenger av nødvendig hjelp og bistand.

Som du ser, er dette altså statlig styrt, og pålagt. Det mest grunnleggende og elementære.

Et velferdssamfunn er mer styrt av folket. At vi i samfunnet skal bidra til vekst og høsting av goder. Hver enkelt kommune får en viss dispensasjon over en pengesekk, og fordeler dette så godt de kan gjennom goder til folket. Dette kan være ulikt fra kommune til kommune, da alle har ulike satningsfelt.

F.eks eiendomskatten mente flere ville være et bidrag til velfedssamfunnet, ta fra de rike og gi til fattige mentalitet.

Jeg vil si at de ulike partiene ved valg f.eks er et valg vi velger utifra hva vi ønsker av vårt velferdssamfunn. Det ene partiet brenner for skole og eldresenter, mens kanskje andre igjen ønsker en degradering av velderssamfunnet og at privatisering skal være mer fremtredende.

Velferdssamfunnet er altså folket, og at vi står til ansvar for å delegere godene vi besitter mest mulig rettferdig overfor hverandre.

Håper du skjønte noe av dette, hi hi.

Lykke til.

Klem

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...